Infostart.hu
eur:
364.16
usd:
315.22
bux:
148787.13
2026. augusztus 10. hétfő Lőrinc

Kétséges a D-vitamin betegségmegelőző hatása egy tanulmány szerint

Kétséges, hogy a nagy dózisú D-vitaminos táplálék-kiegészítőkkel megelőzhetők az olyan betegségek, mint a rák vagy a cukorbetegség - állapította meg egy francia tanulmány.

A Lancet Diabetes and Endocrinology tudományos lapban megjelent tanulmány szerint a "napfényvitamin" hiánya nem oka, hanem következménye lehet a rossz egészségi állapotnak.

A D-vitamint a szervezet akkor állítja elő, amikor nap éri a bőrfelületet. Tartalmazza a tojás, a lazac, a hering, a makréla és a halak májának olaja. Ismeretes, hogy elősegíti a kalcium beépülését a csontokba, és egyes kutatások során azt figyelték meg, hogy kapcsolat lehet a D-vitamin alacsony szintje, valamint sok akut és krónikus betegség kockázata között.

A betegségmegelőzést kutató lyoni nemzetközi intézet Philippe Autier vezette kutatócsoportja több száz megfigyelésen alapuló tanulmány és klinikai próba adatait elemezte. A munkák azt vizsgálták, hogyan hat a D-vitamin szintje az egyes betegségek - köztük a rák, a cukorbetegség és a szív- és érrendszeri problémák - kialakulására.

A kutatók megállapították, hogy a randomizált klinikai próbák során, ahol a résztvevőknek betegségmegelőzés céljából adtak D-vitamint, nem ismétlődtek meg a megfigyelésen alapuló tanulmányok eredményei, azaz nem bizonyosodott be a D-vitamin cukorbetegséget, szívproblémákat és vastagbélrákot megelőző hatása sem.

Autier szerint ez az eltérés ara utal, hogy a D-vitamin alacsony szintje az egészség romlását jelzi. A súlyos betegségek, a rák vagy a cukorbetegség csökkentheti a D-vitamin koncentrációját, ám ez nem feltétlenül jelenti azt, hogy a vitamin szintjének emelésével ezek a betegségek megelőzhetők lennének - hangsúlyozta a tudós.

Címlapról ajánljuk

Magyar Péter viszonválasza: „Ezek után mondják, hogy ez Facebook-kormányzás? Egészségükre, és jó étvágyat kívánok!”

Hosszasan ostorozta az előző kormány teljesítményét Paks- és költségvetésihiány-fronton a parlamentben Magyar Péter, amidőn napirend előtti felszólalására válaszoló ellenzéki képviselőknek riposztolt.
inforadio
ARÉNA
2026.08.10. hétfő, 18:00
Bíró Tibor
egyetemi tanár, a Nemzeti Közszolgálati Egyetem Környezeti Fenntarthatósági Intézetének vezetője, a Magyar Hidrológiai Társaság alelnöke
A Krímtől Tatárföldig mindent letarolnak az ukrán drónok, új ország készül háborúba - Híreink az orosz-ukrán konfliktusról hétfőn

A Krímtől Tatárföldig mindent letarolnak az ukrán drónok, új ország készül háborúba - Híreink az orosz-ukrán konfliktusról hétfőn

Az ukrán jelentések szerint a hétvége folyamán a megszállt Krím-félszigettől és Donyecktől kezdve Tatárföldig támadták az orosz energetikai infrastruktúrát. Moszkva a drónokra Odessza elleni légicsapásokkal válaszolt. Mostanra kezd nagyon valószínűvé válni, hogy Észak-Korea több tízezer (Kijev szerint ötvenezer) katonát dobott át Moszkvának, de keringenek hírek arról is, hogy Irán felpörgetheti az oroszoknak nyújtott segítséget. Cikkünk folyamatosan frissül az orosz-ukrán háború legfontosabb híreivel.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×