A Ryanair légitársaság vezetője nyilatkozott arról a közelmúltban, hogy kényelmetlen az utazni kívánók számára a szigorú biztonsági vizsgálat: sokáig tart, költséges, és nem valószínű, hogy ez a terroristák kiszűrésének a legcélravezetőbb módja. Mire való egy nyilvánvalóan angol idős hölggyel levetetni a cipőjét, vagy éppenséggel megmotozni őt?
A kényelmetlenségeknek és a hosszú várakozásnak kitett utasok kedve kezd elmenni a repüléstől, egyre többen fogják alternatívaként a nagyobb kényelmet nyújtó szuper-gyorsvonatokat választani, ha a vasúttársaságok több nemzetközi vonalat építenek ki, és a viteldíjak is versenyképesebbek lesznek.
Ebben a felvetésben sok igazság van, de elhangzása óta még fenyegetőbbé vált a veszély: nyilvánvaló, hogy az al-Kaida repülőgép-katasztrófát akar előidézni. Legújabban az is megállapítást nyert, hogy a Jemenben, terroristák által csomagként feladott nyomtatópatronokban 300-400 grammnyi PETN nevű robbanóanyag volt, amelyből ennél ötvenszer kevesebb is kiszakította volna a repülőgép testét, ha felrobban.
Robbanóanyagot már légi utas is próbált felvinni repülőgépre terrorcselekmény elkövetése szándékával, tehát a szigorú utasellenőrzés nem hiábavaló.
Várható, hogy a jogvédők táborának tiltakozását fogja kiváltani, a brit belügyminisztérium mégis arra készül, hogy egyeseket az eddiginél alaposabban vizsgáljon meg. Nyilvánvalóan a szakállas muzulmán fiatalokról van szó. Ezen kívül titkos névsor készül bizonyos aktivistákról, rendezetlen hátterű személyekről, akiket esetleg fel sem engednek a gépre.
Bebizonyították: magas vérnyomásra ezt az egyszerű dolgot kéne tennünk