A függőségekkel kapcsolatos képzéssel foglalkozó ausztrál központ, a NCETA kutatói a 2013-as országos drogstratégiai felmérés adatait dolgozták fel tanulmányukhoz. A felmérés több mint 12 ezer ausztrált faggatott ki alkohol-, valamint kábítószer-fogyasztási szokásairól, és arról, hogy ezek miatt milyen gyakran maradnak ki a munkából, egyetemről vagy az iskolából - olvasható az smh.com.au ausztrál hírportálon.
Míg a többség, 56 százalék viszonylag kis kockázatnak tette ki magát - alkalmanként négy vagy kevesebb adag italt fogyasztott -, 27 százalék már kockázatos szinten ivott, ami egy alkalommal öt-tíz adag italt jelentett, 9 százalék viszont a magas kockázatú kategóriába esett egyszerre több mint 11 adag itallal. A drogfogyasztással kapcsolatban 7 százalék állította, hogy évente, 3 százalék, hogy havonta, 5 százalék pedig, hogy hetente élt kábítószerrel.
A résztvevők válaszai alapján a kutatók úgy becsülték, hogy az ausztrálok 2013-ban 1,6 millió napot hiányoztak a munkából az alkohol miatt és 845 ezer napot a kábítószerezés miatt. Amikor a 2,5 millió napot megszorozták az átlagos napi munkabér és az erre eső 20 százalékos munkáltatói költség összegével, 267,7 ausztrál dollárral, 680 milliós gazdasági veszteséget kaptak.
Kiszámolták ugyanakkor azt is, hogy mekkora a különbség az alkohol- vagy drogfogyasztók és az absztinens dolgozók teljes - betegségek és sérülések okozta - hiányzása között. Ez alapján a számítás alapján már jóval több, évi 11,5 millió nap hiányzás írható az alkohol és a drogok számlájára, ami a gazdaságnak hárommilliárd ausztrál dolláros veszteséget jelent.
A tanulmány vezető szerzője, Ann Roche elmondta: a hétvégén alkoholt és drogot fogyasztók valószínűleg nincsenek tudatában, hogy hétfői gyomorpanaszaikat, fejfájásukat vagy súlyosabbra forduló megfázásukat e kettőnek köszönhetik, ezért a kutató szerint a második számítás a helytállóbb. Roche megemlítette, hogy az alkohol és drog keverése miatti utóhatások ráadásul még a hét közepéig is jelentkeznek.
"Az alkohol megterheli az immunrendszert és mentális problémákkal is összefüggésbe hozható. A szorongásra és depresszióra hajlamos emberek gyakran fordulnak öngyógyításként az alkoholhoz" - mondta.
Roche rámutatott, hogy miközben az ausztrálok által elfogyasztott alkohol átlagos mennyisége csökken, egy kisebb réteg extrém mennyiségű alkoholt iszik, annyit, amennyi miatt már kórházba kell szállítani.
A mai ötvenesek és hatvanasok, az úgynevezett baby boom-nemzedék körében szintén kockázatos mennyiségű alkoholfogyasztást jeleztek a statisztikák, ezt eddig sohasem tapasztalták - fűzte hozzá a professzor.
A kutató szerint az egészséges életmóddal kapcsolatos felvilágosító tevékenységek nagyon hatásosak lehetnek az alkohol vagy drog miatti hiányzások költségeinek visszaszorításában.
Orbán Viktor szóvivője és Toroczkai László is reagált Magyar Péter paksi meghívására




