eur:
388.81
usd:
360.72
bux:
68882.55
2024. május 7. kedd Gizella
Nyitókép: Pixabay

Elkészült az előterjesztés, a szigorítás a zöld rendszámos autók közel felét érintené

Valós a minisztériumi javaslat arra vonatkozóan, hogy levennék a zöld rendszámot a plug-in hibrid autókról Magyarországon, tudta meg a szaktárcától InfoRádió. Ez több tízezer autóra vonatkozna itthon – vázolta a helyzetet megkeresésünkre a Villanyautósok szakportál főszerkesztője.

Hamarosan kizárhatják a plug-in hibrideket a zöld rendszám használatára jogosult gépjárművek közül Magyarországon - írta a Telex egy birtokába jutott, az Építési és Közlekedési Minisztériumban összeállított előterjesztés alapján. A dokumentum szerint a jövőben forgalomba helyezett példányok mellett a már forgalomban lévő elektromos hálózatról tölthető, de alapvetően nem elektromos hajtású autók rendszámát szintén hagyományosra cserélnék a következő műszaki vizsgán.

Az InfoRádió megkérdezte az ügyben az Építési és Közlekedési Minisztériumot, amely közölte: az értesülés helytálló. Mint írták, a közlekedési szabályok felülvizsgálata jelenleg is zajlik, aminek részeként a minisztérium foglalkozik a zöld rendszámok kérdésével. Részletekről még nem tudtak beszámolni, de "olyan megoldást keresnek, amely bevezetése után a zöld rendszám nemcsak egy kiváltság lesz, hanem annak használói valóban környezetkímélő gépjárművek felhasználói lehetnek".

Ha ez a terv a kiszivárgottak szerint megvalósul, az

a jelenleg zöld rendszámmal közlekedő autók közel felét érintené

- mondta el az InfoRádiónak a villanyautosok.hu főszerkesztője. Antalóczy Tibor emlékeztetett: ezek olyan autók, amelyek meghajtását alapvetően belsőégésű motor biztosítja, viszont van bennük egy akkumulátor és egy elektromos motor, hogy a városban tisztában tudjanak közlekedni, amennyiben ezt az akkumulátort a tulajdonos feltölti.

Magyarországon nagyjából 37-38 000 ilyen plug-in hibrid autó van most forgalomban, míg tisztán elektromos autóból már 41-42 000 darab fut az utakon.

A zöld rendszámhoz központilag most egyetlen kedvezmény sincs rendelve, viszont az egyes önkormányzatok zöld rendszámhoz kötődően ingyenes parkolási lehetőséget biztosítanak az autósok számára. Ez néhány önkormányzatnál teljesen automatikus, máshol regisztrációköteles.

"A környezetkímélő autókra zöld rendszámtól teljesen függetlenül teljesítményadó-kedvezmény, illetve mentesség van, illetve mentesség a cégautóadó alól. Tulajdonosváltásnál átírási illeték sincs, illetve az első hazai forgalomba helyezésnél a regisztrációs adót is elengedik ezekre az autókra. Ám ez teljesen független a zöld rendszám meglététől vagy nem lététől, mert ezt a kategóriabesorolás biztosítja." - mondta Antalóczy Tibor.

Ha a plug-in hibrid autókról lekerül a zöld rendszám, annak összességében annyi társadalmi előnye van, hogy akik most plug-in hibrid autót vesznek, a jövőben inkább tisztán elektromos autót vásárolnak, ha szeretnének élni ezekkel a kedvezményekkel.

"Ám a másik oldalon ott van, hogy ha ezt túl hirtelen váltással vezeti be a jogalkotó, akkor nagyon sokan nagyon rosszul járhatnak, és

az a pénz, amit az autóvásárlásra költenek, részben elveszhet, hogyha elértéktelenedik a plug-in hibrid autójuk egyik napról a másikra azáltal, hogy hirtelen lekerül róla a zöld rendszám"

- mutatott rá a főszerkesztő. A meglátásuk szerint ezt egy jól megtervezett, több éves és kiszámíthatóbb folyamat során kellene bevezetni.

Mint ismert, a műszaki vizsga új autóknál az első alkalommal a forgalomba helyezés után 4 év múlva esedékes, használt autók esetében pedig kétévente van vizsga, vagyis felmerül a kérdés, hogy ez önmagában jelent-e egy 2-4 éves kivezetési időszakot. Ezzel kapcsolatban Antalóczy Tibor rámutatott: ez attól függ, hogy kinek mikor esedékes a műszaki vizsga, mert ha például január 1-jétől bevezetnék a szabályt és februárban valakinek vizsgáznia kell, akkor ő egy hónapot kapott. A véleményük szerint ez rendkívül kevés idő arra, hogy a megfelelő döntést valaki meghozza, illetve ha már meghozta, akkor ebből nem tud kiszállni, csak veszteséggel.

Rámutatott ugyanakkor arra, hogy a zöld rendszámok bevezetése, 2016 óta már számtalanszor felröppent a hír valamiféle szigorításról, de eddig ez még nem következett be. A Villanyautósok főszerkesztője szerint valószínűleg azért, mert a kormányzat által vártakhoz képest kevesebb környezetbarát autó van az utakon, és egy ilyen szabályozás ezt a számot is megcsappantaná.

KAPCSOLÓDÓ HANG
Címlapról ajánljuk
Horváth Péter a matematikaérettségiről: nagyon korrekt volt a feladatsor

Horváth Péter a matematikaérettségiről: nagyon korrekt volt a feladatsor

A korábbi évekhez képest könnyebbnek mondható az idei matematikaérettségi – vélekedett az InfoRádióban Horváth Péter matematikatanár, a Nemzeti Pedagógus Kar elnöke. Saját tanítványain is azt látta, hogy a felkészült diákokat nem érhette komolyabb meglepetés.

Nézőpont: a Tisza előzi a DK-t, a Momentum a tavasz nagy vesztese

A Nézőpont Intézet közvélemény-kutatásának eredményei szerint egy hónappal az európai parlamenti választás előtt a Fidesz–KDNP listája vezet 48 százalékkal, Magyar Péter pártja, a Tisza Párt a második 21 százalékkal, a DK–MSZP–Párbeszéd koalíció áll a harmadik helyen 12 százalékkal. Őket követi a Magyar Kétfarkú Kutya Párt 7 százalékkal, a Mi Hazánk pedig 5 százalékon van, a tavasz vesztese a Momentum lehet.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.05.07. kedd, 18:00
Kis-Benedek József
biztonságpolitikai szakértő, címzetes egyetemi tanár, az MTA doktora
Mesterségesen megdrágított húsok és tejtermékek – leleplezték a Világbank tervét

Mesterségesen megdrágított húsok és tejtermékek – leleplezték a Világbank tervét

Egy új dokumentumban a Világbank azt javasolja, hogy a gazdag országok a CO2-gazdag termékek, például a vörös húsok és a tejtermékek támogatására fordított milliárdokat a jövőben olyan éghajlatbarát termékekre költsék el, mint a baromfitenyésztők, a gyümölcs- és a zöldségtermesztők segítése. Az ajánlás egyike a bank számos javaslatának, amelyekkel a mezőgazdasági és élelmiszeripari ágazatból származó, az éghajlatot károsító szennyezés csökkentésére törekszik, mivel ezek a szektorok felelősek az üvegházhatású gázok globális kibocsátásának közel egyharmadáért.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×