A Gazdasági Versenyhivatal vizsgálatot indított a HelloPay fizetőterminálok üzemeltetőjével szemben, mivel a korábbi versenyhatósági bírságok ellenére nyomást helyez a vásárlókra – írja a GVH sajtóközleményében.
A HelloPay Zrt. számos fesztivál, rendezvény és vendéglátóhely készpénzmentes fizetési rendszerét biztosítja. A vállalkozás a hatóság gyanúja szerint tisztességtelen gyakorlatot folytat a terminálok borravaló-választási folyamata során, és
többlet döntéshozatalra kényszeríti a fogyasztókat.
Különösen a fesztiválokon és a vendéglátóhelyeken jellemző fizetési körülmények, az időnyomás, zaj, tömeg miatt nagy a nyomásgyakorlás a fogyasztókon. A nemzeti versenyhatóság 2019 végén egyszer már elmarasztalta a szolgáltatót és húszmillió forintos bírságot szabott ki a cégre, valamint eltiltotta a jogsértő magatartás folytatásától.
A hatóság 2021 végén is megvizsgálta a tiltó kötelezés teljesülését, ez azonban nem történt meg. A GVH Versenytanácsa ekkor hatmillió forintos bírságot szabott ki a vállalkozásra, amiért a hatósági tilalom ellenére is folytatta a tisztességtelen gyakorlatot.
A most induló eljárás ismételten a cég fizetési rendszerét vizsgálja, mivel annak vizuális kialakítása, a betűméret, illetve az előre meghatározott tájékoztatás (például „Kérjük, állítsa be a borravaló mértékét: 0-20 százalék”) gátolhatja a fogyasztókat az önálló, befolyásmentes döntésben.
A GVH közleményében azt írja, a versenyfelügyeleti eljárás megindítása nem jelenti annak kimondását, hogy a vállalkozás a jogsértést elkövette. Az eljárás a tények tisztázására és ezen keresztül a feltételezett jogsértés bizonyítására irányul. Az eljárás lefolytatására biztosított időtartam három hónap, amely indokolt esetben két alkalommal, egyenként legfeljebb két hónappal meghosszabbítható.