Wachauban az éjszakai órákban tetőzött a Duna. Grein településnél óvatos bizakodással kezdték a napot a mentésben részt vevők, miután a víz a legmagasabb vízálláskor sem lépte át jelentősen a mobil gátak peremét. A veszély azonban nem múlt el, továbbra is folyamatosan figyelik, hogy nem szakad-e át a védőfal.
Greintől ötven kilométerre keletre, Kremsnél is csökkent a vízállás, de a Krems folyón egy átázott földgát miatt négy településről kétezer embert készítettek fel a kitelepítésre.
A térségben vasárnap óta számos települést öntött már el a víz, sok száz embert evakuáltak. Mintegy háromezer tűzoltó és ezer katona dolgozik folyamatosan az árvízi védekezésen.
Wachau egyik fontos mérőállomásán, Kienstocknál 10,78 métert ért el a vízállás az éjjel, ez 15 centiméterrel volt alacsonyabb a nagy 2002-es árvízkor mért adatnál. Ybbsnél 9,34 méteren tetőzött a folyó, 2002-ben ott 9,48 métert mértek.
Feljebb a Dunán, Mauthausennél és Linznél már kedd óta csökken a vízállás, és apad az Inn is. A hétfőn még víz alatt álló Schärdingben már megkezdődött a takarítás.
A dunai árhullám várhatóan szerdán ér az osztrák fővárosba. Bécstől 15 kilométerre a Dunán felfelé, Korneuburgban még emelkedett a vízállás szerda reggel, és már néhány centivel meghaladta a 2002-es adatot.
A fővárosban a 2002-esnél magasabb árhullám esetén sem számítanak komoly károkra, nagyobb elöntésekre. A Duna tetőzésekor másodpercenként tízezer köbméter vízhozammal számolnak, de a folyó fő ágát tehermentesítő Új-Duna csatorna gátrendszere másodpercenként 14 ezer köbméterrel is képes megbirkózni.
Az áradás jelei így is érzékelhetőek voltak a városban: kedden víz alá kerültek Bécs fontos árvízvédelmi létesítményei, a Duna-sziget alsó sétaútjai, valamint néhány gyalogosrakpart. A belvároshoz közelebb, a Duna-csatorna alsó szakasza mellett, az A4-es autópálya városba bevezető szakaszán kedd reggel vízátfolyás okozott közlekedési dugót.
Az ország más részein vasárnap óta jelentős közlekedési korlátozások vannak. A Duna mentén, Alsó- és Felső-Ausztria tartományokban számos főútvonal le van zárva. A nyugati országrészben javult, de távolról sem rendeződött a közlekedési helyzet. Egy vágányon újraindult a vasúti közlekedés a Brenner-hágón át Olaszországba vezető vonalon is. Az ország keleti és nyugati része között nagyon nehéz a közlekedés, mert Innsbruck és Salzburg között sem a vasút, sem a fő közúti összeköttetést jelentő német A8-as autópálya nem használható. Az ÖBB vasúttársaság ezért mentesítő buszokat indított, az AUA légitársaság pedig nagyobb repülőgépeket közlekedtet belföldi járatain.
Lehet, hogy most a britek átléptek egy határt