eur:
390.67
usd:
365.02
bux:
68285.88
2024. április 30. kedd Katalin, Kitti

Javuló esélyekkel követelhetünk kártérítést

Megerősítik a légiutasok védelmét és bővítik jogaikat az Európai Unióban - miután az Európai Parlament első olvasatban elfogadta az erről szóló jogszabályt. Jelenleg csak a panasszal élő utasok 2 százalékát kártalanítják a késések és más gondok miatt.

Dávid és Góliát harca - így jellemezte Georges Bach luxemburgi Európai Uniós képviselő azt a helyzetet, amikor egy európai légiutas kártérítést követel egy légitársaságtól. A repülővel közlekedő európaiak évente szembesülnek késésekkel, járattörlésekkel vagy akár azzal, hogy a légicégek több jegyet adtak el, mint ahányan felférnek a gépre. És ilyenkor valaki nem utazhat...

Az Európai Parlament most egy olyan jogszabályt fogadott el első olvasatban, amely szélesíti majd az utasok jogait és az említett esetekben könnyebbé teszi, hogy kártérítést kapjanak.

Az EU Bizottság javaslata szerint az utasoknak joguk van információt kapni a késő vagy törölt járatokról az eredetileg tervezett indulás után félórával, egységes, Uniós formanyomtatványon lehet majd panaszt benyújtani és az utas nevét ingyenesen kell javítani, ha véletlenül elírta a foglalás során.

Két órás késés esetén az utasoknak joguk van az ellátásra a légitársaság részéről, függetlenül attól, hogy milyen távolságra repülnek. Az utasok panaszára két hónapon belül választ kell adni.

Ha törlik valakinek a járatát, akkor joga van kérni, hogy ültessék fel akár egy másik cég gépére is, hogy eljusson úti céljához. A Bizottság szerint ezt 12 óra várakozás után kell biztosítani, a Parlament által elfogadott irányelv szerint viszont már 8 óra után.

A Parlament még inkább az utasok oldalára állt abban a kérdésben, hogy szorgalmazta: technikai hiba esetén is kompenzálják az utasokat. Az európai törvényhozók emellett kötelezni akarják a légitársaságokat, hogy kössenek csődbiztosítást - hogy ha fizetésképtelenné válnának, akkor kártalanítani tudják az utasokat és haza tudják őket szállítani.

Szakértők megjegyzik: szinte bizonyos, hogy a légicégek az utasokra fogják hárítani a törvényből fakadó többletköltségeiket. Az ágazatban kemény a verseny és alacsony a profit, ezért a vállalatok nem tudják majd lenyelni a törvényi előírások árát - jegyzik meg.

A témában csak a május végi európai parlamenti választások után indulnak részletes tárgyalások a Bizottság az Európai Parlament és a tagállamok kormányai között.

Szvetnik Endre összefoglalója

KAPCSOLÓDÓ HANG
Címlapról ajánljuk
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.04.30. kedd, 18:00
Szánthó Miklós
az Alapjogokért Központ főigazgatója
Valami nagyon nem stimmel a magyar gazdaságban

Valami nagyon nem stimmel a magyar gazdaságban

Már meghallgatható a Portfolio Checklist keddi adása. A műsor első részében arról volt szó, hogy miért lett Magyarország Európa második legszegényebb országa a lakossági fogyasztás alapján és miért hagyta le a román fizetések vásárlóereje a magyarét. Ezek mellett szó volt a friss GDP-adatról is. Vendégünk volt Madár István, a Portfolio vezető makrogazdasági elemzője. A második részben az OTP rejtélyes bankfelvásárlásáról kérdeztük Nagy Viktort, a Portfolio vezető részvénypiaci elemzőjét, aki azt is tudni véli, hogy melyik bank lehet az OTP kiszemeltje.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×