A Vasúti Dolgozók Szabad Szakszervezete február 1-jén hirdette meg határozatlan időre az úgynevezett gördülősztrájkját, ami azt jelenti, hogy bármikor felfüggeszthető és újraindítható. Idáig hatszor sztrájkoltak a dolgozók idén. A VDSZSZ legutóbb december 14-én éjféltől hirdetett munkabeszüntetést.
A sztrájkbizottság egyik fő célja, hogy minden vasutas kapjon nettó 250 ezer forintot a MÁV Cargo privatizációs bevételéből, továbbá - a megajánlott 6,9 százalékos bérfejlesztés mellett - 10 százalékos többlet-bérfejlesztést kér a kiszervezett MÁV-társaságok dolgozói számára. Utóbb ez kiegészült a december 14-én hatályba lépett új menetrend visszavonásával, mivel az szerintük ellehetetleníti a személyszállítást.
A MÁV-társaságok jogszerűtlennek és közgazdaságilag megalapozatlannak tartják a VDSZSZ követelését. Álláspontjuk szerint a privatizációs törvény nem teszi lehetővé a más társaságokban dolgozók számára a kedvezményes tulajdonszerzést, így azt csak a MÁV Cargo dolgozóinak ajánlották fel a részvények 5 százaléka erejéig. A bérfejlesztésre irányuló szakszervezeti követelésekkel kapcsolatban pedig a MÁV az Országos Érdekegyeztető Tanácsban megkötött bérajánláshoz igazodik.
A MÁV számításai szerint egyébként a február óta tartó sztrájk csaknem egymilliárd forintjába került a vasúttársaságnak. A vasúttársaság és a szakszervezet közötti nézetkülönbségek már a sztrájk megítélésekor is jól kirajzolódtak. Míg a MÁV folyamatosan javuló forgalmi helyzetről tájékoztatott, a VDSZSZ elnöke sikeresen megszervezettnek értékelte a sztrájkot, úgy vélte, annak elegendő támogatottsága van a vasúti közlekedés megbénításához, miközben tudni lehetett, hogy egyre többen állnak a sztrájk helyett munkába.
Az érintettek idáig semmiben sem tudtak megállapodni, pedig folyamatosan egyeztettek február óta, sőt még Herczog László személyében közvetítőt is bevontak, hogy dűlőre jussanak.
A helyzetet súlyosbítja, hogy egy friss közvélemény-kutatás szerint a lakosság többsége sem támogatja a sztrájkolókat, ezt támasztotta alá a pályaudvarokon bosszankodó utasok látványa. A VDSZSZ elnöke nemrég úgy nyilatkozott, hogy a politika nem engedi az egyezséget. Úgy vélte: a közlekedési tárca késznek tűnik a megállapodásra, ám azt a miniszterelnök nem támogatja.
A helyzet odáig fajult, hogy a héten valaki feltörte a VDSZSZ honlapját, és azon egy vicces üzenetet helyezett el, amelyben a szakszervezet vezetői a sztrájk befejezéséről írnak, ugyanakkor Gaskó Istvánt pedig egy szénbányába küldik. Egy másik internetes oldalon pedig egy videó látható, amelyben a sztrájk miatt pályaudvaron rekedt utasok elkeseredetten üzennek Gaskó Istvánnak és családjának.
Magyar érettségi - ezek a feladatok állították kihívás elé a diákokat