Csemege, Átrium, Hotel Astoria, Könyvesbolt: az 1970-es években ellepték Budapest épületeit a különböző neonfeliratok és reklámok, mára azonban csak néhány maradt meg közülük, többnyire elhanyagolt, megrongálódott állapotban. Pedig sokkal inkább a megőrzésre érdemes kulturális örökségekről beszélünk, nem pedig elavult hirdetési formátumról – olvasható a kapcsolódó közleményben.
„Hallgatóinkkal az ELTE BTK-n azért hoztuk létre 2017-ben a budapesti neonok gyűjteményét, hogy legalább fotókon és leírásokon keresztül értelmezhető maradjon a fogyatkozó neonörökség. Kutatás közben értettük meg, hogy a neonok nem csak cégérként, reklám- és cégtörténeti emlékként értékesek, de épített környezetünk színes metarétegeként pótolhatatlan várostörténeti örökséggé váltak” – mondta Fodor János, az ELTE BTK Könyvtár- és Információtudományi Intézet adjunktusa, a Neon 2017 projekt vezetője.
„Tetőkön, homlokzatokon elhelyezve házainkat, életünk tereit jelölik évtizedek óta, korszakhatárokon keresztül jelenünket gazdagítják múltunk formakultúrájával, tipográfiájával, sőt, a letűnt hatalom népnevelő ambícióira is figyelmeztetnek. Térkép, fotók, leírások őrizhetik és kutathatóvá tehetik az eltűnt neonok emlékét, de nem pótolják az eredeti élményt, a mindennapi találkozást, e környezetünket tovább jelölő örökség fennmaradását.”
Patkós Luca és Racskó Tamás most annak érdekében indított petíciót, hogy a főváros gondozásába vegye ezeket a muzeális értékkel bíró tárgyakat. Úgy látják, az utolsó pillanatok vannak arra, hogy még néhány eredeti neont megmenthessünk. A petíciót itt írhatják alá a kezdeményezést támogatók.
Ha a petícióhoz legalább 1000 fővárosi lakos csatlakozik két hónapon belül, akkor a kezdeményezővel a városvezetés személyesen egyeztet az ügyben.
Ha több mint 10 ezer budapesti csatlakozik hozzá, akkor a Fővárosi Közgyűlés tárgyalja a kérdést.
A neonreklámok hosszú távú fenntartása érdekében a petíciót indítók négy lehetséges megoldást is javasolnak:
- Az egyik, hogy ha egy épület tulajdonosai szeretnék felújítani a házuk falán található régi neonfeliratot, akkor legyen módjuk erre támogatást kérni az önkormányzattól.
- A másik, hogy eredeti helyükön nem szívesen látott neonreklámot legyen lehetőség örökbe fogadni, ha egy üzlet vagy épület vállalja, hogy felújíttatja az így megszerzett neont, és úgy helyezi el, hogy a nagyközönség számára is látható legyen. Ebben az esetben a neon az önkormányzat tulajdonába kerülne, hogy ha megszűnik az adott üzlet, akkor se kallódjon el a műtárgy.
- Ha nincs a neonra jelentkező, akkor azt javasolják, hogy a nem gondozott fényfeliratokat fogadja be az önkormányzat, majd adja kölcsön felújításra és kiállításra.
- Negyedik ötletként pedig a felújított neonokat a budapesti múzeumokkal együttműködve, vagy önálló tárlatként is ki lehetne állítani.