2024. április 27. szombat Zita
Nyitókép: Pixabay

Egyszerű módszer segíthet a földimogyoró-allergiás gyerekeken

Egy egyéves ausztrál klinikai kísérlet egyszerű konyhatechnológiai eljárással kezelt mogyoró bevitelével segítette át az allergián a kutatásba bevont gyerekek 80 százalékát. Vigyázat, otthon senki ne próbálja ki a módszert!

Az orális immunoterápiának is nevezett módszert alkalmazó vizsgálatba 70 gyereket vontak be, 6-18 éves kor között. Korábban mindannyiuknál dokumentálták a földimogyoró-mogyoróallergiát, ám annak hatására, hogy főtt, pörkölt földimogyoróból ettek egyre nagyobb adagokat napi szinten, 80 százalékuk képessé vált a hüvelyes fogyasztására.

A kutatók felhívják a szülők figyelmét arra, hogy ne kezdjék el otthon alkalmazni ezt a módszert allergiás gyermekeiknél – emeli ki a The Guardian cikke.

A kísérlet első szakaszában a gyerekek 12 héten át kaptak 12 órán át főzött földimogyorót, majd 20 héten át két órán át főzöttet. Az utolsó szakaszban 20 héten át fogyasztottak pörkölt földimogyorót. A gyermekek

kezdetben 62,5 mg zúzott főtt mogyorót kaptak,

ami egy földimogyorószem tizenhatodának felel meg, majd adagjukat idővel emelni kezdtél.

A kísérlet végére 56 gyermek, azaz a a résztvevők 80 százaléka anélkül tudott elfogyasztani 12 szem földimogyorót, hogy allergiás reakciója lett volna.

"Ez magas szintű védelmet nyújt a véletlen expozícióval szemben, ami a mi esetünkben a cél volt. Elvenni azt a szorongást és stresszt, amely a mogyoró véletlen expozíciója miatti aggodalommal jár" – mondta a tanulmány vezető szerzője, Luke Grzeskowiak, a Flinders Egyetem és a Dél-Ausztráliai Egészségügyi és Orvosi Kutatóintézet docense.

A nyugati országokban a gyermekek 3 százaléka földimogyoró-allergiás.

A megfőzött mogyoróban a fehérje allergizáló hatása csökken, a védőhatás azonban csak akkor marad meg, ha a gyerekek folyamatosan fogyasztanak kis mennyiségben mogyorót.

A kísérletbe bevont gyerekek közül 45 egészségét fél évig követték: közülük 43 ekkor is napi szinten fogyasztott kis mennyiségű mogyorót anélkül, hogy allergiás reakciója lett volna.

A kutatók azonban kérik a szülőket, a kísérlet sikere ellenére se kezdjék el otthon gyermeküknek adagolni a főtt mogyorót, mivel csak ellenőrzött körülmények közt biztonságos ilyesmit tenni allergiás gyerekek esetében.

A kutatók régóta sejtették, hogy a földimogyoró-allergiás ázsiai gyerekek alacsony számában szerepet vállalhat a tény, hogy

az ázsiai konyha gyakorta használt mogyorót főzéshez.

A tervek szerint tovább kutatják ezt az irányt.

Kitört a kullancspánik Magyarországon: mutatjuk, mire kell figyelni

Már most nagyon oda kell figyelnie minden túrázónak és kertészkedőnek, mert az enyhe tél miatt a korábbiakhoz képest sokkal több kullanccsal lehet találkozni a kirándulóhelyeken, valamint a kertes házak udvarain is. A Magyar Kullancsszövetség elnöke azt mondta az InfoRádióban, hogy az aranysakálok két, Hyalomma nemzetségbe tartozó kullancsfajt hurcoltak be Európába, amelyek nagyon veszélyesek.
Listán mutatjuk meg Európa legunalmasabb múzeumait

Nemrég tettük közzé azt a szubjektív listát, ami bemutatja a világ tíz legunalmasabbnak tartott városát. Ezt folytatva egy amerikai tanulmány a világ száz legunalmasabb turista látványosságát gyűjtötte össze. A felmérés több mint 60 millió Google-visszajelzés alapján közel 3300 népszerű turisztikai látványosságot vizsgált meg, és gyűjtötte össze kulcsszavak alapján a 100 legunalmasabbat. Ezek közül most azokat az európai látványosságokat mutatjuk be, melyek felkerültek a kétes dicsőségű listára.