„Amikor létrejöttek a nyomtatott könyvek, sokáig a kézzel írott könyvet és a kézzel írott információt még biztosabbnak meg szebbnek tartottuk” – emlékeztetett Pléh Csaba. „Ugyanilyen átmenetben vagyunk” – jelentette ki.
„Az átmenetnek vannak előnyei is”
– tette hozzá.
Akik több kultúrának is tagjai, sokkal kifinomultabban képesek egymás gondolatait és szempontjait figyelembe venni. Tehát annak, hogy a ma iskolába járó nemzedék két megjelenítési és tanítási mód világában él, megvannak az előnyei is, például könnyebben hasonlít össze különböző szempontokat – hangsúlyozta az MTA közoktatási elnöki bizottságának vezetője.
Az iskola ráépül az ember különleges antropológiai vonására, a hosszú gyermekkorra. Ez a hosszúra nyúlt fejlődési szakasz minden kultúrában – még az ősi gyűjtögető-vadászó törzsek is – a tanulás időszaka. Így a digitalizáció az erre szánt éveket nem fogja megszüntetni – véli a pszichológus.
Az iskolai körülmények azonban változni fognak
– emelte ki.
Az új információs forrásoknak köszönhetően a tanító és a tanár egyre kevésbé lesz a tudás hordozója, az oktatók feladata az lesz, hogy rámutasson egy érdekes jelenségre, majd a diákok önálló gyűjtőmunka alapján bemutatják következő órán a megszerzett ismereteket róla.
„Sokkal nagyobb lesz a pedagógusok mentori szerepe”
– hangsúlyozta Pléh Csaba. Erre a hagyományos tanár- és pedagógusképzés még nem készíti fel a szakembereket, így a bizottsági vezető fontosnak tartja, hogy fejlődjön az oktatás, és elősegítse, hogy a végzett tanár megfelelő információkeresésre, a kritikai gondolkodásra és önállóságra nevelje a diákokat.
Az iskolának továbbra is szerepe lesz abban, hogy a kulturális kódokat megismertesse a tanulókkal, és a diákok megtanuljanak írni, olvasni, számolni, énekelni, rajzolni – véli Pléh Csaba. Szerinte nem helyes az a megközelítés, hogy a gyerekeknek billentyűzeten kell az írást elsajátítaniuk.
A szakértő úgy gondolja, a hangsúlyt az elméleti tudás átadásáról a tényleges gyakorlatra kell helyezni, ebben fontos szerepe lesz a pedagógusképzésben az újonnan előírt gyakorló évnek, amelyet egy pedagógiai intézményben kell eltöltenie a tanárjelöltnek.
Azt is meg kell tanulnia a pedagógusoknak, hogy „a kívülről származó információk ne letorkolás tárgyai legyenek”, hanem az órán dolgozzák fel a különböző – akár az internetről összeszedett – ismereteket – hangsúlyozta a pszichológus.
„Egy toleráns attitűd elsajátítására van szükség”
– fogalmazott.