A francia kormány néhány hónappal a gazdasági válság kirobbanását követően, 2009 decemberében vezette be a roncsprémiumnak nevezett állami támogatási rendszert, amely a tíz évesnél idősebb gépkocsik lecserélését hivatott ösztönözni. Tavaly ez az összeg ezer euróra rúgott, melyet idén januártól 700, júliustól pedig 500 euróra csökkentettek.
Mivel a roncsprémiumot egy úgynevezett környezetvédelmi bónusz is kiegészítette, ez utóbbi a környezetkímélő autók eladását volt hivatott ösztönözni, az autósok tavaly elsősorban a kisméretű gépkocsikat vásárolták. Ez a trend az év eleje óta megváltozott, és az autógyártók szerint immár a közepes és nagyobb teljesítményű járművek piaca is megélénkült.
A júliusi megtorpanás legnagyobb vesztese egyébként a Peugeot-Citroën, ahol 15 százalékos visszaesésről számolnak be, konkurense, a részben állami tulajdonú Renault lényegesen jobb helyzetben van, eladásai ugyanis alig nyolc százalékkal csökkentek. A kellemes eredmény alapvetően a Dacia jó teljesítményével magyarázható, a Romániában gyártott gépkocsi eladásai júliusban közel 48 százalékkal emelkedtek az előző év azonos időszakához képest.
A jelenség a külföldi gépkocsimárkákat is érinti, az amerikai General Motorsnál például több mint 31 százalékos a visszesés. Kivételt egyedül a német Volkswagen képez: a csökkentett roncsprémium ellenére csaknem 12 százalékkal emelkedett az általuk eladott autók száma Franciaországban.
Nem természetes okból volt földmozgás Budapest határában - itt a magyarázat