Eddig úgy tűnt, hogy a választási kampány nagy nyertese a Jobbik, hiszen a párt képes volt jelentősen bővíteni a szavazótáborát, a legújabb felmérések azonban azt mutatják, hogy az utóbbi időben megnyert szimpatizánsok jó része a Fideszhez vándorolt - mondta az Ipsos véleménykutatási igazgatója az InfoRádió Aréna című műsorában. Závecz Tibor szerint ennek az az oka, hogy az emberek inkább hisznek a legnagyobb ellenzéki pártnak, amikor azt állítja, képes megoldani a problémáikat.
A szakértő hozzátette: a szocialisták helyzetén nem változtatott sokat a kampány, az MSZP tábora olyan arányban nőtt, amilyen arányban a részvételi hajlandóság emelkedett.
A Lehet Más a Politikáról szólva Závecz Tibor elmondta: a kampány során a kis párt képes volt megmutatni magát, és érzékelhető támogatottságot élvez.
A Századvég Alapítvány elemzője, Fűrész Gábor szerint, bár régóta tudni lehet, hogy a Fidesz jól fog szerepelni a választásokon, a voksolás mégis izgalmas lehet. Átalakulóban van ugyanis a pártszerkezet, a baloldal szétesett, a romokon azonban korábban kevésbé ismert pártok juthatnak be a parlamentbe.
A másik érdekesség - magyarázta Fűrész Gábor -, hogy az elmúlt húsz év történelmében meghatározó pártok, az MDF és az SZDSZ eltűnik a parlamenti politikából.
A magyar pártszerkezetről sokáig azt gondoltuk, hogy duális struktúrában fog működni, megerősödik egy bal-, illetve egy jobboldali pólus, a kettő között pedig egy-két kispárt mozog majd. Most azonban úgy tűnik, hogy hosszabb távon is bonyolultabb lesz a magyar politika - fűzte hozzá a Századvég Alapítvány elemzője.
Hányan lesznek ott?
A mostani kampány nem olyan intenzív, mint a 2006-os, ez a sok közül az egyik oka annak, hogy az idei országgyűlési választáson vélhetően kevesebben mennek majd el szavazni, mint négy éve, nagyjából 60 százalékos lehet a részvétel - vélekedett Závecz Tibor.
Fűrész Gábor szerint az alacsony részvételi hajlandóság oka részben az, hogy Magyarországon még nem alakult ki az a szokásrendszer, amely arra készteti az emberek jó részét, hogy elmenjen szavazni.
A szociológiai mellett ennek a jelenségnek pszichológiai dimenziója is van: a közvélemény-kutatók időnként túlbecsülik a szavazók várható számát, hiszen azok - az elvárásoknak megfelelően - azt mondják, hogy elmennek leadni a voksukat, de végül mégsem teszik meg - magyarázta a Századvég Alapítvány elemzője.
Az alacsony részvétel az Ipsos véleménykutatási igazgatója szerint általában annak a pártnak lehet jó, amelynek táborában magas a részvételi hajlandóság, és ugyanez fordítva is igaz.
A közvélemény-kutató cég legutóbbi felmérése azt mutatta, hogy a három biztosan bejutó párt - a Fidesz, az MSZP és a Jobbik - esetében nagyon hasonló a részvételi hajlandóság. Ebből azt következik, hogy a részvétel alakulása önmagában nem befolyásolja azt, hogy egy tömörülés sikeresen vagy sikertelenül szerepel-e - mondta Závecz Tibor.
Hanganyag: Hlavay Richárd