Infostart.hu
eur:
386.67
usd:
328.46
bux:
0
2025. december 26. péntek István
Car rides on an icy road. Slippery ice road.
Nyitókép: rbkomar/Getty Images

Ausztriába készül? Óriási bírságot kockáztat, ha erre nem gondol

Komoly bírságra számíthat, aki a törvényre fittyet hányva téli gumi vagy hólánc nélkül közlekedik november 1-től Ausztriában. A „négyévszakos” gumik sem alternatívák!

Ausztriában 2008 óta kötelező téli gumikat felszerelni a személygépkocsikra és a 3,5 tonna össztömeg alatti kisteherautókra a november 1-től április 15-ig terjedő időszakban, az időjárástól függően.

Havas, jeges vagy latyakos időjárási viszonyok mellett történő közlekedés során a jármű minden kerekére kötelező téli abroncsot felszerelni. Az osztrák KRESZ előírja, hogy a gépkocsivezetőknek rendszeresen ellenőrizniük kell a várható időjárási viszonyokat, ugyanis az esőtől, havas esőtől nedves utak rendkívül könnyen csúszóssá, (úgynevezett fekete jéggé) válhatnak. Ilyenkor a téli abroncssokkal felszerelt gépjárművet sokkal könnyebb megfékezni, a gépkocsit megállítani – idézi az hirado.hu az Osztrák Autó- és Motorkerékpár Klub (ÖAMTC) felhívását.

Mint olvasható, rendőrségi vagy közlekedésbiztonsági ellenőrzés során egy gumiabroncs akkor minősül téli guminak, ha az M.S./M+S/M&S jelöléssel van ellátva, és az abroncs futófelületének mélysége legalább 4 milliméter (keresztszövetes gumik esetében 5 mm). Németországban a rendőr megbüntetheti azt az autóvezetőt, akinek gépjárműve gumiabroncsain nem látható a hópehely szimbólum, ez azonban Ausztriában egyelőre nem kötelező.

Ausztriában a téli gumik alternatívájaként hólánc is használható akkor, ha legalább két meghajtott kerékre (ugyanazon a tengelyen) felszerelték. Fontos feltétel azonban, hogy a hólánc használata csak akkor szabályos, ha az utat teljesen beborította a hó vagy a jég.

„Négyévszakos” abroncs?

Gyakori érv az úgynevezett négyévszakos abroncsok mellett, hogy a sofőr autója télen jobbára a garázsban áll, illetve, hogy a lakóhelyén, illetve annak környékén „amúgy sincsen hó”. Utóbbi esetben az egész évben használható – közkeletű nevén négyévszakos – gumik némelyike nem ajánlott. Ezek ugyanis a fékezési tesztek eredménye alapján száraz úton alig valamivel teljesítenek jobban, mint a téli gumik, és nedves úton sem meggyőző a teljesítményük – figyelmeztet az ÖAMTC.

Amennyiben egy esetleges baleset után kiderül, hogy az autóvezetőnek nem volt téli gumija, súlyos bírságot fizethet.

Címlapról ajánljuk
Szemléletváltás nélkül nem megy: a mezőgazdaság a klímaváltozás nagy vesztese

Szemléletváltás nélkül nem megy: a mezőgazdaság a klímaváltozás nagy vesztese

A 2021 és 2024 közötti négy évből háromban hazánk területének 70 százalékát aszály sújtotta. Egy uniós jelentés szerint Magyarországon 2022-ben a biogazdálkodás mindössze a termőterületek 6,3 százalékán volt jellemző, miközben az EU 2030-ra 25 százalékos célt tűzött ki. Koczóh Levente András, a Green Policy Center senior klímapolitikai szakértője vázolta, milyen változtatásokra lenne itthon szükség.
VIDEÓ
Évezredes titkok a modern luxus árnyékában: így változik meg örökre a legendás ókori főváros sorsa

Évezredes titkok a modern luxus árnyékában: így változik meg örökre a legendás ókori főváros sorsa

2025-ben az Ázsiai és Csendes-óceáni Gazdasági Együttműködés (Asia-Pacific Economic Cooperation – APEC) csúcstalálkozóját Kjongdzsuban tartották, ez a név csak a legelszántabb történelem vagy földrajz iránt érdeklődő közönség számára lehet ismerős Magyarországon. A település pedig egykoron az ókor egyik legnagyobb királyságának volt a fővárosa, ahol máig szinte „szabadtéri múzeumként” sorjáznak az egykori emlékek. A modern idegenforgalmi kihívások ugyanakkor dilemmával szembesítik a várost, hogy megőrizze a karakterét a jövőben is.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×