eur:
399.12
usd:
366.89
bux:
87872.68
2025. március 16. vasárnap Henrietta
Car rides on an icy road. Slippery ice road.
Nyitókép: rbkomar/Getty Images

Ausztriába készül? Óriási bírságot kockáztat, ha erre nem gondol

Komoly bírságra számíthat, aki a törvényre fittyet hányva téli gumi vagy hólánc nélkül közlekedik november 1-től Ausztriában. A „négyévszakos” gumik sem alternatívák!

Ausztriában 2008 óta kötelező téli gumikat felszerelni a személygépkocsikra és a 3,5 tonna össztömeg alatti kisteherautókra a november 1-től április 15-ig terjedő időszakban, az időjárástól függően.

Havas, jeges vagy latyakos időjárási viszonyok mellett történő közlekedés során a jármű minden kerekére kötelező téli abroncsot felszerelni. Az osztrák KRESZ előírja, hogy a gépkocsivezetőknek rendszeresen ellenőrizniük kell a várható időjárási viszonyokat, ugyanis az esőtől, havas esőtől nedves utak rendkívül könnyen csúszóssá, (úgynevezett fekete jéggé) válhatnak. Ilyenkor a téli abroncssokkal felszerelt gépjárművet sokkal könnyebb megfékezni, a gépkocsit megállítani – idézi az hirado.hu az Osztrák Autó- és Motorkerékpár Klub (ÖAMTC) felhívását.

Mint olvasható, rendőrségi vagy közlekedésbiztonsági ellenőrzés során egy gumiabroncs akkor minősül téli guminak, ha az M.S./M+S/M&S jelöléssel van ellátva, és az abroncs futófelületének mélysége legalább 4 milliméter (keresztszövetes gumik esetében 5 mm). Németországban a rendőr megbüntetheti azt az autóvezetőt, akinek gépjárműve gumiabroncsain nem látható a hópehely szimbólum, ez azonban Ausztriában egyelőre nem kötelező.

Ausztriában a téli gumik alternatívájaként hólánc is használható akkor, ha legalább két meghajtott kerékre (ugyanazon a tengelyen) felszerelték. Fontos feltétel azonban, hogy a hólánc használata csak akkor szabályos, ha az utat teljesen beborította a hó vagy a jég.

„Négyévszakos” abroncs?

Gyakori érv az úgynevezett négyévszakos abroncsok mellett, hogy a sofőr autója télen jobbára a garázsban áll, illetve, hogy a lakóhelyén, illetve annak környékén „amúgy sincsen hó”. Utóbbi esetben az egész évben használható – közkeletű nevén négyévszakos – gumik némelyike nem ajánlott. Ezek ugyanis a fékezési tesztek eredménye alapján száraz úton alig valamivel teljesítenek jobban, mint a téli gumik, és nedves úton sem meggyőző a teljesítményük – figyelmeztet az ÖAMTC.

Amennyiben egy esetleges baleset után kiderül, hogy az autóvezetőnek nem volt téli gumija, súlyos bírságot fizethet.

Címlapról ajánljuk

Európa fegyverkezne, csak kevesen akarnak katonának állni

Az európai vezetők a védelmi képességek fokozását ígérik az általuk hangoztatott orosz fenyegetéssel szemben. Sok államban azonban nem túl nagy a motiváció a katonai pályához. Németországban minden negyedik újonc leszerel.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2025.03.17. hétfő, 18:00
Kiss J. László
a Budapesti Corvinus Egyetem professzor emeritusa
EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×