eur:
399.97
usd:
364.93
bux:
74186.25
2024. október 9. szerda Dénes

Repülőbaleset: el akarják tussolni a felelősséget?

"A sebességmérő műszerek, az úgynevezett Pitot-csövek meghibásodása nélkül nem következett volna be az Air France Rio de Janeiróból Párizsba tartó gépének a katasztrófája" - állítja egy ellenjelentésben a francia repülési társaság két tapasztalt pilótája. A szerzők gyakorlatilag megerősítik azokat a legelső szakértői feltételezéseket, melyek szerint a tragédiát a külső légnyomásmérő szondák eljegesedése okozta, és egyben megkérdőjelezik a június 1-én bekövetkezett, 228 halálos áldozatot követelő baleset okait kutató francia Vizsgálati és Elemző Iroda eddigi megállapításait is.

Ez utóbbi igazgatója ugyan végleges eredményt egy év múlva ígér, addigra remélik ugyanis a gép fekete dobozait megtalálni, de azt határozottan állítja, hogy a katasztrófát több tényező együttes hatása idézte elő, és ezek közül csupán az egyik a Pitot-csövek meghibásodása.

"A fekete dobozok nélkül is pontos képet lehet alkotni a baleset körülményeiről" - nyilatkozta magabiztosan az egyik jelentésíró a Journal de Dimanche című lapnak. Az egyik tekintélyes pilóta szakszervezet elnöki tisztét betöltő, amúgy egy Airbus 320-as fedélzeti parancsnokaként szolgáló Gérard Arnoux úgy véli, a hatóságok, a repülőgyártó és maga az Air France is saját felelősségüket igyekeznek eltussolni, amikor kisebbítik a sebességmérők meghibásodásának jelentőségét, és burkolt formában azt sugallják, hogy a pilóták is hibáztak.

"Az óceánba veszett kollégáink és az utasok emléke megkívánja az igazság teljes felderítését" - mondta Gérard Arnoux, hangsúlyozva, hogy a német Vizsgálati és Elemző Iroda munkatársai már 1999-ben jelezték francia kollégáiknak, hogy bajok vannak a Pitot-csövekkel, és azt is mindenki tudta, hogy a műszereket régóta olyan idejétmúlt dokumentáció alapján helyezték működésbe, amelyek egyáltalán nem számolnak a nagy magasságban bekövetkező fagyás veszélyével.

A fenti információk birtokában a hatóságoknak már évekkel korábban a műszerek használatának felülvizsgálatára kellett volna kényszeríteniük úgy a gyártó Airbust, valamint a repülőtársaságot - állítják a dokumentum szerzői, külön kifogásolva, hogy a francia Vizsgálati Iroda, illetve a Légiközlekedési Igazgatóság még akkor sem mozdult, amikor egy szűk év leforgása alatt - tavaly május és idén március között - összesen kilenc sebességmérővel kapcsolatos incidenst regisztráltak az Air France-nál.

A szerzők az Európai Repülésbiztonsági Ügynökséget is megvádolják, mondván, annak vezetői nem vették eléggé komolyan a fenti eseteket, és még idén márciusban is azt állították, hogy nem szükséges az Air France-nál alkalmazott AA típusú Pitot-csöveket BA típusúakra lecserélni. Milyen furcsa - teszik hozzá -, hogy alig öt hónappal később, az AF447-es járatának szerencsétlenségét követően véleményük radikálisan megváltozott, és az AA típusú műszereket be is tiltották.

"Ha a korábbi meghibásodások kapcsán elküldött automatikus fedélzeti jelentéseket vizsgáljuk, látható, hogy azok csaknem szóról szóra megegyeznek a szerencsétlenül járt AF447-es járat által küldöttekkel" - mondta Gérard Arnoux, akinek szerzőtársával együtt meggyőződése, hogy ha a Pitot-csöveket idejében kicserélték volna - mint ahogy ez augusztusban az Európai Repülésbiztonsági Ügynökség utasítását követően meg is történt - úgy az utasok és a pilóták ma is élnének.

A két pilóta még a héten átadja az általuk összeállított dokumentumot a vizsgálóbírónak, aki az ügyben június óta "nem szándékos emberölés" címen ismeretlen tettes ellen nyomozást folytat.

KAPCSOLÓDÓ HANG
Címlapról ajánljuk
Orbán Viktor az Európai Parlamentben: azért jöttem, hogy ébresztőt fújjak

Orbán Viktor az Európai Parlamentben: azért jöttem, hogy ébresztőt fújjak

Kedden két órán át állta az újságírói kérdések özönét Orbán Viktor miniszterelnök, szerdán pedig az Európai Parlament plenáris vitájának részeként mutatja be Magyarország mint az EU soros elnöke féléves elnöki programját a strasbourgi EP-ülésteremben.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.10.09. szerda, 18:00
Kiss J. László
a Budapesti Corvinus Egyetem tanára
Orbán Viktor ébresztőt fújna Európának, von der Leyen kőkeményen kritizálta a magyar kormányt

Orbán Viktor ébresztőt fújna Európának, von der Leyen kőkeményen kritizálta a magyar kormányt

Orbán Viktor miniszterelnök a magyar EU-elnökség programbeszédében a versenyképesség növelését, a szabályozások egyszerűsítését és a tagállamok közötti együttműködés erősítését hangsúlyozta az Európai Parlament előtt. Kijelentette, hogy a magyar elnökség novemberben új versenyképességi paktumot mutat be, és kiemelte, hogy az EU ipari kapacitásainak megtartása, a magas energiaárak kezelése és a zöld átállás megalapozása kulcsfontosságú. A migrációval kapcsolatban a miniszterelnök a schengeni rendszer összeomlásától óvott, és az unió határain kívül kialakítandó menekültügyi hotspotokat javasolta. Ursula von der Leyen, az Európai Bizottság elnöke erősen kritizálta a magyar miniszterelnök kijelentéseit és a kormány intézkedéseit, álszentséggel vádolva a kabinetet.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×