A Malév csődje után a legforgalmasabb járatok esetében hamar átvették a magyar légitársaság szerepét a konkurens cégek - mondta Szepessy Kornél, a HungaroControl Magyar Légiforgalmi Szolgálat vezérigazgatója.
Először volt egy depresszív hatás, majd utána elkezdődött visszarendeződni a forgalom úgy, hogy új légitársaságok jelentek meg, a régiek pedig növelték a gépméretüket, illetve növelték a járataik számát is.
Szepessy Kornél szerint a regenerálódás nem állt le, és elképzelhetőnek tartja, hogy az ágazat csak kis forgalom-csökkenéssel zárja 2013-at.
A HungaroControl vezérigazgatója úgy látta, hogy 2014-re érheti el ismét a 2011-es szintet a magyarországi légi forgalom.
Beszélt arról is, hogy jelentősen csökkentheti az európai és a közel-keleti nagyvárosok között repülő járatok környezetterhelését a Koszovó fölötti magas légtér megnyitása. A NATO nemrég Magyarországot kérte fel a Koszovó feletti magas légtér újbóli megnyitására és a légi forgalom irányítására. Ebben a 7-8 ezer méter fölötti légtérben egyébként már több mint 10 éve katonai gépek sem repülhetnek - tette hozzá Szepessy Kornél.
A Koszovó fölötti magas légtér 1999 óta zárva van. A NATO a II. délszláv hadművelet során zárta le és utána nem is nyitották újra a mai napig sem. Az arra közlekedő repülőgépeknek így ki kell kerülniük ezt a repülési zónát.
Koszovó légtere abban a déli forgalmi áramlati sávban létezik, amely forgalmi áramlásban a magyar légtér is van. Gyakorlatilag a nagy európai és a közel-keleti pontok közötti áramlás által érintett ugyanúgy Magyarország és Koszovó is - magyarázta a vezérigazgató.
A légtér megnyitásával jelentősen csökkenhet az arra repülők menetideje és üzemanyag-fogyasztása, ennek révén pedig környezetterhelése is.
A Koszovó fölötti magas légteret a szükséges feltételek teljesülése esetén jövő tavasszal nyithatják meg.
Az Aréna teljes adását meghallgathatja, ha ide kattint.
Ha ilyen kutyája van, most hívhatja a rendőrséget





