eur:
390.9
usd:
360.09
bux:
73174.1
2024. július 27. szombat Liliána, Olga
Lipcse, 2014. november 6.Vasúti szerelvény áll a lipcsei pályaudvaron 2014. november 6-án, a négynapos német vasutassztrájk első napján. A vasutasok béremelést, a heti munkaidő kétórás csökkentését és az ágazati tarifaszerződés megkötését követelik.(MTI/EPA/Peter Endig)
Nyitókép: MTI/EPA/Peter Endig

Brutális veszteséget okoznak a vasúti sztrájkok Németországban

A gazdák országos blokádja, a a légi és a tömegközlekedés alkalmazottainak sztrájkja és nem utolsósorban a mozdonyvezetők ugyancsak többszakaszos munkabeszüntetése nyomta rá bélyegét az idei esztendő első hónapjaira Németországban. Szakértők szerint a sztrájkok tovább gyengíthetik az amúgy is gyenge lábakon álló német gazdaságot.

A tényleges károkról a többi között a kölni székhelyű Ifo Gazdaságkutató Intézet igazgatója nyilatkozott az ARD és a ZDF közszolgálati televíziónak. Clement Fuest szerint az év elejétől a sorozatos sztrájkok miatt Németország olyan terhekkel szembesült, amelyekkel nem számolt. A Lufthansa légitársaságot vagy épp a német vasutat, a Deutsche Bahnt érintő munkabeszüntetések jelentős mértékben hozzájárulnak ahhoz, hogy a gazdaság egésze további veszteségeket szenvedjen – fogalmazott az elnök.

A gazdaság amúgy is zsugorodik, és ha az történik, mint az elmúlt hetekben, akkor a termelésben hirtelen a szállítások megbénulása miatt súlyos alkatrészhiánnyal kell szembenézni, vagy épp az emberek sok esetben munkahelyükre sem tudnak eljutni.

A vasút és a légi közlekedés rendszerszinten fontos területek - hangsúlyozta Fuest, aki szerint fontolóra kellene venni, hogy mindez egyáltalán "arányos-e" még. Az Ifo-elnök ebből kiindulva szigorúbb szabályozást javasolt, a többi között a sztrájkok eddigieknél hosszabb idejű előzetes bejelentésének kötelezettségét.

Clement Fuest nem közölt konkrét számokat arra vonatkozóan, hogy a sztrájkok milyen hatással lehetnek a GDP-re, azaz a bruttó hazai termékre. A kölni székhelyű, a munkaadókhoz közelálló Német Gazdasági Intézet (IW) szakértője, Michael Grömling ugyanakkor arra emlékeztettetett, hogy korábbi adatok szerint a vasúti közlekedésben egy sztrájknap 100 millió eurós veszteséget okoz.

A veszteség forrásai között említette mindenekelőtt a Deutsche Bahn tényleges költségeit, ezenkívül a magánfogyasztás és a szolgáltatások járulékos költségeit. A következmények között utalt a szállodai foglalások csökkenésére vagy épp a vasútállomásokon működő üzletek forgalmának visszaesésére.

Az IW szakértője ide sorolta a munkabeszüntetéseknek az ellátási láncokra gyakorolt hatását is.

Az említettek nyomán csakis a vasúti sztrájkok okozta gazdasági veszteség napi 100 millió euró lehet – összegezte az intézet képviselője.

Címlapról ajánljuk
Orbán Viktor Tusnádfürdőn: 500 éve nem látott változás jön, világrendszerváltás lesz

Orbán Viktor Tusnádfürdőn: 500 éve nem látott változás jön, világrendszerváltás lesz

A miniszterelnök-pártelnök a 33. Bálványosi Szabadegyetemen tart előadást. Kifejtette, miért csak kívülről lehet békét kikényszeríteni Ukrajnában, miért folytat szemforgató és álságos politikát Lengyelország, miért támogatja annyi ország Oroszországot, mi a nagyság titka, miért elkerülhetetlen, hogy Ázsia legyen a világhatalom új központja. Orbán Viktor elmondta: elkészült egy 2030-nál hosszabb időtávra érő magyar nagystratégia.

Mészáros Krisztofer összetettben döntőre esélyes - percről percre az olimpiáról

Péntek este hivatalosan is megnyitották a 2024-es párizsi olimpiai játékokat, szombaton pedig már jó pár magyar sportoló is versenybe száll. Kézilabda, vízilabda, vívás, úszás, torna, sportlövészet, kerékpár, evezés, asztalitenisz - mindben szurkolhatunk a magyaroknak. Milák Kristóf repülőre ül. Már zajlanak az evezősök versenyei.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.07.29. hétfő, 18:00
Böcskei Balázs politológus, az IDEA Intézet stratégiai igazgatója
Mráz Ágoston Sámuel a Nézőpont Intézet igazgatója
EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×