eur:
392.27
usd:
366.85
bux:
67039.3
2024. április 28. vasárnap Valéria
Lázár János építési és beruházási miniszter beszél a Hajdú-Bihar Megyei Kereskedelmi és Iparkamara által szervezett gazdasági fórumon Debrecenben 2022. november 24-én.
Nyitókép: MTI/Czeglédi Zsolt

Az emberek biztonságára is utalt Lázár János, amikor a bezárt vasúti szárnyvonalak ügyéről beszélt

Augusztus 21-e után kerül a kormány elé egy tízéves magyarországi vasútfejlesztési program. Lázár János építési és közlekedési miniszter egy rádióinterjúban elmondta: az évtizedes programhoz 6 ezer milliárd forintra lenne szükség.

Az, hogy a forráskivonások miatt ma egyáltalán a MÁV és a Volán így működik, az annak az 56-57 ezer embernek köszönhető, aki ott dolgozik - mondta Lázár János építési és közlekedési miniszter a Rádió7-nek adott interjújában.

"Világos beszédre van szükség: jóval kevesebb pénzből kell sokkal több, sokkal igényesebb, sokkal magasabb színvonalon elvárt szolgáltatást biztosítani, ami lényegében lehetetlen. A legfontosabb változás az, hogy először hiányosságok, műszaki problémák vannak, és utána beáll az a helyzet, amikor már balesetveszélyes a dolog. És én azt látom, hogy az elmúlt egy esztendőben nőtt nemcsak a késéseknek az aránya, hanem annak a kockázata is jelentősen megnövekedett, hogy balesetveszélyes helyzetek alakuljanak ki vagy a vasúti pálya, vagy a járműpark miatt. Ez a Volánra nem igaz, de a vasútra és a vasúti pályára mindenféleképpen."

Lázár János a kormány és minisztériuma nevében elnézést kért azoktól, akik balesetet szenvedtek, de azoktól is, akik a késések és kimaradások okozta terhelést rosszul viselik.

A miniszter hangsúlyozta, számára a biztonság fontosabb annál, hogy mennek-e a járművek.

"Személyesen felelek politikai és jogi értelemben is azért, hogy mindenki, aki buszra vagy vonatra száll, biztonságosan jusson el egyik helyről a másikra.

Ha valakivel valami történik, az az én személyes felelősségem, és ezt vállalom és viselem is, ezért számomra mindig az a legfontosabb szempont, hogy a baleseti szituációkat kerüljük el, és hogy az emberek biztonságosan utazzanak. Ha mérlegelnem kell, hogy egy vonat működik vagy nem működik azért, mert balesetveszélyes, a helyi szempontokat is kész vagyok figyelmen kívül hagyni, és akár úgy dönteni, hogy leállítom egy vonalnak a működését, ha nem tudjuk garantálni közösen a munkatársaimmal a százszázalékos biztonságos és balesetmentes közlekedést."

A miniszter úgy fogalmazott, azt kell elérnie, hogy a vasút jövőjét a kormány tárgyalja meg, ne mondjon le a vasútról, és induljon meg egy tízéves vasútfejlesztési program.

"Nekem ahhoz kell kormányzati támogatást szereznem, és kell a kormányon belül pozíciókat kiharcolnom, hogy

  1. legyen vasúti pályafelújítás a következő tíz évben, ne csak a fővonalakon, hanem a mellékvonalakon is, és
  2. legyenek új járművek.

Ez rengeteg pénzbe kerül, hozzáteszem, augusztus 21-e után fogja kormány megtárgyalni azt, ami választ ad ezekre a kérdésekre. Azt írták egyszer, hogy 1200 milliárd forintról van szó, de nem, 6000 milliárdról van szó összesen."

Az építési és közlekedési miniszter elmondta, megfontolásra javasolja a kormánynak, hogy ehhez

  • vonjanak be forrásokat,
  • vegyenek fel hitelt,
  • szerezzenek újabb uniós forrásokat vagy
  • pénzpiaci megoldásokból finanszírozzák a 10 éves programot.

A tíz mellékvonal mostani bezárásáról Lázár János azt mondta, óriási dilemmái voltak, de a biztonsági kérdéseket is figyelembe kellett vennie.

"Több a feladat, kevesebb a forrás, több túlórát kell vállalni az embereknek; a Komárom-Székesfehérvár vonalon békéscsabai jegykezelő van. Át kell csoportosítani az erőforrásokat, tehát az egyik oka a vonal-felülvizsgálatnak vagy eszközcserének, amit itt vonalbezárásnak neveznek, az, hogy emberekre, munkaerőre van szükségünk máshol, más feladatok ellátására. És itt 100-150 ember is nagyon sokat jelent. Másrészről nyilván lehetne azzal is érvelni, hogy párhuzamosan kínálunk két szolgáltatást, tehát van egy Volán szolgáltatás és van egy MÁV szolgáltatás."

Ma Magyarország, a MÁV és a Volán csoport gazdasági-pénzügyi helyzete nincs abban az állapotban, hogy ezt a két szolgáltatást párhuzamosan mindenhol magas színvonalon és biztonságosan tudják garantálni - mondta.

"Ezért az én mondásom az volt, és ezzel zártam le a vitákat magamban is és másokkal is, hogy

mindenkit el fogunk vinni, senkit nem hagyunk ott, de hogy mivel visszük, az a mi dolgunk,

mi választjuk ki azt az eszközt. Elvisszük vagy busszal vagy vonattal vagy vonatpótló busszal, ami azt jelenti, hogy senki nem fog ottmaradni, ki fogunk állni azzal, amivel azon a napon tudjuk biztosítani a szolgáltatást."

Lázár János hozzátette: ezt a próbálkozást decemberben értékelik.

"És persze az országgyűlési képviselő társaim, polgármesterek joggal háborodnak föl - félreértés ne essék -, hiszen meglévő szolgáltatásokat szüntetünk meg, csak nekik is meg kell érteni, ha nem tudjuk biztonságosan garantálni, akkor nekem nem a vonal a fontos, hanem az utas."

A miniszter elmondta, a pénzügyi racionalitás jegyében nemcsak a tíz vonal felülvizsgálata zajlik, hanem

az egész MÁV-Volán csoport menetrendjének, jegyvásárlási struktúrájának, járműhasználatának, üzemeltetésének, működtetésének és személyi állományának a teljes felülvizsgálatát is végzik.

A miniszter beszélt a déli körvasútról is. Hangsúlyozta, hogy mindenképpen meg kell épülnie, akkor is, ha politikai okokból akadályozza az ellenzék, mivel az uniós forrásvesztést is kockáztatják a 400-450 milliárdos beruházásnál. Jelezte, van kompromisszumkészség, „de senki nem várhatja, hogy az ország céljait lokális érdekek miatt feladja”.

KAPCSOLÓDÓ HANG
Címlapról ajánljuk
Meglepő eredményei lettek a nagy légkonditesztnek

Meglepő eredményei lettek a nagy légkonditesztnek

A Tudatos Vásárlók Egyesülete nemzetközi együttműködésben 57, Magyarországon is megvásárolható klímaberendezést tesztelt. Az eredményekről Dénes Júlia, az egyesület munkatársa beszélt az InfoRádióban.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.04.29. hétfő, 18:00
Csányi Sándor
az OTP Bank elnök-vezérigazgatója
A szemes kávé felé hajtja a drágulás a fogyasztókat

A szemes kávé felé hajtja a drágulás a fogyasztókat

Már meghallgatható a Portfolio Checklist vasárnapi különkiadása. A műsornak egyetlen témája volt: április első felében elszállt, és 18 havi csúcsig ugrott az arabica típusú kávé határidős jegyzése. A képet tovább bonyolítja, hogy a robusta kávé termékpiaci ára gyorsabban nőtt, mint az arabicáé, s így ismét konganak a vészharangok, hogy holnapra luxussá válik a mindennapi feketénk. A témáról Árok Gábort, a Coca-Cola HBC Magyarország kávé üzletágának vezetőjét kérdeztük.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×