A Fővárosi Közgyűlés felkérte a főpolgármestert: vizsgálja meg a Budapestet érintő migrációs helyzettel kapcsolatos többletfeladatok ellátási módját és finanszírozási feltételeit. A testület felkérte Tarlós Istvánt, hogy a feladatellátásban részt vevő fővárosi intézmények és közszolgáltató cégek többletfeladatai alapján valamennyi szükséges döntést terjessze be a testület következő ülésére.
Az ülésen egy ellenszavazat mellett megszavazták az előterjesztést, amely a többi között a Verseny utcai tranzitzónáról szól. Tarlós István kijelentette: amellett, hogy a fővárosi intézkedéseknek humanitárius motivációja van, a fő cél, hogy Budapesten rend legyen.
"Embertelenség nem befogadni a menekülteket. A minimális tisztálkodási, vécére járási feltételekről illik gondoskodni. Ezt meg is akarjuk tenni, tehát van némi humanitárius megfontolás is bennünk, hiszen a menekültek között nyilván szép számban akadnak jóhiszemű emberek, akiket nem akarunk szenvedni hagyni, de Budapestet is meg akarjuk óvni egy kontrollálatlan áradattól."
Kocsis Máté fővárosi tanácsnok, 8. kerületi polgármester, arról beszélt a vitában, hogy nem menekülttábort hoznak létre a Verseny utcában.
"Jelen tudásom szerint az egykori piacon a terület tulajdonosa birtokvédelmi eljárást indított a 8. kerületi jegyzőnél. Ez a határozat a mai napon végrehajtásra kerülhet. A tulajdonos szándéka, hogy a főváros a holnapi napon el tudja kezdeni az új létesítmény kialakítását, amelynek várható időtartama körülbelül 10-12 nap."
Az MSZP-s Horváth Csaba elismerte a főváros menekültekkel kapcsolatban hozott intézkedéseit, és azt követeli a kormánytól, hogy vegye át a menekültprobléma kezelését az ezzel foglalkozó civil szervezetektől.
"Az mégiscsak nonszensz, hogy Budapesten civilek adnak ételt az ideérkező menekülteknek és nem az állam. Az is nonszensz, hogy civilek fogadják éjszaka a menekülteket az állam alkalmazottai helyett és ők próbálnak meg gondoskodni adományokból azokról a menekültekről, akiknek az ellátásáért az állam lenne a felelős."
A Jobbik helyi népszavazást követelt arról, hogy Budapesten létesítsenek-e tranzitzónákat, ideiglenes vagy állandó befogadó állomásokat a menekülteknek. Tokody Marcell, az ellenzéki párt budapesti képviselője kiemelte, hogy pártja nem támogatja a tranzitzónák kialakítását.
"Népszavazást szeretnénk arról, hogy a budapestiek akarják-e, hogy tranzit területek, ideiglenes vagy állandó menekülttáborok legyenek a városban. Döntsenek a választók, a politikának pedig legyen elég bölcsessége a választókra bízni a döntést, hiszen ez egy fajsúlyos kérdés."
A jobbikos népszavazásról szóló javaslatot végül leszavazták. A főpolgármester összefogást kért az ügyben, továbbá azt, hogy senki ne használja ki a helyzetet politikai haszonszerzésre.
A Fővárosi Közgyűlés ülésén az ellenzéki képviselők bírálták a főváros beruházásokkal kapcsolatos gyakorlatát is. A főpolgármester szerint a beruházások ütemezését körültekintő módon alakították ki, úgy, hogy a legkevesebb problémát okozza fővárosiak számára.
A szocialista Horváth Csaba azt emelte ki, hogy a tanítási időszak kezdetén több kisebb beruházás indult, ami a fonódó villamos beruházás mellett jelentős akadály a közlekedők számára.
"A BKK ismét káosszal köszöntötte ezt a tanévet is. Számos lezárt út, befejezetlen munkák, rossz időpontban kezdett új munkák láthatók a városban, lásd Gábor Áron út, BAH csomópont és környéke, vagy éppen a budai fonódó rétestésztaként nyúló és folyamatosan új időpontokat kapó beruházása. Ennek a megkoronázása a Széll Kálmán tér, ahol még pénteken egy olyan óriásplakát volt fellelhető, amelyen az szerepelt, hogy 2016. február 9-re biztosan átadják, ma viszont már tudhatjuk, hogy a BKK jelentése alapján ez inkább késő nyárra várható."
Tarlós István válaszában kiemelte, hogy az ütemezést körültekintő módon alakították ki, úgy, hogy a legkevesebb problémát okozza fővárosiak száméra.
Gy. Németh Erzsébet, a Demokratikus Koalíció fővárosi képviselője követelte egy, a 3-as metró felújítását vizsgáló bizottság felállítását, amely szerinte választ adhatna arra, hogy a városvezetés miért újítja fel az új szerelvények vásárlásánál drágábban a régi metrókocsikat.
"Derüljön ki, hogy ki és miért döntött úgy, hogy nem új járműveket veszünk a 3-as metró vonalára, hanem a régi, akár 50 éves szerelvényeket újítjuk fel. Mára világossá vált, hogy sokkal többe kerül, mintha megvennénk az új szerelvényeket. Abból a 84 milliárd forintból, amibe a felújítás kerül, vehettünk volna új szerelvényeket is."
A főpolgármester szerint a városvezetés kényszerpályán volt. Tarlós István kiemelte, hogy több javaslatot is benyújtottak, a többi között új szerelvények vásárlására is, de a kormány a régiek felújítását támogatta.
"A kormány elsősorban uniós vagy állami forrásokat biztosít az infrastruktúra felújítására, ami még további 130 milliárd forint. Hogy ebbe nem fért bele még az új szerelvények vásárlása is, ez legalábbis számtani alapon elfogadható. Mi is teljes egyértelműséggel, írásban rögzítve az új szerelvényeket tartottuk jobbnak. De valamit tenni kell."
A főpolgármester újra hangsúlyozta, hogy jelentős javulás lesz a fővárosiak életében a 3-as metró rekonstrukciója, amelyet már 20 éve el kellett volna végezni.
Hanganyag: Szabó Gergõ






