A gyermekek biztonsága a legfontosabb, ezért rendezik meg idén is a Biztonság Hete rendezvényt – mondta a Belügyminisztérium parlamenti államtitkára Budapesten, az esemény megnyitóján.
Óberling József, az ORFK közlekedésrendészeti főosztályvezetője az InfoRádióban beszélt a gyermekeket érintő balesetek statisztikáiról is.
"Magyarországon 1000-1500 14 év alatti gyermek sérül meg közlekedési balesetben, és ezeket a sérüléseket 90 százalékban gépkocsiban, utasként, a közlekedés vétlen szereplőiként szenvedik el" – mondta a szakember, hozzátéve, hogy általában a fenőttek, szülők nem gondoskodnak arról, hogy a gyermek megfelelő ülésben vagy ülésmagasítón utazzon. Óberling József kiemelte, hogy a legtöbb balesetet a szülők figyelmetlensége okozza, "nem hiszik el, hogy ez vagy az velük is megtörténhet".
"Csúnya tévhit van a köztudatban, mégpedig az, hogy ha rövid útra megyünk, néhány kilométerre, nem történhet velünk semmi baj, pedig a baleseti adatok azt mutatják, hogy a közlekedési balesetek többsége a vezetés megkezdése utáni 10-15 percen belül történik meg" – magyarázta.
Arra sem ügyelnek a szülők – folytatta –, hogy a gyerek melyik oldalon fog kiszállni az autóból. "Az egyik legtipikusabb probléma, hogy úgy száll ki a gyerek az autóból, hogy nem néz körül, rögtön szalad."
"Öv? Minek?"
Lambert Gábor, a Mabisz kommunikációs vezetője arról beszélt, hogy
nemzetközi összehasonlításban is alacsony a magyar járművezetők biztonságiöv-használata.
"Magyarország eléggé hátul kullog a biztonsági öv használatában, a vezetők 87 százaléka köti be az övet, a hátsó ülésen utazók 57 százaléka. Tehát valóban rossz az arány. Tíz vizsgált ország közül csak Olaszországban és Bulgáriában mértek ennél rosszabb adatot" – részletezte.
Szerinte különösen elgondolkodtató, hogy az autósoknak csak 67 százaléka használja helyesen a gyermekbiztonsági berendezéseket, a gyerekek 14 százaléka pedig teljesen védtelenül vesz részt a közúti forgalomban.