Két, mesterséges intelligencia által irányított, autonóm harci repülőgép prototípusának tesztelését kezdték meg az Egyesült Államokban. Ezt közölte a légierő, megemlítve a modellek egyelőre nem sokat mondó neveit: YFQ-42A és 44A. A bejelentés azért hírértékű, mert ezeket a pilóta nélkül repülő eszközöket már nem drónnak kell nevezni, hivatalos harci gép besorolást kaptak.
A két modell gyártója az amerikai General Atomics, illetve Anduril nevű cég. Utóbbi az AI-vezérelt autonóm rendszerek szakértője, míg az előbbi a közismert MQ-9 Reaper drón kifejlesztője – írta a South China Morning Post. A hongkongi lap megjegyezte, hogy a hír azt jelenti, hogy fokozódik a technológiai verseny Kínával, amely szintén ember által nem vezérelt fegyverrendszereket próbál kifejleszteni.
Az amerikaiak „kollaboratív harcigép-programnak” nevezik azt, hogy emberi pilóták által vezetett gépeket akarnak megtámogatni mesterséges intelligencia által vezérelt autonóm repülőkkel.
„Ebben a tesztelési fázisban áthidaljuk a prototípus és a repülés közötti szakadékot, csökkentjük az integrációból fakadó kockázatokat, növeljük a bizalmat és lefektetjük az első, sikeres repülés alapjait, ami elvezet harci gép hadrendbe állításához” – mondta David Allvin tábornok, az amerikai légierő vezérkari főnöke, aki mérföldkőnek nevezte a mesterséges intelligencia által vezérelt robotgép próbáját.
Az első tesztek a földön történnek és azok részeként ellenőrzik a gépek hajtóműveit, vezérlő egységeit, autonóm irányítórendszerét és azt, hogyan tudják összehangolni őket a pilóták által vezetett harci gépekkel. Az első tesztrepüléseket a nyárra tervezik.
A Pentagon eddig csaknem kilencmilliárd dollárt különített el az autonóm harci gépek fejlesztésére és további húszmilliárdot fordít az úgynevezett következő generációs légifölény-rendszerek kidolgozására a 2029-ig tartó időszakban. A terv az, hogy már három év múlva ezer, önállóan manőverező harci gép repüljön együtt pilóták által vezetett gépekkel. Egy-egy ilyen szerkezet harmincmillió dollárba kerül, ami jóval kevesebb, mint egy 80-100 millióba kerülő, ötödik generációs, F-35-ös fejlett harci gép ára.
A pilóta nélküli és személyzettel repülő gépeket támogató eszközöket a „loyal wingman” (hűséges pajzs) elnevezéssel illették. Azzal erősítik a köteléket, hogy felderítik az ellenséges célpontokat, szembeszállnak a fenyegetésekkel és magukra vonják az ellenséges tüzet, csökkentve az ember által vezetett gépekre leselkedő veszélyt.
Mindeközben a nagy rivális, Kína hivatalosan nem jelentett be terveket autonóm repülők építésére, az azonban ismert, hogy már tesztelte saját, FH-97A és GJ-11 nevű modelljeit. Ezek képesek bemérni és megtámadni az ellenséget még azelőtt, hogy az emberi pilóták reagálnának és a kínaiak legfejlettebb lopakodója, a J-20 mellett repülnének.
Képünk illusztráció.