eur:
410.48
usd:
390.54
bux:
79202.75
2024. november 21. csütörtök Olivér
Nyitókép: Pixabay

Életbe vágó üzenet az autósoknak

Érkeznek a reggeli fagyok, itt az idő, hogy megtörténjen az őszi abroncscsere. Magyarországon nem kötelező a téli abroncsok használata, de javallott. Európában nincs egységes szabályozás a téli abroncsokra vonatkozóan, részletek lejjebb. A szakértők összefoglalták a fontos információkat az őszi abroncscseréről.

Az abroncscsere az egyik, ha nem a legfontosabb része az autónk téli felkészítésének. A nyári abroncs egyszerűen nem alkalmas a téli közlekedésre. Mindez a számok felől közelítve: ha a télre is fent hagyott nyári abroncs miatt okozunk balesetet, a kár már egyetlen karosszériaelem sérülése esetén is nagyobb lesz, mintha vettünk volna egy téli szettet - olvasható a gumiabroncs szövetség honlapján.

Magyarországon is dinamikusan nő a négyévszakos abroncsok piaca, nem véletlenül: használói megspórolják az abroncscserék költségét és maceráját. Ugyanakkor, ami mindenre jó, az általában kompromisszumot jelent. A téli és a nyári abroncsok anyaga, mintázata, keménysége eltér egymástól - írják a szakértők.

A gyártók viszont folyamatosan komoly erőfeszítéseket tesznek a négyévszakos abroncsok fejlesztése terén, és ennek megvannak az eredményei.

Arra az autóra, amelyet télen elsősorban városi körülmények között, kisebb távolságok megtételére használnak, nyugodt szívvel felszerelhetőek a négyévszakos abroncsok. Évente legalább egyszer ezeket is ellenőriztetni, illetve az egyenletes kopás érdekében a helyüket cserélni kell: a hajtott kerekeken levő abroncsokat azonos oldalon a nem hajtott tengelyre, a nem hajtott tengelyen levőket pedig a hajtott tengely ellenkező oldalára érdemes felszerelni.

A téli abroncsok sebességindexe alacsonyabb lehet, mint a nyáriaké. Ilyenkor érthető módon kisebb sebességgel kell közlekedni. A sebességindexről bővebben: https://hta.org.hu/hogyan-kell-ertelmezni-a-gumiabroncsok-jeloleseit/

Miért fontos a jó abroncs? A járművek kerekenként megközelítőleg egyetlen tenyérnyi felületen érintkeznek a talajjal, így ezen a hozzávetőleg 200 cm2 felületen kell kialakítani az irányítás és a sebességváltozás minden szükséges erőhatásának optimális feltételeit. Vásárlás előtt érdemes a neten tájékozódni, és kikérni a gumiabroncs-szervizes munkatárs véleményét - ajánlja honlapján a szakmai szövetség.

A téli abroncs-szettből – és persze a nyáriból is – minden kerékre azonos típusú és mintázatú abroncsot kell felhelyezni. Ha elkopott vagy sérült valamelyik abroncs, a vele azonos tengelyen forgó másik abroncsot is ki kell cserélni. Ami végképp tilos: ne kombináljuk a téli abroncsot a nyárival, a fizikát nem lehet becsapni! Új abroncs választásánál segít a néhány éve kötelező matrica, melyről a legfontosabb paraméterek leolvashatók.

A hatósági előírások szerint a futófelületnek minimálisan 1,6 milliméternek kell lennie, ennél kopottabbal közlekedni szabálytalan és életveszélyes. Szakértők szerint azonban

az igazán biztonságos érték téli abroncs esetén a minimum 4 milliméter, nyárinál pedig 3 milliméter

- emlékeztet a honlap.

Ha külföldre menne, tegyen fel téli gumit

Magyarországon nem kötelező a téli abroncsok használata – kivéve a budapesti taxisokat – ám a szomszédos országokban ennél kevésbé megengedő a vonatkozó jogszabály - olvasható a közleményben.

Ausztriában november 1. és április 15. között kötelező a téli abroncsok használata. A járműben hóláncot is kell tartani. Szlovéniában hasonló a helyzet, de csak március 15-ig, Szerbiában április 1-ig kötelező a téli abroncs. Horvátországban ónos eső, hó és jég esetén legalább két téli gumiabroncs felszerelése kötelező a hajtott tengelyre. A járműben hóláncot és hólapátot is kell tartani.

Romániában nem kötelező a téli abroncsok használata, de a gumiabroncsoknak megfelelő állapotúnak kell lenniük – tájékoztat a szövetség.

Szlovákiában, amennyiben az úttestet összefüggő hó-, vagy jégréteg borítja, úgy az M1 és N1 kategóriába tartozó járművek közúti forgalomban csak akkor használhatók, ha az összes tengelyen téli abroncs van. Hólánc használata csak akkor kötelező, ha arra közúti jelzőtábla figyelmeztet! M1= személyszállító gépkocsi, a gépjárművezető ülésén kívül legfeljebb 8 (azaz max. 1+8) ülőhellyel. N1 = áruszállító gépkocsik, legfeljebb 3,5 t műszakilag megengedett legnagyobb össztömeggel.

Címlapról ajánljuk
Harangi Szabolcs az újabb izlandi vulkánkitörésről: még a szakértők sem számítottak rá
videó

Harangi Szabolcs az újabb izlandi vulkánkitörésről: még a szakértők sem számítottak rá

Újra működésbe lépett Izlandon egy, a fővároshoz közeli tűzhányó, 2021 óta tizedszer, tavaly december óta pedig hetedszer. Az ELTE TTK Földrajz- és Földtudományi Intézet igazgatója az InfoRádióban elmondta: mindössze háromnegyed órával a kitörés megindulása előtt vették észre a szakemberek az első gyanús jeleket, de szerencsére még időben sikerült kitelepíteni a lakosokat Grindavíkból.

Kaiser Ferenc: az oroszoknál maradhatnak az elfoglalt ukrajnai területek, de ez rablóháborút legitimálna

Békekötés nem várható, maximum tűzszünetet lehet elérni Ukrajnában, ami viszont nem biztos, hogy elég lesz az Egyesült Államoknak – mondta az InfoRádióban a Nemzeti Közszolgálati Egyetem docense arra reagálva, hogy egyes források szerint Vlagyimir Putyin tárgyalna az ukrajnai fegyverszünetről Donald Trumppal. Kaiser Ferenc szerint ha elapadnak a nyugati támogatások, akkor egész Ukrajna elveszhet.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.11.21. csütörtök, 18:00
Kóka János
a Doktor24-csoport alapító-tulajdonosa
EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×