Különböző nemzetközi konfliktusok miatt az elmúlt négy évben háromszor is akadozott Európa gázellátása, az unió minden törekvése ellenére azonban még mindig csak a tervezőasztalon létezik a kontinens orosz gázfüggésének csökkentésére kitalált Nabucco gázvezeték ügye.
2002 februárjában már osztrák-török megállapodás volt érvényben egy alternatív gázellátási projektről, amely nem orosz, hanem közép-ázsiai forrású gázt juttatna Európába. A Nabucco gázvezeték tervezésébe meghívták a magyar MOL-t, a bolgár Bulgargazt és a román Transgazt is.
Az Európai Bizottság 2003 decemberében karolta fel a projektet, hangsúlyozva, hogy továbbra is a nemzetállamok energiacégeinek kell bonyolítaniuk az ügyletet. Számos megvalósíthatósági és hatástanulmány, valamint költségelemzés készült, de a közelmúltig lényegében nem történt előrelépés az ügyben: haboznak a forrásországok is, amelyek attól félnek, hogy az óriási ráfordítással kitermelt gázt végül nem tudják majd eladni, de bizonytalanok a tranzitállamok és a felhasználó országok is.
Utóbbiak is egyrészt a költségek, másrészt az orosz reakciók miatt aggódnak. Az Európai Unió szerint a gázvezeték nyolcmilliárd euróba kerülhet, ha megépül. Gyurcsány Ferenc kormányfő a januári budapesti Nabucco-csúcson azt mondta: sikerült uniós szintre emelni a gázvezeték ügyét. " Arra fogunk törekedni, hogy a Nabucco-programot az unió a legfontosabb programjai között szerepeltetve finanszírozza is. Rövid távon 200-300 millió euró kellő lökést ad, hosszabb távon nagyjából 2 milliárd eurót kell találnunk az uniós költségvetésben erre" - közölte a miniszterelnök.
Az Európai Bizottság időközben 250 millió eurót meg is szavazott a projektre, és a testület úgy számol, hogy 2015-ben már jöhet is a gáz Európába. A bizottság most a jogszabályi feltételek megteremtésén, és egy kormányközi megállapodás tervezetén dolgozik. Ráadásul, ha az exportor, a forrás és a tranzitországok megállapodást kötnek a gázkereskedelem részleteiről, a Világbank is beszáll a finanszírozásba.
Találtak Budapesten egy körforgalmat, ahol nem érvényesek a KRESZ szabályai