Infostart.hu
eur:
388.03
usd:
329.53
bux:
0
2025. december 28. vasárnap Kamilla
Budapest, 2022. június 9.A vizsgaellenőr egy autót ellenőriz a Magyar Autóklub Budaörsi úti műszaki vizsgaállomásán 2022. június 9-én. Lejár a koronavírus-járvány miatt meghirdetett moratórium, ezért a 2020. március 11. és 2022. május 31. között lejárt műszaki vizsgák már csak június 30-ig érvényesek.
Nyitókép: MTI/Kovács Tamás

Nagy szigorítás készül az autók műszaki vizsgáztatásában

Az Európai Bizottság radikálisan átalakíthatja a járművek műszaki vizsgáztatására, nyilvántartására és ellenőrzésére vonatkozó uniós szabályokat.

Az Európai Bizottság átfogó javaslatcsomagot terjesztett elő a járművek műszaki vizsgáztatásáról, nyilvántartásáról és közúti ellenőrzéséről szóló uniós szabályozás módosítására. A cél kettős: jelentősen csökkenteni a közúti balesetek számát, és hatékonyabban fellépni a közlekedésből eredő környezetszennyezés ellen – írja a Portfolio.

A javaslat szerint minden tíz évnél idősebb személygépkocsira és furgonra évente kötelező műszaki vizsga vár. Ezzel párhuzamosan a motorkerékpárokra vonatkozó jelenlegi kivételeket megszüntetnék: a 125 cm³ feletti motorok számára is kötelező lenne a rendszeres műszaki vizsgálat. Az Európai Bizottság indoklása szerint a régi járművek gyakrabban hibásodnak meg, nagyobb valószínűséggel vesznek részt balesetben, és aránytalanul sok káros anyagot bocsátanak ki.

A műszaki vizsgák technológiai színvonala is emelkedni fog: az új járműtípusokra – különösen az elektromos autókra – szabott ellenőrzések bevezetését írná elő az EU. Tesztelni kell majd például a biztonsági rendszerekhez tartozó szoftverek épségét is. A kibocsátásmérésben is jelentős előrelépés várható: kötelezővé válhat az ultrafinom részecskék (PN) és a nitrogén-oxidok (NOx) szintjének mérése, különösen a dízelmotoros járművek esetén.

Brüsszel célja az is, hogy hatékonyan lépjen fel a kilométeróra-manipulációval szemben, amely különösen a használt autók határokon átnyúló kereskedelmében jelent problémát. A javaslat értelmében minden szervizelés és javítás alkalmával rögzíteni kellene a kilométeróra állását, az adatokat pedig egy nemzeti adatbázisban tárolnák. Ezek az információk kötelezően átadhatók lennének más tagállamok hatóságainak, például jármű újraregisztrációja esetén.

Egységesített, elektronikus formátumú műszaki vizsga- és forgalmi engedélyek kerülnek bevezetésre, a tagállami járműnyilvántartásokat pedig összekapcsolnák. A rendszer képes lenne arra is, hogy a más tagállamban ideiglenesen tartózkodók elvégezhessék a műszaki vizsgát anélkül, hogy hazatérnének, az eredményt pedig ideiglenes érvényű tanúsítvány formájában fogadnák el.

A jogszabálycsomagot most az Európai Parlament és a Tanács vizsgálja meg a rendes jogalkotási eljárás keretében. A végleges elfogadást követően az Európai Bizottság részletes végrehajtási szabályokat is kidolgoz majd, többek között a digitális dokumentumokra, az adatmegosztásra és az új tesztelési eljárások technikai részleteire vonatkozóan.

Címlapról ajánljuk
Túlélte az első vihart az örökös válságország

Túlélte az első vihart az örökös válságország

Argentína 2025-ben átfogó gazdaságpolitikai irányváltást hajtott végre: Javier Milei elnök a korábbi államközpontú modellről egy piacalapú rendszerre helyezte át a gazdaság intézményeit. Az intézkedésekkel az elnök a fiskális fegyelem megteremtését, a tartósan magas infláció letörését és a tőke- és árfolyamkorlátok fokozatos feloldását célozta. Ahogy egy ilyen mértékű reform esetén az várható volt, az évet nagy sikerek és kudarcok váltakozása jellemezte, a viszonylagos stabilitást pedig csak az Egyesült Államok politikai és pénzügyi támogatása és Milei október végi választási győzelme hozta el.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×