eur:
410.89
usd:
395.07
bux:
0
2024. december 26. csütörtök István

Erre figyeljen az iskolakezdéskor

Az iskola első napjai, hetei mind a gyerekeknek, mind a szülőknek sok kihívást tartogatnak. Különösen nehéz helyzetben vannak az iskolába induló elsősök és szüleik. Az új kihívások, feladatok okozta lelki terhek feldolgozásától a közlekedésig számos dologra érdemes odafigyelni ilyenkor. Összegyűjtöttünk néhány hasznos tanácsot, hogy zökkenőmentes legyen az iskolakezdés.

Belefér, ha egy kicsit pityereg

Ha a gyermek az ismeretlen helyzetektől kialakuló félelmében néhány napig pityereg iskolakezdéskor reggelente, az belefér – mondta az InfoRádió Aréna című műsorában K. Németh Margit klinikai szakpszichológus.

„Gyakran elkezdődik azonban a teljesítményszorongás elsősorban a szülők részéről, és ez ráragad a gyerekekre is. Ma már ott elkezdődik ez a szorongás, hogy melyik iskolába, milyen módszerrel tanító, milyen plusz tudásanyagot biztosító iskolába menjen a gyerek, és hogyan fog ott teljesíteni. Így egy olyan előrevetített félelem van már a szülőkben amiatt, hogy minden tökéletes legyen, ami erőteljes szorongást okozhat” - fogalmazott K. Németh Margit.

„A szorongás jellemző tünete, hogy sírdogál reggelente a gyerek, nem akar elindulni, megjelenhet a hasfájás, hasmenés, fejfájás. Az is előfordul, hogy fölszökik a láza a gyereknek, és kiderül, hogy délelőtt 11-kor már semmiféle magas lázról nem beszélhetünk. Ilyen esetekben azért érdemes végiggondolni, hogy mi lehet a háttérben vagy utánajárni”- tanácsolta K. Németh Margit.

Fogadjuk el a szorongást!

„Ne az legyen a fókuszban, hogy a szülő mit akar – nevezetesen azt, hogy a gyerek ne féljen -, hanem fogadjuk el ezt a szorongást. Beszéljük meg vele, hogy az életben akadnak nehéz helyzetek, amitől mindenki szorong, izgul, nem tudja, mi vár rá” - tanácsolta Németh Erika gyermekpszichológus.

„Ne arra koncentráljon a szülő, hogy a gyerek jókedvűen menjen iskolába, hanem arra, hogy ott álljon mellette, és a gyermek bármit érez is ezzel kapcsolatban, azt megoszthassa, mert így sokkal könnyebben tud változni” - tanácsolta a szakember.

Az első hetekben különösen fontos, hogy beszélgessünk a gyerekekkel arról, hogy milyen élmények érik az iskolában. Ám a legtöbb esetben arra a szülői kérdésre, hogy mi volt az iskolában, a leggyakoribb válasz az, hogy semmi különös. 

Németh Erika rámutatott: a gyermekek nagyon érzik, hogy a szülőről szól-e a kérdés, tehát a szülők szeretnének-e valamilyen információt megszerezni. Ilyenkor gyakran azt válaszolják, hogy „semmi”, mert ezt faggatásnak veszik.

„Akkor csendesednek el leginkább a gyerekek, amikor azt érzik, hogy ez faggatás, mert azt nem szeretik. Ha valódi, hiteles törődést éreznek a kérdésben, akkor azt sokkal inkább értékelik” - jelezte a gyermekpszichológus.

Fizikailag készen áll az iskolára?

Az iskolakezdés előtti védőnői vizsgálat is nagyon fontos, mert ilyenkor még van lehetőség fejlesztésre, a korrekcióra, ha valamiben elmaradás észlelhető – hangsúlyozta Gitidisz Krisztina.

A védőnő hozzátette: a hatéves kori vizsgálat után nincs szükség újabbra, még akkor sem, ha hétévesen kezdi az iskolát a gyermek.

„Sőt, nem is a hatéves státusz a legfontosabb, hanem az ötéves. Ilyenkor megnézzük, hogy az életkorának megfelelően alakul-e a gyerek viselkedése, a játéktevékenysége, illetve a figyelemszintje, egyáltalán le tud-e majd ülni az iskolában, tud-e koncentrálni, figyelni. Ezek fontos szempontjai annak, hogy mehet-e iskolába vagy nem” - mondta Gitidisz Krisztina.

Hozzátette, ilyenkor hallás- és látásvizsgálat is történik, hogy amikor iskolába kerülnek, ezzel már ne legyen gond.

Jól lát és hall a gyerek?

A rossz látás vagy hallás magatartási problémákat okozhat, illetve ronthatja a fiatalok teljesítményét az iskolában - figyelmeztettek az InfoRádió által megkérdezett szakemberek.

Ha a fiatal esténként fejfájásra panaszkodik, a könyvbe bújva olvas, sokat hunyorog, jó, ha szakorvos is megvizsgálja – tanácsolta.

„Az első osztályba készülő gyerekeknek kötelező szemészeti szűrővizsgálatot a védőnő és a gyerekorvos végzi az alapellátásban. Iskolába menet előtt, óvodás korban többször meg kell nézni a látóélességet a gyerekeknél. Ha pedig bármi probléma felmerül, akkor a gyereket továbbküldik a gyerekszemészeti szakrendelésre” - mondta a Semmelweis Egyetem Szemészeti Klinikájának szakorvosa az InfoRádióban.

Iskolakezdés előtt érdemes fülészeti vizsgálatra is elvinni a gyermekeket, mert a rossz hallás nagymértékben ronthatja a teljesítményt - mondta a Szent Imre Kórház fül-orr-gégészeti profilvezető főorvosa, Noszek László.

„Egy rosszul halló gyerekről azt gondolhatják a tanárok, hogy figyelmetlen, fegyelmezetlen, vagy nem elég jók a képességei, holott csak nem hall. Ez a későbbiekben is kihathat a teljesítményére, negatívan befolyásolva azt” - fogalmazott a főorvos.

A beszédhibák hátterének egy részében is hallásproblémák állhatnak – figyelmeztetett Noszek László.

„Ha bizonyos hangzókat nem jól ejt a gyermek, akkor ennek a hátterében lehet a hallásprobléma” - mondta a fül-orr-gégész.

A szülő számára figyelmeztető jel lehet, ha a gyerek rendszeresen nagyon hangosan hallgatja a tévét, vagy ha nem reagál a felnőttek mondataira – tette hozzá a Szent Imre Kórház fül-orr-gégészeti profilvezető főorvosa.

Mit egyen a gyerek?

Az iskolai, óvodai konyhák több mint tíz százaléka kiváló minősítést kapott a Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatal ellenőrzésén - mondta az InfoRádiónak a szervezet főosztályvezetője.

A legtöbb cég közepes vagy jó minősítéssel zárta az ellenőrzéseket, a gyengébben szereplő önkormányzatoknál, vállalkozásoknál fejlesztési tervet készített a hivatal.

„Megnézzük azokat az élelmiszerbiztonsági és minőségi szempontokat, amelyek meghatározhatják egy konyha működését, és az adataink alapján egy ötöt skálán osztályozzuk a konyhákat. Azoknál a konyháknál pedig, ahol van hova fejlődni, egy fejlesztést segítő, támogató szakvéleményt adunk ki” - közölte Zoltai Anna.

„Azoknál a konyháknál, amelyek 1-es vagy 2-es minősítést kaptak, nagyon sok esetben a szemlélet korszerűtlen vagy a tudás hiányzik. Ezért hívjuk fel a figyelmet a szakvéleményekben arra, hogy mire koncentráljanak” - mondta az osztályvezető.

Zoltai Anna tanácsa szerint érdemes megkérdezni a konyhákon, hogy volt-e már ilyen minősítés, és milyen eredménnyel szerepeltek rajta.

Hogyan jusson el a gyerek az iskolába?

Budapesten szeptember első napjaiban is folytatódik a kötöttpályás közlekedés felújítása. Emiatt október közepéig több, jelentősebb budai főútvonalon lesz forgalmi korlátozás.

A BKK Info munkatársa az InofRádiónak hangsúlyozta: a Villányi úti és az Alkotás utcai villamosmegállók mellett sávelhúzás, útszűkület lesz, de forgalmi sávot nem vesznek el a közúti forgalomtól.

Arra a kérdésre, hogy a szintén fontos közlekedési útvonalnak számító Fehérvári úton és Bartók Béla úton számít-e arra a BKK, hogy lesznek nagyobb torlódások az iskolakezdéskor, Kardos Zoltán úgy válaszolt, hogy ezt nagyon nehéz előre megjósolni.

A tömegközlekedéssel kapcsolatban elmondta: „A dél-budai villamosok legnagyobb része zavartalanul fog üzemelni, egyetlen szakaszon, a Móricz Zsigmond körtér és a Széll Kálmán tér között kell pótlóbusszal utazni. A dél-budai peron- és vágányfelújítások második üteme október közepéig tart.”

Biztonságos zebrák az iskolák környékén

A Fogadj örökbe egy zebrát! címmel indított kampányban a polgárőrség és az önkormányzatok közösen kijelölik a fokozottan figyelemmel kísérendő gyalogátkelőhelyeket, és ha kell, akár egész évben segítik ott a közlekedőket – közölte az Országos Polgárőr Szövetség alelnöke, Pausz Ferenc.

Ebben a programban a nagy forgalmú, iskolák környékén lévő zebrákat örökbe fogadja a településen működő polgárőr egyesület, amelyet aztán folyamatosan figyel. Rendszeresen segítik a gyalogosmozgást, és ellenőrzik a forgalomtechnikai eszközök állapotát.

„A cél, hogy ha valami nem megfelelően működik, jelezzék az önkormányzatnak vagy a rendőrségnek. A nagy forgalmú időszakokban pedig jelzőőri tevékenységgel segítik a gyalogosok biztonságos átkelését” - fűzte hozzá Pausz Ferenc.

KAPCSOLÓDÓ HANG
Címlapról ajánljuk
VIDEÓ
EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×