Infostart.hu
eur:
386.47
usd:
330.03
bux:
110405.74
2025. december 21. vasárnap Tamás
Áthalad az Atlanti- és a Csendes-óceánt összekötő Panama-csatornán az amerikai haditengerészet Zumwalt rombolója 2023. augusztus 14-én. Az irányított rakétákkal felszerelt romboló fő feladata az amerikai haditengerészet flottájának légvédelmi támogatása. A 183 méter hosszú és 13600 tonna súlyú, futurisztikus külsejű USS Zumwalt az amerikai haditengerészet számára valaha épített legnagyobb romboló.
Nyitókép: MTI/EPA-EFE/Bienvenido Velasco

Nemcsak egy csatorna és egy önálló ország, hanem egy fogalom is létrejött

Száztíz éve, 1914. augusztus 15-én nyitották meg a kereskedelmi forgalom előtt a Panama-csatornát, az Atlanti-óceán és a Csendes-óceán közötti mesterséges vízi utat.

Az Észak- és Dél-Amerikát összekötő közép-amerikai földhíd legkeskenyebb szakaszát, a Panama-földszorost a spanyol konkvisztádor Vasco Núnez de Balboa fedezte fel 1513-ban. A földnyelv átvágását már V. Károly német-római császár (I. Károly néven spanyol király) is fontolóra vette, s 1529-ben meg is indíttatta volna a munkálatokat, ha az európai háborúk nem akadályozták volna meg ebben. Az Atlanti-óceán és a Csendes-óceán közötti mesterséges vízi utat végül csak 1881-ben kezdték építeni a Szuezi-csatorna megépítésével ismertté vált Ferdinand Lesseps francia mérnök irányításával. Eleinte nagy volt a lelkesedés, de később sorra jöttek a bajok: árvíz, földcsuszamlás, járvány, műszaki nehézségek.

A társaság rosszul mérte fel a földrajzi és éghajlati adottságokat, a költségeket is alábecsülte, a vállalkozás tőzsdei csődje nyomán született meg a "panamázás" kifejezés. A munkálatok 1894-ben újraindultak, de ismét leálltak, amikor az amerikaiak bejelentették, hogy vízi átkelőt építenek Nicaraguán keresztül. A francia befektetők ekkor már csak veszteségeik csökkentésére törekedtek, és 40 millió dollárért átadták a társaság aktíváit, a földmunkákat, mérési adatokat, a térképeket és a Panama-vasutat az amerikaiaknak, akik persze nyomban elálltak a nicaraguai építkezés tervétől.

A kolumbiai kormány - amelyhez a terület tartozott - nem mutatott hajlandóságot az amerikaiakkal való együttműködésre, ezért az Egyesült Államok az elszakadni vágyó panamaiaknak nyújtott hathatós támogatást. Az 1903. november 3-án függetlenné vált Panama azonnal aláírta a megállapodást, amelyben tízmillió dollár, majd 250 ezer dolláros évi bérleti díj fejében 99 évre átadta a terület koncessziós jogait az Egyesült Államoknak. Ettől kezdve az amerikaiak igazgatták a csatorna menti 10 km széles, csaknem 80 km hosszú sávot. Az építkezést a franciák kudarcaiból tanulva folytatták: egészségügyi intézkedéseikkel elejét vették a munkások ezreit elpusztító sárgaláznak és maláriának, és az addigi műszaki elképzeléseket is felülvizsgálták.

Lemondtak a tengerszinten vezetett csatorna tervéről, a 27 méteres szintkülönbséget zsiliprendszerrel hidalták át. A 33x300 méteres, elektromos vezérlésű zsilipkamrák párosával épültek, hogy biztosíthassák a kétirányú forgalmat. A zsilipkamrák 15 perc alatt teltek meg, a hajókat a partról mozdonyok vontatták. A csatorna építésének összköltsége 639 millió dollárt tett ki, az amerikaiak része ebből 375 millióra rúgott (ez mai árakon hozzávetőleg kilencmilliárd dollárnak felel meg, a Szuezi-csatorna ennek csak negyedébe került). Az építkezés alatt az amerikaiak 239 millió - a franciákéval együtt 268 millió - köbméter földet mozgattak meg, négyszer annyit, amennyit Ferdinand Lesseps a tengerszinti csatornához számolt.

Az első próbazsilipelést 1913. szeptember 26-án tartották az Atlanti-óceán partján fekvő Gatúnban, az első hajó, a francia Alexandre La Valley darushajó három és fél hónappal később, 1914. január 7-én úszott végig a csatornán. Az első tengerjáró, a cementtel megrakott amerikai Cristobal gőzös 1914. augusztus 3-án, az első világháborúban a franciáknak küldött német hadüzenet napján tette meg az utat. A hivatalos megnyitót már háborús időben, 1914. augusztus 15-én, szerény keretek között tartották.

A 77,1 km hosszú mesterséges vízi út megnyitásakor évente ezer kisebb-nagyobb hajót navigáltak át az egyik óceánról a másikra. Napjainkban ez a szám meghaladja a 14 ezret, az egymilliomodik hajó, a kínai Fortune Plum 2010. szeptember 4-én hajózott át a csatornán. Az utat a hajók egy nap alatt teszik meg, átvezetésükön tízezren dolgoznak, köztük a világ egyik legnagyobb gépezet-együttesét működtető szakemberek. A járművek a súlyuk szerint fizetnek illetéket.

A csatorna jogállásáról 1977. szeptember 7-én amerikai-panamai szerződést írtak alá, amelyhez külön egyezményt csatoltak a csatorna semlegességének szavatolásáról. 1978 februárjában washingtoni nyomásra a szerződés két pontját módosították: az Egyesült Államok az ezredforduló után is fenntartotta a katonai beavatkozás jogát, valamint az amerikai flotta kritikus helyzetben áthaladási elsőbbséget kapott. Az Egyesült Államok 1979-ben lemondott a csatornaövezet felügyeleti jogáról, majd a csatorna 1999. december 31-én teljesen panamai tulajdonba került, forgalma és annak kiszolgálása az ország fő bevételi forrását jelenti.

A létesítmény szükségessé vált fejlesztéséről a panamaiak 2006. október 29-én népszavazáson döntöttek. Új forgalmi sávot építettek, növelték a csatorna szélességét, a sávok és a zsilipek mélységét, megemelték a csatorna működtetéséhez kialakított mesterséges Gatún-tó vízszintjét, hogy a korábbi hajóknál másfélszer nagyobb, kétszer annyi rakományt szállító óriáshajók áthaladását biztosítsák. Az 5,3 milliárd dolláros beruházással a kapacitásokat megkétszerezték, a kibővített csatornán 2016. június 26-án indult meg a hajóforgalom. Az újonnan épített hajózsilipeken átnavigáló első hajó a 299,99 méter hosszú és 48,2 méter széles, kínai tulajdonú Mv Cosco Shipping Panama volt.

A csatorna üzemeltetőinek újabbnál újabb nehézségekkel kell szembenézniük. A gyakoribbá váló szárazság miatt a csatornán áthaladó napi tranzitokat csökkentették, víztakarékossági intézkedéseket vezettek be. A vízi utak édesvízszükségletének biztosítására egy új, 900 millió dollárba kerülő víztározó építését tervezik, ezt a szakemberek sürgetik, a panamai kormány azonban halogatja az országnak a globális logisztikában betöltött szerepét meghatározó, egyúttal a növekvő lakosság megnyugtató vízellátását biztosító döntést.

(A nyitóképen: Az Atlanti- és a Csendes-óceánt összekötő Panama-csatornán halad át az amerikai haditengerészet számára valaha épített legnagyobb, 183 méter hosszú és 13 600 tonna súlyú, futurisztikus külsejű romboló, a USS Zumwalt, 2023. augusztus 14-én.)

Címlapról ajánljuk
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2025.12.22. hétfő, 18:00
Vecsei Miklós
felzárkóztatásért felelős miniszterelnöki biztos, a Magyar Máltai Szeretetszolgálat alelnöke
Floridában folynak a tárgyalások az oroszokkal – Háborús híreink vasárnap

Floridában folynak a tárgyalások az oroszokkal – Háborús híreink vasárnap

Kétnapos tárgyalássorozat kezdődött szombaton a floridai Miami városában az Egyesült Államok és Oroszország között. Kirill Dmitrijev, Vlagyimir Putyin orosz elnök különmegbízottja konstruktívnak nevezte az eddigi megbeszéléseket, amelyek vasárnap is folytatódnak. Volodimir Zelenszkij ukrán elnök elmondta, Washington új, háromoldalú tárgyalási formulát javasolt az ukrán és orosz tárgyalópartnereknek Miamiban, amelyben az európai országok is részt vehetnének. Cikkünk folyamatosan frissül az ukrajnai háború és a békeerőfeszítések eseményeivel.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×