eur:
413.48
usd:
396.47
bux:
78741.84
2024. december 22. vasárnap Zénó
Nyitókép: Unsplash

Félelem és bizonytalanság a német iskolákban

Hogyan kezeljék a közel-keleti konfliktust a német iskolákban? – ez a kérdés egyre erőteljesebben foglalkoztatja az oktatás felelőseit, különös tekintettel azokra az iskolákra, amelyekben magas a bevándorló családból származó, menekült hátterű tanulók aránya. Az elmúlt napokban már bizonyossá vált, hogy a konfliktuist nem lehet kizárni az osztálytermekből, de megoldani szintén nem lehet.

Példaként szolgál egy düsseldorfi iskola, amelyet a zsidó hitközség és az Észak-Rajna-Vesztfália tartomány családügyi minisztériuma, közvetlenül pedig egy helyi diszkriminációellenes ügynökség támogat, amelynek célja többi között a tanárok képzése, hogy miként lehet megelőzni az antiszemitizmust az iskolákban.

Az ügynökség képviselője a ZDF közszolgálati médiumnak nyilatkozva hangsúlyozta, hogy most nagyobb szükség van a segítségre, mint valaha. Különösen azokban az iskolákban, amelyekben magas a muszlim tanulók aránya, mert a tanárok attól tartanak, hogy a hangulat felforrósodhat, és irányíthatatlanná válik. Florian Beer szerint azt világossá kell tenni, hogy a Hamász Izrael elleni támadása népirtás, terrorcselekmény volt.

Akik ezt kétségbe vonják, a terrort igazolni próbálják, azokkal szembe kell szállni

– jelentette ki. Ugyanakkor szükségesnek nevezte azt, hogy az érzelmekről beszélgessenek. "El kell magyarázni például, hogy Izraelben nemcsak zsidók élnek, hanem sok arab is" – tette hozzá. Hangsúlyozta ugyanakkor, hogy különös figyelmet kell fordítani a zsidó diákokra. Szavai szerint ellensúlyozni kell a fekete-fehér gondolkodást, el kell utasítani mindenfajta "embertelen álláspontot". Védelmet kell nyújtani azoknak a diákoknak, akik ellen az ilyen kijelentések irányulnak.

Egy kölni általános iskola igazgatónője ugyancsak a ZDF-nek nyilatkozva elmondta, hogy náluk sok a menekült hátterű családokból származó tanuló. Vannak arab, palesztin és zsidó diákjaik is, de eddig nem voltak antiszemita megnyilvánulások. Ugyanakkor arra kérte a tanárokat, hogy figyeljenek oda a tanulókra, hallgassák meg őket, és magyarázzanak. Példaként hozta fel, hogy egyik tanára azt hangsúlyozta kilencedikes osztályának tanulói előtt, hogy nem lehet egyenlőségjelet tenni a Hamász és a palesztinok közé. A palesztinok többsége – mint állította – elutasítja a Hamász terrorját. Külön kiemelte ugyanakkor a béke, valamint a konfliktus által érintettekkel való együttérzés szükségességének hangsúlyozását.

A tanárok dolgát nehezíti, hogy nem tudják, diákjaik miként beszélik meg a konfliktust otthon, a családjaikban. Annak ugyanakkor tudatában vannak, hogy miként "bombázzák" a fiatalokat a közösségi médiában, különös tekintettel az álhírekre és a gyűlöletet szító üzenetekre.

Az észak-rajna-vesztfáliai családügyi minisztérium a napokban mindezzel kapcsolatban egy tájékoztatót is kiadott a tanárok számára. Ebben

az antiszemita megnyilvánulások esetére "szigorúbb" magatartást javasolt.

"Ha a pedagógusok antiszemita kijelentésekkel szembesülnek, azokra világos nyelvezettel, szükség esetén pedig megfelelő büntetéssel azonnal reagálniuk kell" – szögezte le a tartományi minisztérium dokumentuma.

Címlapról ajánljuk
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.12.22. vasárnap, 18:00
Prőhle Gergely
a Nemzeti Közszolgálati Egyetem John Lukacs Intézet programigazgatója
EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×