eur:
411.23
usd:
392.77
bux:
79229.24
2024. november 22. péntek Cecília
London, 2017. február 1.A brit parlament épülete, amelyben az alsóház a Brexit-folyamat elindításához szükséges parlamenti határozattervezetet vitatja meg Londonban 2017. február 1-jén. (MTI/EPA/Andy Rain)
Nyitókép: MTI/EPA/Andy Rain

Szükséghelyzetről határoztak a britek

Nagy-Britanniában 2040-től tilos lesz benzin- és dízelmotorral működő új személyautók és könnyű teherjárművek értékesítése, attól az évtől csak elektromos, illetve hibrid üzemű autók kerülhetnek forgalomba.

Környezeti és klímaváltozási szükséghelyzet kinyilvánításáról fogadott el jelképes jelentőségű határozatot szerda este a londoni alsóház. A javaslatot Jeremy Corbyn, a legnagyobb ellenzéki erő, a Munkáspárt vezetője terjesztette be, és a ház szavazás nélkül, többségi akaratnyilvánítással fogadta el.

A döntés nem törvényerejű, így nem kötelezi cselekvésre a konzervatív párti kormányt. Corbyn mindazonáltal hatalmas előrelépésnek nevezte az indítvány elfogadását.

Nicola Sturgeon skót miniszterelnök az általa vezetett Skót Nemzeti Párt (SNP) e héten tartott tavaszi kongresszusán szintén klímaváltozási szükséghelyzetet deklarált, és az elmúlt hetekben ugyanígy tett többtucatnyi brit nagyváros tanácsa is.

A brit törvénykönyvek nem határozzák meg tételesen az éghajlatváltozási szükséghelyzet mibenlétét jogi szempontból, de

több város helyhatósága e szükséghelyzet kinyilvánításával együtt programot fogadott el, amelynek alapján az adott települések nettó szennyezőanyag-kibocsátása 2030-ig zéróra csökkenne.

Az Extinction Rebellion nevű környezetvédő kampánycsoport a múlt hónapban csaknem két hétig tartó megmozdulás-sorozatot rendezett Londonban diákok, egyetemi tanárok, tudósok, közéleti személyiségek részvételével, sok helyen napokra megbénítva a közlekedést.

A csoport olyan törvényeket követel, amelyek alapján már 2025-ig nullára csökkenne Nagy-Britanniában a globális felmelegedést okozó szennyezőanyagok kibocsátása.

A brit üzleti, energiaügyi és iparstratégiai minisztérium a tüntetésekre reagáló nyilatkozatában hangsúlyozta, hogy a kormány megérti és osztja az éghajlatváltozás elleni fellépésért küzdők "szenvedélyes elkötelezettségét".

A tárca adatai szerint Nagy-Britanniában 1990 óta 44 százalékkal csökkent a károsanyag-kibocsátás.

A minisztérium szerint a kormány célja is az, hogy a brit gazdaság nettó károsanyag-kibocsátása megszűnjön, és ennek elérése érdekében független környezetvédelmi szakértők bevonásával már folynak az egyeztetések.

A brit kormány már két éve bejelentette, hogy

Nagy-Britanniában 2040-től tilos lesz benzin- és dízelmotorral működő új személyautók és könnyű teherjárművek értékesítése,

attól az évtől csak elektromos, illetve hibrid üzemű autók kerülhetnek forgalomba.

Címlapról ajánljuk
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.11.22. péntek, 18:00
Bernáth Tamás
Nyugat-Balkán szakértő, a Mathias Corvinus Collegium oktatója
Alig költ az EU Ukrajnára, hiába a nagy fogadkozások

Alig költ az EU Ukrajnára, hiába a nagy fogadkozások

Az orosz invázió okozta pusztító gazdasági visszaesés ellenére Ukrajna 2023-ban figyelemre méltó ellenállóképességet mutatott, a gyászos 2022-es év után a GDP-je 5,3%-kal nőtt. Ugyanakkor a háború hosszú távú hatásai súlyosak: a költségvetési kiadások drasztikus emelkedése mellett a szociális, egészségügyi és oktatási források csökkenése demográfiai problémákhoz vezethet. Az EU és más nemzetközi partnerek támogatása kulcsfontosságú Ukrajna újjáépítéséhez, amelynek költségei a Világbank szerint elérhetik a 486 milliárd dollárt. A rekonstrukciós beruházások nemcsak Ukrajna talpra állását segíthetik, hanem stratégiai előnyöket hozhatnak az EU számára is, különösen a zöldenergia és az agrárszektorok terén – írja elemzésében a Vienna Institute for International Economics Studies (WiiW).

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×