eur:
394.59
usd:
365.01
bux:
65480.96
2024. március 28. csütörtök Gedeon, Johanna
Berlin, 2015. május 5.Utasokkal teli peron a berlini Alexanderplatz metróállomáson 2015. május 5-én, a német mozdonyvezetők egyhetes sztrájkjának első napján. (MTI/EPA/Kay Nietfeld)
Nyitókép: MTI/EPA/Kay Nietfeld

Kilenceurós lázban ég Németország

Hamarosan vége a kedvezményes közlekedésnek az országban. Augusztus 31-én lejár annak a kilenceurós havi bérletnek a hatálya, amelyet június 1-től három hónapig vehettek igénybe a németek a városi közlekedésben, illetve a vonatok másodosztályán. A bérlet rendkívül népszerű volt: jóval több mint 30 millióan vették igénybe. Kevesebben használták az autót, és a nagyvárosokban jelentősen csökkent a dugók száma.

Nem csoda, hogy az energiaellátási válság és ehhez kapcsolódóan a megélhetési nehézségek éleződése közepette a tartományok továbbra is kedvezményes közlekedést és ehhez kormányzati támogatást sürgetnek.

A legfrissebb indítványt a főváros, az önálló tartománynak számító Berlin kormányának vezetője terjesztette elő.

A szociáldemokrata tartományi miniszterelnök, Franziska Giffey információk szerint azzal a merész javaslattal állt elő, hogy a kilenceurós bérlet Berlinben - de csakis ott - maradjon érvényben.

A hogyan tovább kérdése ugyanakkor erősen megosztja a német kormánykoalíció pártjait.

Olaf Scholz kancellár kormánya egyik legjobb ötletének, egyben egyik legsikeresebb döntésének nevezte a kedvezményes bérlet bevezetését, és kilátásba helyezte, hogy valamiféle kedvezményre a jövőben is törekedni fognak.

A Zöldek Pártja ezzel szemben már konkrét javaslattal állt elő. A környezetvédelem iránt leginkább elkötelezett párt indítványozta egy 29 eurós regionális havi bérlet és egy 49 eurós, az egész országra kiterjedő kedvezményes bérlet bevezetését.

A koalíciós féket ebből a szempontból a legkisebb koalíciós partner, a szabad demokrata FDP jelenti. A pártot képviselő Christian Lindner mostanáig elutasította a kedvezményes folytatást, azt hangoztatva, hogy a költségvetésben erre nincs keret.

A vasúti közlekedésért felelős szabad demokrata kormánymegbízott legutóbb némi hajlandóságot mutatott egy 69 eurós, az egész országra kiterjedő havi bérlet bevezetésére.

A német fogyasztói szervezetek szövetsége (VZBV) sürgette egy az egész országra kiterjedő kedvezményes és egyszerű modell bevezetését.

A kilenceurós bérletet a szövetség vezetője "forradalomhoz" hasonlította. Szavai szerint nem engedhető meg, hogy az ősz kezdetekor a növekvő energiaárak miatti drasztikus áremelések közepette az embereket újabb csapás érje.

A közlekedési vállalatok ebben a nehéz helyzetben nem növelhetik az emberek terheit, de természetesen ehhez politikai támogatásra van szükség - fogalmazott.

Mindezzel párhuzamosan vita bontakozott ki a koalíciós pártok között az energiaválság okozta terhek csökkentését célzó program koncepciójáról is.

Robert Habeck zöld párti gazdasági miniszter és egyben alkancellár szerint az újabb, immár harmadik ilyen jellegű támogatási programmal mindenekelőtt a fiatalokat, a csekély keresettel rendelkezőket, valamint a nyugdíjasokat kell segíteni.

Habeck szerint demokratikus konszenzusra van szükség annak érdekében, hogy segítsék a szociális kiegyenlítődést.

Christian Lindner pénzügyminiszter ugyanakkor elutasította a nyugdíjasok fokozottabb támogatását, és ennek kapcsán elsősorban az idén végrehajtott nyugdíjelemésre és a nekik nyújtott korábbi támogatásokra utalt.

Olaf Scholz kancellár az elkövetkező hetekre ígérte az újabb támogatási csomagot, de részleteket nem közölt.

Címlapról ajánljuk
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.03.28. csütörtök, 18:00
Havasi Katalin
a Házi Gyermekorvosok Egyesületének elnöke
EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×