Jelenleg Budapesten négy darab ötcsillagos szállodát és tíz négycsillagos szállodát építenek, vagyis tizennégy nagy méretű, döntően 100-200 szobás hotel épülhet fel 2010 végéig - olvasható a portfolio.hu-n. Bár az elmúlt években kifejezetten kedvelt terület volt a bankok és ingatlanfejlesztők szemében a szállodafejlesztés, a jövőben egyre inkább érdektelenség, legrosszabb esetben a kényszereladási szándék megjelenése fogja jellemezni ezt a szegmenst. A Colliers tapasztalatai alapján az már most is érzékelhető a bankokkal folytatott tárgyalások során, hogy a hotelpiac kevésbé preferált területté, sőt van, ahol már egyenesen tabuvá vált. A fejlesztők is egyre többször kérnek tanácsot, hogy egy jó adottságú, eredetileg hotelberuházásra kiválasztott telket hogyan hasznosíthatnának valamilyen eltérő fejlesztési célra.
A klasszikus üzleti utazások száma drasztikus csökkenésen ment keresztül, mivel a nemzetközi tevékenységet folytató cégek visszafogják az utazási kiadásaikat, és az üdülési turizmusban is egyre nagyobb részt képviselnek a keveset költő, sokszor lezüllött turisták. A régóta vizionált konferenciaturizmus fellendülése jelenthet megoldást, ehhez ugyanakkor 500-1000 fős befogadóképességű, nemzetközi színvonalú konferenciaközpontok fejlesztésére is szükséges lenne a hotelek számára. A kisebb, pár száz főt kiszolgáló konferenciahelyszínek adottságai ugyanis sok esetben már nem felelnek meg az aktuális piaci igényeknek.
A már épülő beruházások leállítására - amely a finanszírozó bankok számára is nagy veszteség lenne - egyelőre nincs példa. A telekfázisban ugyanakkor már megfigyelhető a projektek lelassítása, a kivitelezés átütemezése. Olyanra is akad példa, hogy egy ötcsillagosnak induló szálloda alacsonyabb kategóriában épül meg. Szállodai beruházások a jövőben egyre kevésbé várhatók, mivel a banki finanszírozási háttér is visszaszorul, a hotel piacon pedig döntően hitelből megvalósuló projektekről lehet beszélni. A fejlesztői aktivitásban tapasztalható óvatosságnak ez tehát az eredője, amelyet külön felerősít, ha a bankok olyan piaci elemzésekkel, hírekkel szembesülnek, amelyek a hotelek rossz kihasználtságáról, árbevételéről, működéséről szólnak.
Összegezve a trendeket a hotel fejlesztések terén stagnáló és lefelé ívelő időszak köszöntött be, amely a szálloda menedzsment - igazgató, üzemeltetési igazgató, konyhafőnök - vállára nagyobb súlyt és felelősséget helyez a szolgáltatási színvonal fejlesztése terén. A menedzsment hozzáértését a bankok és a vendégek is sokkal többre értékelik majd a jövőben, mint egy jól csengő szállodai márkanevet, mely bár stabil töltöttséget tud biztosítani, de a gyorsan változó piaci igényekhez kevésbé képes gyorsan alkalmazkodni.