A Fifty-Fifty kétárbócos katamarán kormánya mögött Józsa Márton szinte felfoghatatlan, 4 óra 24 perc 20 másodperces idővel vezette körbe csapatát a Balatonon az 57. Kékszalagon.
"Élveztük a verseny minden pillanatát, de azért voltak kemény momentumok, problémáink is, volt 30 csomó fölötti szélerősség is, de nyomtuk, ahogy tudtuk" – értékelt Józsa Márton a Kékszalag.hu csatornáján. "Szinte végig kettes reffel mentünk, csak visszafelé a cső előtt reffeltünk ki. Végig pöffös szél volt, néha hagyott csak alább, úgy ítéltük meg, hogy ebben a bizonytalan időjárásban a biztonságra való törekvés lesz az eredményes taktika."
Maximális sebességük "a hatvanhoz közelített",
Badacsony környékén keleti irányba mentek a leggyorsabban.
"Elég szoros is volt, jól diktálták a tempót Vándor Róberték, végig komoly motivációt adtak, hogy nyomjuk a gázt."
A hajójuknak van egy hátsó szárnya, ennek a légterelő fóliája leszakadt már a rajt után egy hullámtól, de úgy tűnik, ez sem befolyásolta a végeredményt és a rekorddöntést sem.
Nem aggódott amiatt, hogy az elején még nem vezettek, de "bőven volt helye mindenkinek" a rajtnál.
"Konzervatívan kezdtük, de jól is tettük, arra törekedtünk, hogy végig tudjunk menni, ne történjen semmi a hajóval."
Az előrejelzésekre kitérve megjegyezte, jóval kisebb szélre számítottak, de jó volt, hogy tévedtek a jóslatok.
10 perccel szerinte még lehettek volna gyorsabbak is a végén, ha közben nem befolyásolja a biztonságra törekvés az útvonalválasztást, annál gyorsabban viszont már csak egyenletesen erős szél mellett lehetne teljesíteni.
A cél előtti furcsa megtorpanással kapcsolatban megerősítette, nem volt egyértelmű, hogy pontosan hol a célvonal, ezért kellett korrigálni, de egyébként is "túltolták" a célegyenes előtti szakaszt.
A jövővel kapcsolatban azt mondta, fejlesztenek majd abba az irányba, hogy minél szélesebb tartományban megfeleljen a hajó, most eredetileg gyenge szeles versenyre készültek, ezért komolyabb fejlesztéseknek – az eredmény és a történtek ismeretében – nem látja okát, főként hogy tavaly jelentősen átalakították a katamaránt.
A versenyben második helyen végzett RSM kormányosa, Vándor Róbert a közvetítő csatornának – szintén a balatonfüredi móló tövében, a Vitorlázeumnál, a Tagore sétány végén – azt hangsúlyozta, esélyük sem volt a kétárbócos, így jóval alacsonyabb súlypontú Fifty-Fifty ellen győzni.
"A győztes hajó, az MLS Raiffeisen Fifty-Fifty stabilabb, a széles testnek nagyobb a nyomatéka, mi, hozzájuk képest – legalábbis úgy láttuk – jóval inkább küzdeni voltunk kénytelenek a szélerősödésekben. Nyomtuk, amennyire lehetett, ennyire sikerült" – ecsetelte.
Végig aggodalomra adott okot, hogy egy csiga kiszakadt az elején, de a szerkezet szerencsére a végéig nem adta fel.
A legnehezebben a szélerőváltozást kezelték, volt, hogy 7-8 csomóra csökkent, aztán 20 fölé erősödött hirtelen, "oda kellett figyelni".
Ki ez a lány?
Virág Flóra, akinek a befutózenéje az "Úristen, ki ez a lány" volt, a "bronzérmes" KÜRT – Team Kaáli katamarán kormányosa, aki továbbra is az egyetlen női kormányos a Kékszalag katamarános történetében, így nyilatkozott a vitorlásszövetségnek:
"A szél igazán izgalmas volt, nem mentünk még ilyen szélben ezzel a hajóval. A legkeményebb
Siófoknál volt, illetve a Szigligeti-öbölben kaptunk egy záport, nagyon csípett az eső is, annyira fújt a szél, de végig tudtuk uralni a helyzetet, és ez nagyon jó edzés is volt. A Kékszalagon sok a lutri. Bármilyen szél van, végig kell menni, ez izgalmas a túraversenyben.”
Hangsúlyozta: már csak egészen a viadal végén volt sérülés a hajón, amikor az már nem befolyásolta a végeredményt.
Ismert, mindhárom élhajó a tavalyi rekordidőn (5 óra 4 perc) bőven belül ért körbe a "papíron" 155 kilométeres tókerülő versenyen. Józsa Márton egyébként saját rekordját adta át a múltnak.






