Infostart.hu
eur:
365.41
usd:
316.57
bux:
149903.82
2026. augusztus 12. szerda Klára

A mediterrán étrend ezért csökkenti a vérnyomást

A mediterrán étrend vérnyomáscsökkentő hatását magyarázta meg egy brit kutatás: a telítetlen zsírsavak a nitritben gazdag zöldségfélék együtt védenek a magas vérnyomástól.

A mediterrán étrendben használt olívaolaj, diófélék és az avokádó telítetlen zsírsavakat tartalmaznak, a spenót, a zeller és a sárgarépa pedig nitritekben és nitrátokban bővelkedik. Korábbi tanulmányok kimutatták, hogy az ilyen étrendnek vérnyomáscsökkentő hatása lehet.

A King's College London (KLC) egy kutatócsoportja most arról számolt be, hogy ha ezt a két ételcsoportot kombinálják, a telítetlen zsírsavak és a zöldségek nitrogénvegyületei együtt speciális zsírsavakat hoznak létre.

A kutatók egereket használtak a kísérlethez, amelyben azt vizsgálták, hogyan csökkentik a vérnyomást ezek a speciális zsírsavak, vagyis gátolják-e azt az enzimet, amely a vérnyomást szabályozza.

Úgy módosították az egerek egy részének génjeit, hogy ellenálljanak ennek a gátló folyamatnak. Nekik magas maradt a vérnyomásuk, pedig olyan zsírsavakkal etették őket, amilyenek a mediterrán étrend fogyasztásakor alakulnak ki. Az egészséges egerek ugyanilyen táplálékot kaptak, és az ő vérnyomásuk csökkent.

Philip Eaton, a kutatás vezetője szerint munkájuk segít megmagyarázni, miért mutatta ki a korábbi kutatás, hogy az extraszűz olívaolajat és olajos magvakat használó mediterrán étrend csökkenti a szélütés, a szívproblémák és a szívrohamok, illetve más szív- és érrendszeri betegségek előfordulását.

Címlapról ajánljuk

Baka András államfő beszélt a parlamentben megválasztása után

„Pártpolitikai semlegesség, de semmiképp sem értéksemlegesség” – mondta szerepéről a megválasztott köztársasági elnök, a korábbi Legfelsőbb Bíróság exelnöke a parlamentben, miután a képviselők első körben, kétharmados többséggel mondtak igent rá. A Fidesz és a KDNP nem vett részt a szavazáson.
inforadio
ARÉNA
2026.08.12. szerda, 18:00
Ürge-Vorsatz Diána
fizikus, egyetemi professzor, az Éghajlatváltozási Kormányközi Testület alelnöke
Kivártak a piacok a kulcsfontosságú adat előtt, gyenge napot zárt Amerika

Kivártak a piacok a kulcsfontosságú adat előtt, gyenge napot zárt Amerika

Nagyjából stagnáltak a hétfői kereskedésben a vezető európai és amerikai részvényindexek, a befektetők újabb impulzusokra várnak. Témákból pedig van bőven, a befektetők a Hormuzi-szoros körüli bizonytalanság, a magasabb olajárak és az inflációs kockázatok mellett már a szerdai amerikai inflációs adatra figyelnek, ami érdemben befolyásolhatja az amerikai jegybank kamatpályájával kapcsolatos várakozásokat. Kedden vegyesen alakult az ázsiai részvénypiacok mozgása, a dél-koreai tőzsde erősödött, a kínai részvénypiacok viszont estek. Az európai és az amerikai tőzsdéken kis elmozdulásokkal zajlott a kereskedés (az európai indexek enyhe emelkedéssel, az amerikaiak minimális csökkenéssel zárták a napot), de az iráni háborúról érkező rossz hírek miatt nem tud javulni a piaci hangulat.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×