Magyarországon tulajdonképpen nem volt üzemanyag-áremelkedés. Utoljára 2005-ben volt háromszáz forint felett az üzemanyagár, azóta azonban a stabilizációs csomag miatt érte egy inflációs sokk a magyar gazdaságot - emlékeztetett az InfoRádiónak nyilatkozva a MOL vezető közgazdásza.
Varró László hangsúlyozta, hogy azóta az infláció bőven meghaladta a tíz százalékot, ez pedig azt jelenti, hogy ma az üzemanyag reálértékben olcsóbb, mint 2005-ben volt, ezért nem meglepő, hogy nem csökken a kereslet.
A közgazdász szerint Magyarországon sokan vannak, akik ritkábban használják az autójukat, mert széles az a réteg, amely megfontolja, hogy ne szálljon-e inkább tömegközlekedési eszközre. Esetükben azonban egy százalékos üzemanyag-áremelkedés 0,1-0,2 százalékkal veti vissza a keresletet.
Figyelembe kell azonban venni azt is, hogy ma még Magyarországon a családonkénti két autó luxust jelent - ahogy ezen a téren felzárkózunk a nyugat-európai modellhez, úgy növekszik folyamatosan az üzemanyagok iránti kereslet - tette hozzá a szakértő, aki a magyarországi autópark megduplázódására számít.
Az alsó-közép kategóriában már tapasztalható a dízelautók iránti kereslet csökkenése, miután a gázolaj jó ideje drágább, a motorbenzinnél - tudta meg az InfoRádió a Magyar Gépjármű Márkakereskedők Országos Szövetségének elnökétől.
Gablini Gábor is úgy véli, hogy a magyarországi járműpiacban komoly tartalék van. Ha a magyar gazdaság nem csúszik vissza, a következő 10-15 évben az újautók piaca 50-60 százalékkal bővülhet.
Németh Dávid, az ING elemzőjének is az a véleménye, hogy bár csúcsot döntött az üzemanyagok ára, mégsem autózunk kevesebbet. Ez azért nem meglepő, mert voltak évek, például 2000, vagy 2004, amikor a bérekhez képest drágább volt az üzemanyag, mint most.
Hanganyag: Hlavay Richárd