Infostart.hu
eur:
388.41
usd:
330.52
bux:
110579.18
2025. december 22. hétfő Zénó
Az Európai Unió Bíróságának, a Curiának a luxembourgi tárgyalóterme 2020. december 1-jén, amikor elkezdik tárgyalni az Európai Bizottság által Lengyelország ellen indított kötelezettségszegési eljárás keretében az igazságszolgáltatásra vonatkozó, 2020. február 14-én hatályba lépett lengyel szabályozások ügyét.
Nyitókép: MTI/EPA/Julien Warnand

Szakértő: a 2022-es választásokig aligha kötik jogállamisági kritériumokhoz az uniós pénzek kifizetését

Kende Tamás nemzetközi jogász, egyetemi adjunktus részletesen ismertette a folyamatot, ami az uniós csúcs után következhet.

Az ELTE Nemzetközi Jogi Tanszékének adjunktusa szerint a 2022-es magyar választás előtt még biztosan nem szankcionálnak az elfogadott jogállami mechanizmus miatt. Kende Tamás az InfoRádió Brüsszeli hét című műsorában azt mondta: az Európai Unió Bírósága azonban akár már jövő nyár végére dönthet a kérdésben, amennyiben januárban a magyar és a lengyel kormány hozzá fordul.

Kifejtette: a dolognak van egy jogi és egy politikai szintje. A jogszabályt az Európai Parlament és az Európai Tanács fogadta el, így hatályba lép. A politikai kompromisszum szerint

  • a jogállamisági rendeletet leválasztották a hétéves költségvetésről és a helyreállítási alapról,
  • másrészt ezen keresztül lehetővé vált, hogy elfogadhassák a jogszabályt.

A politikai kompromisszum abban nyilvánult meg, hogy azt ígérték Magyarország és Lengyelország számára, ha megtámadják a jogszabályt az Európai Bíróság előtt, akkor a jogszabály implementációja, kikényszerítése nem kezdődik meg addig, amíg a bíróság ki nem mondja, hogy a jogszabály semmis vagy nem semmis" - ecsetelte Kende Tamás.

A magyar kormány márpedig jelezte, hogy az Európai Bírósághoz fordul a jogszabály miatt, illetve az illetékes uniós biztos arra kérte a bíróságot, hogy gyorsított eljárásban döntsön. Hogy ezek után mennyi ideje van a magyar kormánynak lépni, arról Kende Tamás elmondta,

a bíróság elnöke előreveszi az ügyet, és ő dönt.

"Normál eljárásban 14-24 hónap alatt bírál el a bíróság, ilyen esetben viszont 4-6 hónap alatt döntés születhet a kérdésben" - tisztázta.

Az Európai Bizottság közben dolgozhat a végrehajtáson a háttérben, úgy is, hogy nincs még meg a bírósági döntés, a határozatot követően hetek, hónapok alatt elkészül minden.

Pénzügyi következmények akkor lehetnek, ha bizonyítottan jogsértés áll fent.

"Valószínű, hogy

két-három éven belül

lehetnek pénzügyi következményei annak, ha még lesznek ilyen strukturális, koncepcionális problémák" - utalt arra, hogy mikor köthető majd a jog szerint is jogállamisági kritériumokhoz az uniós pénzek kifizetése; de az majdnem biztosra mondható, hogy a magyar választásokig ilyen legyen.

KAPCSOLÓDÓ HANG
Címlapról ajánljuk

A csehek és a sorkatonaság, érdekes felmérés készült

A csehek 53 százaléka egyetért az adminisztratív katonai nyilvántartás esetleges bevezetésével, míg egyharmaduk ellenzi azt – derül ki az NMS ügynökségnek a Cseh Rádió számára készített felméréséből. Az adminisztratív nyilvántartás a 18 és 60 év közötti cseh állampolgárokat érintené, akikre a hadkötelezettség vonatkozik.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2025.12.22. hétfő, 18:00
Vecsei Miklós
felzárkóztatásért felelős miniszterelnöki biztos, a Magyar Máltai Szeretetszolgálat alelnöke
Társasági adó: amikor a kevesebb pont, hogy több

Társasági adó: amikor a kevesebb pont, hogy több

A vállalkozásfejlesztési szakpolitika alapvető célja, hogy a kkv-k számára kiszámítható és stabil működési keretrendszer álljon rendelkezésre. Ennek mentén időről időre fellángol a vita az adórendszert illetően is. Elég hatékony-e, megfelelően ösztönzi-e a gazdasági szereplőket, támogatja-e a növekedést? Segíti-e a társadalmi igazságosság érvényre jutását? Szükség van-e a hangsúlyok eltolására? Ez egy természetes folyamat és szükség is van rá, hiszen a gazdaság szerkezete változik, a gazdasági szereplők viselkedése sem állandó, így előfordulhat, hogy ami a múltban működött, ma már nem elég hatékony és vice versa. A vállalkozásbarát adózási környezet teremti meg azt az alapot, amelyre a vállalkozásfejlesztési szakpolitika célzott eszközei rá tudnak épülni: a támogatások, kedvezményes programok és fejlesztési ösztönzők így nem helyettesítik, hanem tovább erősítik az adórendszer vállalkozásbarát hatását, és elősegítik, hogy a vállalkozások a rendelkezésre álló lehetőségeket növekedéssé, innovációvá és tartós versenyképességgé alakítsák. Magyarországon a viták központjába igen gyakran a társasági adó kerül. A kritikák sok esetben a 9 százalékos kulcsot célozzák, a legjellemzőbb bírálat, hogy az alacsony adókulcsnak köszönhetően a vállalatok nem veszik ki eléggé szerepüket a közteherviselésből. Érdemes ezért körbejárni a társasági adó mértékét, megvizsgálva az a vállalkozásfejlesztéssel, növekedéssel való kapcsolatát, az alacsony adókörnyezet jelentette előnyöket, amelyek talán nem mindig szembetűnők.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×