eur:
389.58
usd:
362.76
bux:
68012.06
2024. május 3. péntek Irma, Tímea

Csak év végén jöttünk rá, hogy válság van

Jelentősen esve mélypontjára süllyedt 2008 decemberében a vásárlási hajlandóság a GfK Hungária legújabb, a magyar kiskereskedelmet vizsgáló kutatása szerint - mondta Kozák Ákos, a piackutató intézet igazgatója szerdai sajtótájékoztatóján. Az adatok arra utalnak, 2008 végéig a hazai fogyasztók többsége nem vett tudomást arról: a válság miatt át kellene alakítania vásárlási szokásait.

Dörnyei Otília, a GfK ügyfélkapcsolati igazgatója a kutatás eredményeinek ismertetésekor kiemelte: a globális válság kapcsán tavaly év végén kialakult bizonytalanság nem változtatta meg a hazai kiskereskedelmet 2008-ban, csak a korábbi tendenciákat erősítette fel.

A GfK kutatása megállapította, a magyar háztartások a munkanélküliségtől és a családok anyagi helyzetének romlásától való félelem hatására várakozó álláspontra helyezkedtek a vásárlások tekintetében.

2008-ban megtorpant a hipermarketek és a diszkontok korábbi dinamikus növekedése: a háztartások az utóbbiban már csak 3,6, előbbiben pedig 1,1 százalékkal hagytak több pénzt 2008-ban, mint egy évvel korábban.

A GfK adatai szerint az élményszerű nagybevásárlások aránya két éve folyamatosan csökken, amely nem kedvez a nagyobb alapterületű boltoknak. A diszkontok pedig már 2007-ben sem tudták növelni vásárlóik számát.

Nyertesek a szupermarketek


A magasabb árszínvonalat képviselő szupermarketek és drogériák forgalma ugyanakkor mind a teljes 2008-as évet, mind az utolsó negyedévét vizsgálva erőteljesen nőtt. A szupermarketek forgalmának értéke 2008-ban 20,2, a drogériáké 15,4 százalékkal nőtt.

Ennek oka, hogy új vásárlókat is megnyertek maguknak, illetve, hogy a meglévő vásárlóik is többször vásároltak náluk, és egy-egy alkalommal több pénzt is költöttek. Dörnyei Otília hangsúlyozta: mivel a válság miatt csökkent a fogyasztók lojalitása az egyes üzlettípusok iránt, ezért 2009-ben azok nyernek a kereskedelemben, akik új vevőket tudnak megnyerni maguknak.

A tavalyi év utolsó negyedében csökkentek a magyar háztartások vásárlásai az alapvetőbb termékek közül a tej, a feldolgozott húsok és a mosószerek kategóriában. Emellett kevesebb tea, csokoládé, édes és sós keksz, valamint őrölt pörkölt kávé fogyott. Dörnyei Otília ehhez kapcsolódóan elmondta, hogy a kávé és a tea forgalma évek óta csökken, a válság csak ráerősít erre a tendenciára.

Az alapvető termékek közül nem estek vissza a száraztészta, a sajt, a joghurt és a túró vásárlásai. Égetett szeszekből és borból is hasonló mennyiség fogyott, mint egy évvel korábban.

KAPCSOLÓDÓ HANG
Címlapról ajánljuk

Biztosra veszik: orosz ügynökök robbantottak Csehországban

A cseh Szervezett Bűnözés Elleni Központ vizsgálata megerősítette, hogy a vrběticei lőszerraktárak elleni, közel tíz évvel ezelőtti robbantás mögött az orosz katonai titkosszolgálat, a GRU állt. A külföldi kémek célja a fegyverek és lőszerek eljuttatásának megakadályozása volt olyan területekre, ahol az orosz hadsereg katonái tevékenykednek.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.05.03. péntek, 18:00
Bakondi György
a miniszterelnök belbiztonsági főtanácsadója, a Stratégiai Tanácsadó Testület tagja
EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×