eur:
405.93
usd:
392.03
bux:
86027.34
2025. február 6. csütörtök Dóra, Dorottya
Nyitókép: MÁV

Lázár János a parlamentben: Trianon nélkül miénk volna Európa egyik legmodernebb vasúthálózata

A vasúti késésekkel és létszámhiánnyal kapcsolatos interpellációkra válaszolt az Országgyűlésben Lázár János építési és közlekedési miniszter.

Az LMP-s Bakos Bernadett felszólalásában azt kifogásolta, hogy a magát klímabajnoknak tartó kormány 2010 óta 5500 milliárd forintot költött közútfejlesztésre, a vasútra viszont csak 1400-at. Lázár János válaszában azt mondta, hogy az elmúlt évtizedekben a magyar választók döntő többsége inkább az úthálózat fejlesztésére tartott igényt. 2025-ben összevonják a MÁV-ot és a Volánt, hogy a közösségi közlekedésre szánt 1100 milliárd forintos állami támogatást észszerűbben költsék el.

Késések, létszámhiány, alulfizetettség

Szabadi István a Mi Hazánk képviselője szóvá tette, hogy a MÁV vonalain állandóak a késések és a járatkimaradások, a vagonokban nincs klíma, vonatok siklanak ki és mellékvonalakat zárnak be. A rossz munkakörülmények és az alulfizetettség miatt óriási a létszámhiány. Szabadi István arra is felhívta a figyelmet, hogy a sok túlóra miatt a dolgozók fáradtak, szerinte azonnali béremelésre lenne szükség, melynek forrását az érdemtelenül kiosztott vezetői prémiumok jelenthetnék.

A foglalkoztatottak létszámával kapcsolatban Lázár János arra hívta fel a figyelmet, hogy jelen pillanatban a szervezeti struktúrában az üres álláshelyek száma 1 százalék, ami egy ekkora vállalatnál, amely Magyarország legnagyobb munkaadója, abszolút elfogadható a miniszter szerint. Jelen pillanatban több mint 50 ezer embert foglalkoztat a vasúttársaság.

"Trianon nélkül egyébként miénk volna Európa egyik legmodernebb vasúthálózata, ám

az elmúlt száz évben soha nem rendelkezett az ország akkora anyagi erőforrással, hogy újjáépítse ezt a körvasutat is tartalmazó rendszert"

- tette hozzá válaszában a miniszter.

Kalauz nélküli vonatok

A Mi Hazánk képviselője arról is beszámolt, hogy egyes vonalakon beilleszkedni képtelen bűnözők tartják rettegésben az utasokat, ezért szerinte külön biztonsági szolgálatot kellene létrehozni. Létszámhiány miatt pont az ilyen járatokon vezetik be a kalauz nélküli közlekedést, amit a képviselő nem tart jó iránynak.

Lázár János válaszában a kalauz nélküli vonatok ügyében azt mondta, hogy jelentést kért a Magyar Államvasutaktól és az eddigi tapasztalatok pozitívak voltak. Hozzátette: semmilyen kalauz nélküli közlekedéssel összefüggésbe hozható probléma nem adódott, az utasokat érintő atrocitás nem történt, és meglátása szerint a kalauz nélküli menetmód várhatóan be fog válni. "Ez nem jelenti azt, hogy végsőkig ragaszkodnánk hozzá" - zárat a tárcavezető.

A MÁV legutóbbi bonyodalmai

A MÁV az elmúlt napokban is jelentős kihívásokkal nézett szembe: péntek délután Kelenföld állomáson leszakadt a felsővezeték-hálózat egy része, ami gyakorlatilag Budapestet órákra elvágta a dunántúli vasútvonalaktól, sem Győr felé, sem Székesfehérvárra, sem Pécsre nem volt lehetséges a közlekedés. Hétfő hajnalban pedig letört egy tehervonat áramszedője Kelenföld és Nagytétény között. Az eset miatt fennakadások voltak a székesfehérvári, pusztaszabolcsi és dunaújvárosi vonalakon.

KAPCSOLÓDÓ HANG
Címlapról ajánljuk
Marsai Viktor: Európa nem fog a „trumpi kottából játszani”, még ha ez is lenne az érdeke

Marsai Viktor: Európa nem fog a „trumpi kottából játszani”, még ha ez is lenne az érdeke

Donald Trump amerikai elnök bejelentette, hogy igényt tart a Panama-csatornára, Grönlandra, és Kanadát is az Egyesült Államokon belül látná szívesen, legújabban pedig a Gázai övezet amerikai birtokbavételét vetette fel. Afrikáról ugyanakkor nem sok szó esik. Ennek okairól Marsai Viktort, a Migrációkutató Intézet igazgatóját, a Nemzeti Közszolgálati Egyetem oktatóját kérdeztük.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2025.02.06. csütörtök, 18:00
Bendarzsevszkij Anton
az Oeconomus Gazdaságkutató Alapítvány szakmai igazgatója, a posztszovjet térség szakértője
Egyre közelebb az ukrajnai béke - Tépik a régiós részvényeket

Egyre közelebb az ukrajnai béke - Tépik a régiós részvényeket

Többször írtunk már arról, hogy a régiós részvénypiacok, főleg a magyar és a lengyel olcsó, ráadásul ha jön az ukrajnai béke (akár egy átmeneti fegyverszünet formájában), az alapos átárazódást hozhat, vagyis hogy van potenciál ezekben a részvénypiacokban. Ma is nagyot mennek a régiós részvények, aminek egyik oka, hogy közel lehet az amerikai bejelentés arról, hogy az USA hogyan képzeli el az ukrajnai békét. A régiós részvénypiacokkal is kiemelten foglalkozunk befektetési konferenciánkon. Jön a Portfolio Investment Day 2025! Regisztrálni itt lehet.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×