Soha nem látott magasságba emelkedik mától a benzin és a gázolaj ára, amelyek literjéért már átlagosan 395-396, illetve 382-383 forintot kell fizetni. A hazai üzemanyagárak alakulását három tényező tudja érdemben befolyásolni (a benzin és gázolaj dollárban mért jegyzésárának változása, a forint dollárral szembeni ármozgása, illetve a hazai adóváltozások), melyek közül az utóbbi hetekben a gyengülő forint hajtotta új csúcsra az üzemanyagárakat.
Miután a benzin és gázolaj ára kilépett a 2011. április óta jellemző 368-389 forintos, illetve 357-376 forintos szintek által határolt sávból, érdemes lehet áttekinteni, hogy az üzemanyagárak mozgását meghatározó változók alakulása milyen benzin és gázolajárat eredményezhet a jövőben.
Milyen benzinárral számolhatunk?
Amennyiben a forint árfolyama tovább gyengül (a magyar makrokockázatok fokozódása miatt), illetve a dollár árfolyama tovább erősödik (például az európai adóssággondok miatt) a jelenlegi 210-es értékről, úgy a jelenlegi 110 dolláros Brent árfolyam szinten maradásával az átlagos benzin és gázolajár a 400 forintos bűvös határt is átlépheti. A 2009 tavaszi válság idején tapasztalt 250-es forint mélypontnál például, a jelenlegi olajár mellett 424 forintos benzinár alakulna ki.
Az érdemben négyszáz forint alatti üzemanyagárakhoz az olaj árfolyamának tartósan 100 dollár alá esésére lenne szükség, de persze a forint árfolyamának erősödése is sokat segíthetne a hazai autósokon. Amennyiben ismét 170-es forint/dollár árfolyam alakulna ki (amire 2008-ban mindössze fél év erejéig volt példa), úgy a hazai benzinár egészen 358 forintig süllyedhetne még a 110 dolláros olajár ellenére is.
Az adóemelések miatt azonban még ennél is többre van szükség
Mivel a kormány az általános áfa kulcs mértékét jövőre 25-ről 27 százalékra emeli, és november 1-től a gázolaj jövedéki adó terhelése is emelkedik literenként 13 forinttal, érdemes lehet az adóváltozások hatásait is figyelembe véve megvizsgálni a jövőben lehetséges üzemanyagárakat.
A gázolaj esetében az adóváltozások hatására méretes áremelkedés következik majd be, de a benzin literenkénti ára is gyorsan a 400 forintos szint fölé kúszik.
Bár nehéz megjósolni, hogy a fentebb szemléltetettek közül végül melyik szcenárió valósul majd meg a következő hónapokban, a Portfolio.hu a következőket tartja leginkább valószínűsíthetőnek:
- Az olaj árfolyama a jelenlegi (Brent 110 dolláros) szintek közelében, vagy az alatt fog tartózkodni. Az árfolyamra a világgazdaság növekedésének lassulása helyez nyomást, ami az olaj iránti kereslet várható csökkenésében lesz majd tetten érhető. Az IMF tegnap publikált előrejelzésében már lefele módosította az idei és jövő évi világgazdasági növekedési várakozását, és szeptember közepén az IEA (és az EIA) is csökkentette a globális olajkeresleti várakozását. Eközben a kínálati oldalon a líbiai kitermelés hamarosan visszatér a piacra.
- A forint/dollár árfolyam esetében a hazai fizetőeszköz árfolyamának további gyengülése lehet leginkább valószínű a dollárral szemben. Bár az, hogy az MNB devizatartalékai terhére, rendelkezésre bocsátja a végtörlesztésekhez szükséges devizamennyiséget, alapvetően mérsékelte a forint gyengülésének irányába ható tényezőket, a dollár esetében az európai adósságválság miatt további árfolyam-erősödés következhet.
Látható, hogy az olajár-mozgás és a devizamozgás egymással ellentétes irányba ható tényezők lehetnek az előttünk álló hónapokban (az olajár csökkenése az autósok malmára hajthatja a vizet, a forint gyengülése azonban ez ellen hathat), vagyis jelentősen 400 forint fölé szökő, vagy az alá eső hazai üzemanyagáraknak a jelenlegi paraméterek mellett kisebb a valószínűsége.
Újabb, hivatalos tájékoztatás Robert Fico állapotáról