Infostart.hu
eur:
363.36
usd:
315.08
bux:
150310.91
2026. augusztus 13. csütörtök Ipoly
Nyitókép: Pexels

Váratlan módszerrel válnak sósabbá az ételek

Gyenge áram segítségével érezheti a valósnál sósabbnak az ételek ízét az, aki a kísérleti evőpálcikával fogyasztja el azokat.

A világon először sikerült a kutatók állítása szerint olyan eszközt létrehozni, amely a valósnál sósabbnak érezteti az ételek ízét. A The Guardian cikke szerint az evőpálcikák használata mellett egy csuklóra erősíthető miniszámítógép szükséges ahhoz, hogy a módszer működjön.

Mijasita Homei, a tokiói Meidzsi Egyetem professzora fejlesztette ki a készüléket a Kirin élelmiszer- és italgyártóval együttműködve: a kutató azt mondja, az eszköz a nátriumionokat az ételből az evőpálcikákon keresztül a szájba juttatja, ahol azok a sósság érzetét keltik. A pálcika jelenleg prototípus változatban létezik, jövőre tervezik a tömeggyártást.

A japánok túl sok sót fogyasztanak

A pálcika fogadtatása Japánban várhatóan jó lesz, mivel a nemzeti konyha bővelkedik magas nátriumtartalmú élelmiszerekben, ilyen a miso leves vagy a szójaszósz is.

Egy átlagos japán felnőtt 10 gramm sót fogyaszt naponta, ez éppen a duplája a WHO ajánlotta mennyiségnek.

A japán egészségügyi minisztérium nők számára 6,5 gramm, férfiak számára 7,5 gramm fogyasztását ajánlja.

Így működik a módszer

A pálcikák nagyon gyenge elektromosságot használnak.

"Ez nem elég ahhoz, hogy hatással legyen az emberi szervezetre,de megfelelő mennyiségű az ionok, például a nátrium-klorid és a nátrium-glutamát működésének beállításához annak érdekében, hogy megváltoztassák az ízérzékelést, és az ételeket erősebb vagy gyengébb ízűnek tüntesse fel" - áll a Kirin közleményében.

Az alacsony nátriumtartalmú étrendet követő embereken végzett klinikai tesztek megerősítették, hogy a készülék körülbelül másfélszeresére

növeli az alacsony nátriumtartalmú ételek sós ízét.

A résztvevők, akik csökkentett sótartalmú miso levest kaptak, megjegyezték, hogy az étel gazdagabb, édesebb és összességében ízletesebb lett.

Lemondás nélkül diétázhatnak

A magas sófogyasztás hozzájárulhat a magas vérnyomás kialakulásához, amely a szívroham és a stroke fő oka.

"Ahhoz, hogy megelőzzük ezeket a betegségeket, csökkenteni kell a bevitt só mennyiségét. Ha hagyományos módon próbáljuk elkerülni, hogy kevesebb sót fogyasszunk, akkor

el kell viselnünk azt, hogy kedvenc ételeinket kihagyjuk az étrendünkből,

vagy hogy ízetlen változatban fogyasszuk azokat" - mondta Szato Aj, a Kirin kutatója.

Mijasita laboratóriuma más módszereket is vizsgál, amelyekkel a technológia felhasználható az érzékek bevonására - egy nyalogatható tévéképernyőt is kifejlesztettek, amely különböző ételek ízét utánozza.

Címlapról ajánljuk
Aszódi Attila: tartós megoldás lehet Paksnál az épített fenékküszöb

Aszódi Attila: tartós megoldás lehet Paksnál az épített fenékküszöb

Az atomenergetikai szakértő, egyetemi tanár, a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Természettudományi Karának dékánja az InfoRádióban csütörtök reggel azt is egyértelművé tette, Paks 2-nél már nyilván nem lesz ez elég. Rögzítette: lehet, hogy most akár 15-20 milliárd forinttal is magasabb az ország villanyszámlája a szükséges import miatt, de a későbbi problémák elkerüléséhez ezt most fel kell áldozni.

Románia megkezdte az atomerőműve teljes leállítását

Megkezdődött a cernavodai atomerőmű kettes blokkjának ellenőrzött leállítása csütörtökön a Duna vízszintjének folyamatos és jelentős csökkenése miatt - közölte az üzemeltető Nucleareletrica román állami vállalat.
inforadio
ARÉNA
2026.08.13. csütörtök, 18:00
Sinkó Eszter
egészségügyi közgazdász
"A gazdagokat nem az zavarja, hogy be kell fizetniük évente 10-20 millió forint vagyonadót"

"A gazdagokat nem az zavarja, hogy be kell fizetniük évente 10-20 millió forint vagyonadót"

A választások után látványosan javult Magyarország külső megítélése: estek a kötvényhozamok, erősödött a befektetői érdeklődés, és több magyar részvénynél is gyors átárazódás indult. Varga-Szilágyi Péter, a WOOD & Co. magyar irodájának managing partnere szerint a politikai és intézményi fordulat indokolta a kockázati prémium csökkenését, de a piac sok bizalmat megelőlegezett a gazdaságpolitikának – most eljött a teljesítés ideje. A közép-európai piacokról, a vagyonos ügyfelek befektetési stratégiájáról és az AI hatásairól beszélgettünk, miközben arra is fény derült, mi zavarja igazán a vagyonadó kapcsán a dúsgazdag magyarokat. Ezeket a témákat alaposan kitárgyaljuk a WOOD & Co. és a Portfolio szeptemberi konferenciáján is – érdemes regisztrálni a szakmai rendezvényre!

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×