2024. április 20. szombat Tivadar

A világ eddigi legnagyobb fekete lyukára bukkantak a csillagászok

Két, a Napnál több milliárdszor nagyobb fekete lyukat fedeztek fel csillagászok egy hétfőn megjelent tanulmány szerint.

A két óriás a Földtől több százmillió fényévnyire lévő galaxisok közepében található - olvasható a Nature című tudományos folyóiratban megjelent cikkben.

Mindkét fekete lyuk tömege körülbelül 10 milliárdszorosa a Napénak, eltörpül mellettük az eddig ismert legnagyobb fekete lyuk is a maga 6,3 milliárdszoros naptömegével.

A Berkeley Egyetem kutatócsoportjának vezetője, Nicholas McConnell és Chung-Pei Ma szerint az egyik fekete lyuk az NGC 3842 jelű rendszerben található, ez a legfényesebb egy, a Földtől 320 millió fényévnyire fekvő galaxishalmaz tagjai közül.

A második, "ehhez hasonló, vagy ennél nagyobb tömegű" óriás az NGC 4889 közepét alkotja, ez pedig a Coma Berenice (Bereniké haja) elnevezésű csillagkép legfényesebbje, tőlünk 335 milliárd fényévnyire.

"A két fekete lyuk határozottabban nagyobb tömegű, mint gondoltuk" - írták a csillagászok a tanulmányban. Hozzátették, hogy számításaik szerint a nagy galaxisok és fekete lyukak fejlődése másképpen zajlik, mint a kisebbeké. Az asztronómusok korábban már feltételezték, hogy a világegyetemben a kezdetekkor már léteztek ilyen méretű fekete lyukak.

A kozmikus "elnyelők" folyamatosan fogyasztják környezetüket, a galaxisokat és a gázokat.

"Szimbiotikus kapcsolat áll fenn a fekete lyukak és a csillagrendszereik között, amely már az idők kezdetétől fogva létezik" - mondta Kevin Schawinski, a Yale Egyetem csillagásza.

Harry hercegi címe bánhatja, hogy állandó amerikai lakos lett

Harry herceg, III. Károly angol király kisebbik fia hivatalosan is felszámolta kapcsolatait Nagy-Britanniával. Így értékelik a szigetországban a lépését, hogy az Egyesült Államokat jelölte meg állandó lakhelyeként. Felmerült, hogy emiatt elveszítheti hercegi címét.