eur:
413.48
usd:
396.47
bux:
78741.84
2024. december 22. vasárnap Zénó
Car rides on an icy road. Slippery ice road.
Nyitókép: rbkomar/Getty Images

Ausztriába készül? Óriási bírságot kockáztat, ha erre nem gondol

Komoly bírságra számíthat, aki a törvényre fittyet hányva téli gumi vagy hólánc nélkül közlekedik november 1-től Ausztriában. A „négyévszakos” gumik sem alternatívák!

Ausztriában 2008 óta kötelező téli gumikat felszerelni a személygépkocsikra és a 3,5 tonna össztömeg alatti kisteherautókra a november 1-től április 15-ig terjedő időszakban, az időjárástól függően.

Havas, jeges vagy latyakos időjárási viszonyok mellett történő közlekedés során a jármű minden kerekére kötelező téli abroncsot felszerelni. Az osztrák KRESZ előírja, hogy a gépkocsivezetőknek rendszeresen ellenőrizniük kell a várható időjárási viszonyokat, ugyanis az esőtől, havas esőtől nedves utak rendkívül könnyen csúszóssá, (úgynevezett fekete jéggé) válhatnak. Ilyenkor a téli abroncssokkal felszerelt gépjárművet sokkal könnyebb megfékezni, a gépkocsit megállítani – idézi az hirado.hu az Osztrák Autó- és Motorkerékpár Klub (ÖAMTC) felhívását.

Mint olvasható, rendőrségi vagy közlekedésbiztonsági ellenőrzés során egy gumiabroncs akkor minősül téli guminak, ha az M.S./M+S/M&S jelöléssel van ellátva, és az abroncs futófelületének mélysége legalább 4 milliméter (keresztszövetes gumik esetében 5 mm). Németországban a rendőr megbüntetheti azt az autóvezetőt, akinek gépjárműve gumiabroncsain nem látható a hópehely szimbólum, ez azonban Ausztriában egyelőre nem kötelező.

Ausztriában a téli gumik alternatívájaként hólánc is használható akkor, ha legalább két meghajtott kerékre (ugyanazon a tengelyen) felszerelték. Fontos feltétel azonban, hogy a hólánc használata csak akkor szabályos, ha az utat teljesen beborította a hó vagy a jég.

„Négyévszakos” abroncs?

Gyakori érv az úgynevezett négyévszakos abroncsok mellett, hogy a sofőr autója télen jobbára a garázsban áll, illetve, hogy a lakóhelyén, illetve annak környékén „amúgy sincsen hó”. Utóbbi esetben az egész évben használható – közkeletű nevén négyévszakos – gumik némelyike nem ajánlott. Ezek ugyanis a fékezési tesztek eredménye alapján száraz úton alig valamivel teljesítenek jobban, mint a téli gumik, és nedves úton sem meggyőző a teljesítményük – figyelmeztet az ÖAMTC.

Amennyiben egy esetleges baleset után kiderül, hogy az autóvezetőnek nem volt téli gumija, súlyos bírságot fizethet.

Címlapról ajánljuk

Érdemes bátornak lenni és vállalni a vitákat első látásra megnyerhetetlen ügyekben is

Szokásos év végi nemzetközi Kormányinfó-sajtótájékoztatóját tartotta december 21-én a miniszterelnök a Karmelita kolostorban, Gulyás Gergely Miniszterelnökséget vezető miniszter társaságában. Értékelte a magyar uniós elnökséget és közölte, hogy 2025-re nagyszerű évet vár. Az újságírók kérdezték a földgázszállítási kihívásokról, a romániai választásokba való beavatkozás elkerülésének lehetőségéről, a hazai választási törvény esetleges további módosításáról, Magyar Péterről, az uniós pénzösszegek megszerzésének lehetőségéről, a közel-keleti helyzettel kapcsolatos erőfeszítéseiről, a budai Várban felújított Pénzügyminisztérium sorsáról, illetve a forint árfolyamáról is.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.12.22. vasárnap, 18:00
Prőhle Gergely
a Nemzeti Közszolgálati Egyetem John Lukacs Intézet programigazgatója
EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×