Ismert, Lázár János közlekedési miniszter keddi sajtótájékoztatóján "végső ajánlatot tett" Budapestnek közlekedési ügyben, amely azért is volt fontos, mert a Budapest-bérlettel kapcsolatban hosszú napok óta bizonytalanság lógott a levegőben, ami az agglomerációs járatok - például a HÉV - használatát illeti Budapest-bérlettel.
Lázár János ajánlata így hangzott: "mi elfogadjuk a Volán-, a HÉV- és MÁV-járatokon a Budapest-bérletet, a budapesti önkormányzat pedig fogadja el az ország- és vármegyebérleteket
(Budapest határán belül - a szerk.). Március 1-jéig áll az ajánlatom".
Erre reagálva Karácsony Gergely budapesti főpolgármester azt mondta, azt a programot hajtja végre, amelyre 2019-ben felhatalmazást kapott, és amelyben az szerepel, "regionális kooperációt kezdeményezünk a megerősített BKK, a MÁV és a Volánbusz között, valamint egységes jegy- és bérletrendszer bevezetéséért fogunk dolgozni Budapesten és az agglomerációban".
Célja, hogy a budapesti és az agglomerációs közlekedést jobban integrálják, "ennek megoldása nem lehet más, mint hogy a főváros és az állam közösen rendeli meg a közösségi közlekedést".
"Helyes, ha a kormány ebben is és a 14 év alattiak ingyenes utazásában is követi Budapestet.
A tartós barátság alapja a pontos elszámolás: a bevételeken az utasok által megtett kilométerek alapján osztozik Budapest és az állam.
Az elszámolásról szóló tárgyalásokon olyan megoldásra van szükség, ami egyaránt jó az utazóknak, az állami és a fővárosi szolgáltatóknak" - közölte Karácsony Gergely, részleteket pedig a Facebookra feltöltött videóban mondott.
Tájékoztatóján arról is beszélt, hogy Lázár János néhány valótlanságot is mondott.
Kijelentette, semmilyen tárgyalási javaslat nem érkezett Lázár Jánostól, ami a Budapest-bérlet fenntartását célozta volna, csak olyan, amely egyszerre volt rossz a budapestieken és a budapesti önkormányzatoknak, ilyenbe pedig nem megy bele.
Valótlanságnak nevezte továbbá, hogy a Budapesten keletkező jegybevételek 1 százalékát kapja az állam, mivel ez a szám 12 százalék.
Még arról is szólt, hogy "az, hogy az állam hozzájárul a budapesti tömegközlekedés finanszírozásához, az nem a miniszter úr kénye-kedve szerint történik, a költségvetési törvény rendelkezik erről".
"A lényeg mégiscsak az, hogy az országos bérletek elfogadása és a Budapest-bérlet megőrzése jó irány. A kérdés, mi van a részletekben. Hosszú, konstruktív, szakmai tárgyalásokra készülünk a hetekben, amelyekben meg tudjuk határozni, hogyan osztozunk a közösen szerzett bevételeken a közös szolgáltatások érdekében. Számunkra olyan megoldás elfogadható, amely egyszerre jelent a budapestieknek és a fővárosnak is plusz forrásokat a közlekedésre" - jelentette ki Karácsony Gergely.
Biztos abban, hogy lehet megoldást találni, mivel az új vármegyebérlet és az országbérlet rendszere növelte a hozzáférést, az a kérdés, "a kilométerekkel hogyan tud elszámolni a két tárgyaló fél".
Két dolgot vállal:
- az új rendszerrel a budapestiek nem járhatnak rosszul
- az a cél, hogy ne csak a budapestiek, de a Budapesten közlekedők valamennyien jobban járjanak.
Végül bejelentette, egy "regionális BKK" létrehozására van szükség, megfizethető szolgáltatásokkal.