eur:
411.25
usd:
392.68
bux:
79229.24
2024. november 21. csütörtök Olivér
Container cargo ship carrying container for business freight import and export, Aerial view container ship arriving in commercial port.
Nyitókép: AvigatorPhotographer/Getty Images

Veszélyes rakománycunami indul Sanghajból Európa felé

Újranyit a világ vezető kikötője a kínai nagyvárosban, és ez tovább gerjesztheti az inflációt a nyugati országokban.

Néhány hét, és újra beindulhat a világ legnagyobb kikötője, Sanghaj, de az örömbe aggodalom vegyül. Elemzők szerint az onnan az európai és amerikai kikötőkbe érkező hirtelen hajóáradat bénító inflációs hullámot okozhat a világgazdaságban.

"Fennáll a veszélye annak, hogy Sanghajból egy olyan rakománycunami érkezik, amely tovább ronthatja a rossz helyzetet" – mondja Simon Heaney, a Drewry tengerészeti tanácsadó cég ellátásilánc-kutatója a Telegraph című brit lapnak.

Sanghaj kikötője a lockdown alatt nyitva maradt, de a város lezárása nyomán jelentősen lassult a rakodás. A város megnyitásával párhuzamosan a kínai gyárak igyekeznek újraindítani működésüket, és megkezdeni a nem teljesített rendelések kielégítését.

Riasztóan közel van a csúcsszezon, amikor a hajózási forgalom erőteljesen felpörög a nyári szabadságolások előtt. A harmadik negyedév tömeges megrendelései azzal fenyegetnek, hogy fokozzák a nyomást Kínára, miközben az a korábbi rendeléseket próbálja teljesíteni.

"Lesz egy csomó rendelés, amit el kell szállítani. Képesnek kell lenniük arra, hogy kezeljék ezt" – mondja Josh Brazil, a Project44 logisztikai platform képviselője.

A helyzet további inflációs veszélyt jelent a Nyugat számára. Az új Covid-lezárások épp akkor jöttek, amikor biztató jelek mutatkoztak a még válságban lévő globális árufuvarozási piacokon.

A Freightos logisztikai platform szerint egy sztenderd méretű, úgynevezett „40 lábas konténer” Kínából Európába történő szállításának átlagos spot tarifái január végén 15 ezer dollár körül tetőztek, és azóta kicsit estek. A több mint 10 ezer dolláros ár azonban még mindig ötször magasabb, mint a pandémia előtt.

"Ha ez az effektus beindul, és hirtelen megugrik a kereslet, akkor a fuvarozási díjak ismét emelkedni fognak" – mondja Simon Heaney. A szállítóágazat új hajók és konténerek gyártásával próbál válaszolni, de ezek két év múlva állhatnak üzembe.

Az Ukrajna elleni orosz invázió nyomán a cégek gyorsan leállították ugyan oroszországi műveleteik egy részét, és ez némi kapacitást felszabadított, de a szankciók miatt az árukat érkezéskor több ellenőrzésnek vetik alá. Ez különösen Rotterdamban, Európa legnagyobb kikötőjében okoz fennakadásokat. A pandémia utáni először felpörgő forgalom hatalmas nyomás alá helyezte a kikötőket, amelyek egy ideig nem tudták fogadni a sok árut. A nyomás azóta csökkent, és ha Sanghaj nyitásakor kevesebb lesz a felgyülemlett kereslet, mint korábban, akkor a világgazdaság ezt kevesebb fájdalommal tudja megúszni.

KAPCSOLÓDÓ HANG
Címlapról ajánljuk
Az Ukrajnának szánt harci felszerelések adományozása ügyében nyomoz a szlovák rendőrség
Tudósítónktól

Az Ukrajnának szánt harci felszerelések adományozása ügyében nyomoz a szlovák rendőrség

Szlovákiában a rendőrség Szervezett Bűnözés Elleni Hivatala létrehozott egy különleges nyomozócsoportot, melynek feladata az elmúlt választási időszakban Ukrajnának adott szlovák katonai felszerelések adományozásával kapcsolatos jogsértések felderítése. A vizsgálat kiterjed az akkori védelmi minisztérium és a kormány tagjainak döntéseire.

Fontos kérések az érkező havazás miatt, mindenkit érint

Bár a meteorológiai prognózisokban mindig van némi bizonytalanság, az aktuális előrejelzések szerint november 22-én, pénteken akár nagyobb mennyiségű hó is hullhat Budapesten.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.11.22. péntek, 18:00
Bernáth Tamás
Nyugat-Balkán szakértő, a Mathias Corvinus Collegium oktatója
Megjött az új extraprofitadó-rendelet: így marad 2025-ben velünk a bankok, kiskercégek, biztosítók plusz sarca

Megjött az új extraprofitadó-rendelet: így marad 2025-ben velünk a bankok, kiskercégek, biztosítók plusz sarca

Ahogyan arra számítani lehetett, megérkezett a 2025-ben még fennmaradó extraprofitadókról szóló kormánydöntés. A Magyar Közlöny csütörtök esti számában ugyanis megjelent a kormány legújabb rendelete, mely azt szabályozza, hogy miként marad velünk a bankok extraprofitadója, valamint a biztosítók és kiskereskedelmi cégek pótadója. Az eredetileg két évre ígért extraprofitadók egy jelentős része tehát négy évig hatályban marad. A kormány rendelete egyúttal azt is tartalmazza, hogy mely extraprofitadóktól szabadulhatnak meg jövőre az érintett ágazatok. Ezek szerint örülhetnek a gyógyszergyártók, a kőolaj-előállításban érdekeltek, valamint a megújuló energiát termelők.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×