A globális kőolajfinomítói kapacitás rekordot jelentő, napi 3,8 millió hordóval esett vissza 2020. március és 2022. június között, miközben az üzemanyagok iránti kereslet 5,6 millióval emelkedett ugyanebben az időszakban.
A pandémia idején világszerte megcsappant a feldolgozott olajtermékek iránti kereslet, ami lenyomta a finomítói árréséket. Az ezt követő gazdasági fellendülés és az ukrajnai háború miatt Oroszországgal szemben bevezetett nyugati szankciók hatására az üzemanyag kínálat nem tudott lépest tartani a kereslettel, és az olajcégek rekord árrést könyvelhettek el - áll az elemzésben.
A finomítói kapacitások mintegy napi 2 millió hordóval növekedhetnek 2023 végig, de a beruházások befejezése csúszhat, és ez tovább növelheti a nyomást a már így is magas kapacitással működő finomítókon.
A jelentésben arra figyelmeztetnek, hogy rekord finomítói árrések sem vezetnek a kapacitások növekedéséhez, az olajcégek a "zöld átmenet" időszakában óvatosabban dönthetnek a beruházásaikról.
Az IEF és az S&P Global előrejelzése szerint az évtized végére mintegy 35,7 millió plug-in hibrid járművet adhatnak el évente a világon, a jelenlegi 6,6 millióhoz képest, mindez pedig napi 4 millió hordóval csökkenheti a globális üzemanyagkeresletet.
A jelentésben kitérnek a háború olajpiaci hatásaira és a kínai piac változására.
A szankciók és az embargók közel napi 3 millió hordónyi feldolgozott orosz olaj szállításában okoztak fennakadást,
míg Kína üzemanyagexportja 2019-hez képest 30 százalékkal esett vissza, miután a hazai piac igényeinek kielégítése élvezett elsőbbséget.