eur:
388.97
usd:
363.5
bux:
68043.21
2024. május 2. csütörtök Zsigmond

Tarlós: Segítség nélkül újra gondba kerülhet a BKV

Tarlós István szerint kormányzati segítség nélkül jövő nyáron újra gondba kerülhet a BKV; a főpolgármester keddi sajtótájékoztatóján jelezte, "rendkívül hathatós" segítséget fog kérni a kormánytól a BKV ügyében.

"A fenyegető veszélyek súlyosabbak annál is, mint kívülről látszik, és elméletileg előfordulhat - hogyha nem dolgozunk össze -, hogy a BKV jövő nyárnál tovább nem bírja a nyomást" - mondta a főpolgármester. Kitért arra is, hogy az elmúlt egy évben nem volt jegyáremelés, a tömegközlekedési társaság gazdálkodása nem volt veszteséges, és nőtt jegyárbevétel is.

Tarlós István a vidéki városok fogyasztói árkiegészítésének emelése kapcsán elmondta, ha a fővárosra vonatkozó mérték változatlan maradna, akkor Budapestnek "óriási összegeket kellene betennie ahhoz, hogy a finanszírozás egyáltalán megoldott maradjon". A javasolt változás miatt minden vidéki sokkal kedvezőbb helyzetbe kerülne, több városban egyenesen szufficites lenne, vagyis csökkenteni kellene a bérletárakat, míg Budapesten ez a helyzet "egyenesen katasztrofális" lenne - magyarázta.

A főpolgármester szavai szerint nem az egy főre eső abszolút támogatás összege a lényeg, a fővárosban nem 2-3 kilométert utaznak az emberek, hanem sokkal többet, így a bérlet is drágább. Utalt arra is, hogy a főváros az agglomeráció tömegközlekedését is ellátja, emellett pedig "egész más metrót, HÉV-et üzemeltetni, mint szimpla buszokat".

György István városüzemeltetésért felelős főpolgármester-helyettes a BKV finanszírozásával kapcsolatban hangsúlyozta, hogy a BKV ez évi költségvetéséből 6,5, a jövő éviből 30-35 milliárd forint hiányzik. Ezt a főváros egyedül nem tudja pótolni, mindenképpen kormányzati segítségre van szükség. Fontosnak nevezte a normatív alapú finanszírozást, hogy ne kelljen minden évben külön támogatást kérni. Megjegyezte, hogy a 4-es metró üzembe állása a BKV-nak 6 milliárdos költséget jelent majd évente, ehhez képest jelentős bevételnövekedés nem várható.

Közlése szerint Budapest a hiány csökkentése érdekében azt javasolja, hogy vezessék be az 5 százalékos áfa-kulcsot a közlekedésben, térítsék meg az agglomerációs szolgáltatások költségét, és validálják az árkiegészítést, azaz fizessék ki a 10,3 milliárdos finanszírozatlan kedvezmény összegét.

Hat megyei jogú város fideszes, illetve KDNP-s polgármestere olyan törvényjavaslatot terjesztett az Országgyűlés elé, hogy a Ház emelje meg a kedvezményes áru helyi utazási bérletek után igénybe vehető fogyasztói árkiegészítés mértékét. Az indítvány változatlanul hagyta volna a budapesti közlekedésre vonatkozó mértéket.

Az indítványhoz hétfőn 30 fideszes, illetve KDNP-s képviselő nyújtott be módosító javaslatot. Ebben azt kérik a parlamenttől, hogy az árkiegészítés mértéke a fővárosban is emelkedjen, az egy bérletre vonatkozó jelenlegi 3580 forintról 5263 forintra.

Németh Zoltán, a Fidesz-KDNP fővárosi frakcióvezetője a sajtótájékoztatón kijelentette: a kerületek és főváros vezetése "egy hangon beszél" ebben a kérdésben. Hozzátette: nem lehet a vidék és a főváros ellentétéről sem beszélni, miután a módosító javaslaton nyolc vidéki képviselő aláírása is szerepel. A politikus szavai szerint "nyilván a vidéki képviselők is belátják, hogy a vidéki polgárok is használják számottevő mértékben a főváros közösségi közlekedését". Példaként a fővárosban tanuló egyetemistákat, főiskolásokat említette, akiknek ugyanúgy jár a kedvezmény a bérleteikhez.

Ezzel kapcsolatban György István azt mondta, sokkal igazságtalanabb rendszer jönne létre, ha a javaslatot elfogadnák, mert az az eddigi 30-45 százalékos árkiegészítést 37-66 százalékra módosítaná. Emiatt egyes városokban többlet keletkezne, Budapest viszont minden városnál rosszabb helyzetbe kerülne.

A villamos- és trolibeszerzési projekttel kapcsolatban György István azt mondta, a BKV-nak 800 milliárdos belső adósságállományt kell ledolgoznia és a járműpark elöregedett. Közölte, vannak még olyan összegek, amelyeket a Közlekedés Operatív Programhoz (KÖZOP) át lehetne csoportosítani, s így már nem lenne túlzó a járműbeszerzésre kért 118 milliárdos támogatás.

A Magyar Nemzet szeptember 23-án írt arról, hogy a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium nem tudja támogatni a főváros villamos- és trolibusz-beszerzési tenderét, mert annak forrásigénye (118 milliárd forint) egyedül több, mint a jelenlegi uniós költségvetési ciklusban a városi és elővárosi közlekedésre fordítható 98 milliárd forintos keret.

Tarlós István főpolgármester akkor úgy reagált, hogy a főváros fenntartja a közlekedésfejlesztési projektjavaslatait, és azt várja, hogy a nemzeti fejlesztési miniszter aláírja a projekt támogató levelét.

A főpolgármester október 3-án nyílt levélben fordult a Budapesti Önkormányzatok Szövetsége (BÖSZ) elnökségéhez, soron kívüli támogató nyilatkozatukat kérve a fővárosi járműtender kapcsán, a budapestiek érdekében.

KAPCSOLÓDÓ HANG
Címlapról ajánljuk

Továbbra is az InfoRádió szólhat a Budapest 88,1 MHz-es frekvencián

Egyedüli pályázóként az InfoRádió Kft. nyerte meg a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság Médiatanácsa (NMHH) által a Budapest 88,1 MHz-es frekvencia használatára kiírt rádiós pályázatot, így a médiaszolgáltató szeptember 1-je után is folytathatja működését – közölte a hatóság.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.05.02. csütörtök, 18:00
Könnyid László
a Magyar Turisztikai Ügynökség főigazgatója
Békekonferencia lesz a háború lezárásáról, nagy erőkkel támad az orosz hadsereg - Híreink az ukrán frontról csütörtökön

Békekonferencia lesz a háború lezárásáról, nagy erőkkel támad az orosz hadsereg - Híreink az ukrán frontról csütörtökön

ATACMS típusú nagy hatótávolság rakétákkal lőtte az ukrán haderő Luhanszkot, több tucat orosz katona meghalt. Támadás érte Odesszát, legalább 13 áldozatról tudni, többnyire civilekről. Valószínűleg kilőtt az orosz haderő egy amerikai HIMARS-rendszert. Az orosz haderő tovább nyomul Ocseretinétől nyugatra. Ukrajna szerint 120 összecsapás történt 24 órán belül az orosz alakulatokkal. Svájcban béketárgyalás lesz a háború lezárásáról, de Oroszország nem megy el. Cikkünk folyamatosan frissül az orosz-ukrán háború aktualitásaival.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×