Infostart.hu
eur:
386.47
usd:
330.03
bux:
110405.74
2025. december 20. szombat Teofil
Milliós bírságot kaphat jó néhány nyaralótulajdonos

Milliós bírságot kaphat jó néhány nyaralótulajdonos

Az országot járva sok helyen találkozhatunk olyan fapados nyaralókkal, melyek esetében egy lakóautó vagy mobilház áll egy amúgy üres telken. A csábító megoldás azonban nagyon drága is lehet.

Sokan vannak Magyarországon, akiknek nincs elég pénzük, hogy nyaralót vegyenek, de vágynak a rendszeres hétvégi kikapcsolódásra. Felkapott vidékeken, például a Balaton mellett vesznek egy kisebb telket, és egyszerűen rátesznek egy lakókocsit. Akinek egy kicsit több pénze van, az mobilházat vesz lakókocsi helyett, cserébe magasabb komfortszinten tölti a hétvégéket.

A recept tehát egyszerűnek tűnik, a fenti telkek bármelyikét is választjuk, kétmillió forint alatt juthatunk nyaralóhoz az ország szinte bármely pontján. Azok viszont, akik megvalósították a fapados nyaraló koncepcióját,

óriási kockázatot vállaltak.

"Nyaralókra eleve nem vonatkoznak a lakásokra írt új szabályok, továbbra is, mérettől függetlenül, engedélyt kell kérni az építésükre. Ezt az engedélyt pedig nagyon sok mobilház esetén szinte lehetetlen megkapni. A legtöbb esetben sem a helyiségek mérete, sem a belmagasság nem felel meg a jogszabályi elvárásoknak" - nyilatkozta a Pénzcentrumnak Jámbor Attila ügyvéd, az Építésijog.hu portál szerkesztője.

A lakókocsikkal is gond lehet. Nagyon sok település ugyanis kiköti a helyi építési szabályzatában, hogy

lakóautót vagy konténert nem lehet tartósan a területen elhelyezni.

Alapkérdés, hogy az épület megfelel-e a helyi és országos építésügyi előírásoknak. Ha a helyi építési szabályzatnak nem felel meg az épület, akkor bontásra ítélik, más lehetőség nincs. 

Ha az épület a jogszabályi előírásoknak megfelel, a hatóság megadhatja a fennmaradási engedélyt, viszont akkor az "utólagos" engedéllyel együtt óriási bírságra is számíthatnak a fapados nyaralótulajok. A büntetés kiszámításánál 140 ezer forintos négyzetméterenkénti összegről indul a hatóság, és figyelembe veszi a készültségi fokot is. Egy 30 négyzetméteres ház esetén - ha az építtető nem kért építési engedélyt és már kész is az épület -

az építésügyi bírság meghaladja a kettőmillió forintot.

A fapados nyaralóra tehát rámehet ingünk, gatyánk is, vagy bontási határozat esetén még egy mobilházzal is kezdenünk kell majd valamit, amit a telkünkön nem helyezhetünk el. Jámbor Attila minden mobilházvásárlónak azt javasolja, hogy még az épület megrendelése előtt alaposan járjon utána annak, hogy az általa kinézett ház a telkére elhelyezhető-e. 

Címlapról ajánljuk
Donald Trump le akar számolni Venezuela elnökével

Donald Trump le akar számolni Venezuela elnökével

Az amerikai elnök teljes olajblokádot hirdetett Venezuela ellen, hadihajókkal zárná el az ország fő bevételi forrását. Szakértők szerint a gazdasági nyomás egyedül nem biztos, hogy elég lesz a rendszer megdöntéséhez.

Az EU nem ezt az utat tervezte Ukrajna támogatására - Merz ennek ellenére elégedett

A zárolt orosz vagyon érintetlen maradt, a tagállamok három kivétellel Ukrajna 90 milliárd eurós támogatásában állapodtak meg. Legalábbis a nyilvánosság előtt ezzel a német kancellár is elégedett volt, noha az eredményhirdetésig az ellenkezőjét remélte.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2025.12.22. hétfő, 18:00
Vecsei Miklós
felzárkóztatásért felelős miniszterelnöki biztos, a Magyar Máltai Szeretetszolgálat alelnöke
Így vált jelképes támogatássá a családi pótlék

Így vált jelképes támogatássá a családi pótlék

A családi pótlék történetéről szóló kétrészes cikksorozatunk első részében a családi pótlék kialakulását tekintettük át egészen a rendszerváltásig. Ennek a támogatásnak a története jól mutatja, hogyan lett egy szűk körű, szociális indíttatású juttatásból olyan univerzális ellátás, amely évtizedeken át jelentős segítséget nyújtott a magyar családoknak. A 20. század során a jogosultak köre folyamatosan bővült, egyes időszakokban a családi pótlék a háztartások bevételének meghatározó részét képezte. A nyolcvanas évek végére pedig elérte a csúcspontját: minden gyermek után, munkaviszonytól függetlenül járt, és összege viszonylag jelentősnek számított. Mindez azonban éles kontrasztban áll a jelenlegi helyzettel, amikor az összeg évtizedek óta változatlan, és reálértékben szinte eltűnt a családok költségvetéséből. Felmerül a kérdés: hogyan jutottunk el idáig, és milyen társadalmi, gazdasági tényezők vezettek ahhoz, hogy a családok egykori védőhálója mára szinte jelképes támogatássá zsugorodott?

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×