Infostart.hu
eur:
363.71
usd:
315.15
bux:
0
2026. augusztus 14. péntek Marcell

A serdülőkori túlsúly növeli a felnőttkori bélrák kockázatát

A serdülőkori túlsúly jelentősen megnöveli a felnőttkori bélrák kockázatát egy tanulmány szerint.

A Harvard Egyetem és a svédországi Orebro Egyetemi Kórház kutatásában mintegy 240 ezer svéd férfi egészségének alakulását követte 35 éven keresztül. Eredményeik szerint a túlsúlyos tinédzsereknél az átlagos testalkatúakhoz képest kétszeres a bélrák kialakulásának esélye. Az elhízott tiniknél még nagyobb a kockázat.

A bélrák a harmadik leggyakoribb ráktípus, évente mintegy 1,4 millió új esetet regisztrálnak világszerte. A World Cancer Research Fund nemzetközi rákkutató szervezet markánsnak nevezte a túlsúly és a rák közötti összefüggést.

A kutatás kezdetekor a résztvevők 16 és 20 évesek voltak. Többségük normál testalkatú, 6,5 százalékuk elhízott és 1 százalékuk túlsúlyos. A megfigyelés során 855 esetben lépett fel bélrák. Az elhízottaknál 2,38-szor nagyobb eséllyel alakult ki tumor a bélben.

A Gut című szaklapban bemutatott tanulmány szerint "a késő tinédzserkor a gyerekkor és a felnőttkor közötti átmenet, egyben a fokozott növekedés időszaka, különösen a férfiaknál. Így ez az időszak kritikus szakaszt jelent. Fontos megértenünk, milyen nagy szerepet játszanak a gyerekkori és serdülőkori tényezők a bélrák kialakulásában".

"Tulajdonképpen a serdülőkori elhízottság és a fiatal-, illetve felnőttkori bélrák kialakulása között megfigyelt markáns összefüggés, valamint az ifjúkori elhízottság elterjedtségének ténye rávilágít a bélrák fiatal felnőttek körében is egyre gyakoribbá válásának hátterére" - olvasható a kutatás összegzésében.

Rachel Thompson, a World Cancer Research Fund munkatársa szerint "azért érdekes ez a felfedezés, mert arra utal, hogy életmódbeli szokásaink befolyásolják a bélrák kockázatát". Az egyes tényezők, mint a túlsúly és a rákkockázat közötti összefüggések kutatása még mindig gyerekcipőben jár - fogalmazott a szakértő.

Címlapról ajánljuk

Szigethy-Ambrus Nikoletta: az alacsony vízállás nem csak az energiaellátást, hanem számos más ágazatot is veszélyeztethet

A Duna apadását a teljes gazdaság megszenvedheti – áll az Oeconomus legújabb elemzésében. A gazdaságkutató alapítvány elemzője, Szigethy-Ambrus Nikoletta az InfoRádióban elmondta, az aszály hatásait leginkább az áruszállítási ágazat szenvedheti meg.
inforadio
ARÉNA
2026.08.14. péntek, 18:00
Major Róbert
rendőr ezredes, egyetemi docens, a Nemzeti Közszolgálati Egyetem RTK Közbiztonsági Tanszékének vezetője
Mi várható ma a tőzsdéken?

Mi várható ma a tőzsdéken?

Csütörtökön nagyobb emelkedést láthattunk Amerikában, különösen a chipgyártó cégek esetében: nagyot ment a Micron és a Sandisk is. Ezt követően ma reggel Ázsiában többnyire az emelkedésé a főszerep, és Európában is jó hangulatú kereskedésre van kilátás.  Ami a gazdasági eseményeket illeti, ezúttal is az amerikai adatok hozhatnak nagyobb elmozdulásokat: délután érkezik a júliusi kiskereskedelmi forgalom, majd a Michigani Egyetem augusztusi fogyasztói hangulatindexe.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×