eur:
397.19
usd:
357.57
bux:
74102.13
2024. október 1. kedd Malvin

Teljes a bizonytalanság Németországban

Egymásnak szögesen ellentmondó nyilatkozatok nyomán szerda estére teljes bizonytalanság alakult ki Németországban az Opelnek nyújtandó állami támogatás ügyében, ami tovább erősítette a konzervatív-liberális kormánykoalíción belüli nyílt ellentéteket.

A tét a németországi Opel-üzemek, illetve a mintegy 25 ezer alkalmazott jövője.

A kormány illetékes bizottságának ülése után Rainer Brüderle szabad demokrata gazdasági miniszter még azt a hivatalos álláspontot ismertette, hogy az amerikai anyavállalat, a General Motors által kért 1,1 milliárd eurós állami támogatás elutasítása mellett döntöttek. Nem sokkal később viszont Angela Merkel kancellár, a konzervatív CDU elnöke már azt hangsúlyozta, hogy gazdasági miniszterének bejelentése nem az utolsó szót jelenti.

A kancellár közölte: csütörtökre hivatalába kérette a németországi Opel-üzemeket működtető négy tartomány - Hessen, Észak-Rajna-Vesztfália, Türingia és Rajna-Pfalz - miniszterelnökeit annak megvitatására, hogy milyen módon lehet megsegíteni az Opelt.

Merkel elismerte, hogy a koalíciós partner FDP más véleményen van. "Azt hiszem, egyértelmű, hogy a koalíción belül eltérnek a vélemények ebben a kérdésben" - fogalmazott szó szerint, mindehhez még hozzátéve, hogy "mindez nem csak tegnap óta van így".

A liberális gazdasági miniszter a kormány nevében egy délutáni nyilatkozatban utasította el a General Motors által előterjesztett, 1,1 milliárd eurós állami támogatási kérelmet

Az értesülések arról szóltak, hogy az illetékes bizottság nem tudott megállapodni a segélykérelemről, és ennek nyomán a miniszterre bízta a döntést. Brüderle pedig egyértelműen az állami támogatás elutasítása mellett foglalt állást. Az Opelnek nyújtandó állami támogatás az autóipari ágazatban súlyos versenytorzulásokhoz vezethetne - érvelt a miniszter, hozzátéve, hogy a gyár szanálását az anyavállalat General Motorsnak saját erőből kell elvégeznie.

A végleges német döntés megfigyelők szerint befolyásolhatja a több európai országban - köztük Magyarországon is - üzemeket működtető, nagy hagyományokkal rendelkező, de mintegy két éve súlyos szerkezeti, illetve pénzügyi gondokkal küszködő Opel jövőjének alakulását. A nehéz helyzethez jelentősen hozzájárult az amerikai anyavállalat korábbi válsága, mindennek ellenére a General Motors úgy döntött, hogy megtartja, illetve szanálja az Opelt. A szanálás költségei az amerikai konszern hivatalos közlése szerint 3,7 milliárd eurót tesznek ki, és ebből az utóbbi időben talpra állt General Motors 1,9 milliárdot állna.

A cég arra számított, hogy a fennmaradó 1,8 milliárd eurót - hitelek, illetve garanciavállalás formájában - közösen azok az európai országok fedezik, ahol Opel-üzemek vannak. Németországtól állami garanciavállalás formájában 1,1 milliárd eurót kért, mivel a mintegy 50 ezer európai alkalmazott fele a négy német gyárban - Rüsselsheimben, Bochumban, Kaiserslauternben és Eisenachban - működik. A General Motors korábban közvetve azzal fenyegetőzött, hogy a németországi üzemek közül egyet vagy kettőt bezár, ha a német kormány elutasítja a támogatást.

Források szerint Merkel kancellár azon fáradozik, hogy a németországi üzemeket működtető tartományok bevonásával, illetve az Európai Beruházási Bank közreműködésével szülessék valamifajta alternatív megoldás. A kancellár érzékeny helyzetben van, mert a választási kampányban a 25 ezer németországi munkahely megőrzésére tett ígéretet.

Megfigyelők ugyanakkor arra is felhívták a figyelmet: az Opel támogatási ügyében napvilágra került nyílt nézeteltérések újabb szakítópróbát jelenthetnek a koalíciós pártok között. A liberális FDP mindeddig határozottan ellenezte az állami támogatást, a konzervatívok pedig a segély mellett foglaltak állást. A kancellár és minisztere közötti "nyilatkozatháború" mégis példa nélkül álló - tették hozzá.

A legnagyobb németországi gyár, a rüsselsheimi üzemi tanácsa korábban szégyenletesnek nevezte a gazdasági miniszter bejelentését. Érthetetlennek nevezte, hogy a német kormány - több más európai kormánnyal ellentétben - az állami támogatás elutasítása mellett döntött. A tanács ugyanakkor reményét fejezte ki, hogy tartományok nem hagyják magukra az Opel németországi alkalmazottait.

A General Motors európai igazgatója - még Brüderle nyilatkozta nyomán - csalódottságának adott hangot a német elutasítás miatt, és azt hangoztatta, hogy ezek után felülvizsgálják a szanálási tervet.

Korábban az amerikai anyavállalat azt közölte, hogy a csaknem 50 ezer európai munkahelyből mintegy 8 ezret szüntet meg, és ebből körülbelül 4 ezret Németországban.

Címlapról ajánljuk
Kövér László Orbán Balázsról, a Tisza Pártról és a jegybankelnök megválasztásáról

Kövér László Orbán Balázsról, a Tisza Pártról és a jegybankelnök megválasztásáról

Aki államtitkári pozíciót tölt be, az ne kezdjen el értelmiségi módon viselkedni és okoskodni, mert hibát követ el, vagy ha nem is követ el hibát, de megkeresik benne azt a lehetőséget, hogy ellene fordítsák azt, amit mondott – mondta Kövér László, az Országgyűlés és a Fidesz országos választmányának elnöke az InfoRádió Aréna című műsorában. Beszélt a költségvetés elfogadásának várható időpontjáról, a leendő jegybank elnök személyéről, az amerikai elnökválasztásról és az Európai Unió és Magyarország jövőbeni kapcsolatáról is.

"Libanon az ország történetének egyik legveszélyesebb szakaszába ért"

Heves összecsapások folynak az izraeli hadsereg egyik hadosztálya és a Hezbollah között Dél-Libanonban. Megszólalt az országába való izraeli behatolásról Nadzsib Mikati kormányfő.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.10.01. kedd, 18:00
Csató Gábor
az Országos Mentőszolgálat főigazgatója
EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×