2024. május 3. péntek Irma, Tímea

A tudományos szenzáció közelebb vihet a Földön kívüli élethez

Lendületet adhat a célirányos kutatásoknak az arzént hasznosító, az eddig ismert földi élettől alapvetően eltérő baktériumok felfedezése, de a földön kívüli élet keresését csak hosszabb távon segítheti - mondta az InfoRádiónak Kereszturi Ákos bolygókutató. A Collegium Budapest és a Magyar Csillagászati Egyesület munkatársa szerint a felfedezés nagyon fontos eredmény, azonban itt is akadnak még tisztázatlan kérdések.

A kutatók találtak valamit, ami nagyon érdekes, ami lehetséges, hogy néhány dolgot megváltoztat. Ugyanakkor hiába tájékoztatták erről a sajtót, kitartóbb munka kell ahhoz, hogy meg lehessen mondani, mennyire ősi, általános ez a jelenség. Illetve, hogy képes-e arra más élőlény is, amire a foszfort arzénnal helyettesítő baktériumok - mondta a bolygókutató.

A felfedezés nagyon fontos eredmény, azonban itt is akadnak még tisztázatlan kérdések. Például ahhoz további vizsgálatokra lesz szükség, hogy kiderüljön, a felfedezett élőlény viselkedése szempontjából mit jelent pontosan amit tapasztaltak. A biológusoknak még nagyon sokáig kell dolgozniuk ennek kiderítésén - vélekedett Kereszturi Ákos.

Hozzáfűzte azt is, hogy az asztrobiológusok számára ez nem több, mint távolba mutató jel. Leginkább nyitásnak értékelhető, ami a földön kívüli élet keresése szempontjából lehet lényeges. Például abban segíthet, hogy kitalálják, milyen műszert kell tervezni a kutatáshoz, vagy mit figyeljenek meg a biológusok.

A szakértő szerint valószínű, hogy ebben a témakörben a bejelentés hatására gyorsulhat a munka, és egyre több választ kaphatunk arra, hogy a most felfedezett élőlények miért ilyenek, és honnan származnak.

Hanganyag: Farkas Dávid