A vasutasok szakszervezete a közelmúlt megállapodott a munkaadókkal a fizetések 4,5 százalékos emelésében. A mozdonyvezetők érdekképviselete azonban kitartóan ragaszkodott 31 százalékos béremelési követeléséhez, és nem írta alá a szerződést.
Az álláspontok közelítésére bevontak két tapasztalt független közvetítőt is,
de nekik sem sikerült kompromisszumra ösztönözniük a feleket. Eddig áthidalhatatlan problémát jelentett az is, hogy a vasúttársaság ragaszkodik a valamennyi alkalmazottra vonatkozó tarifaszerződés megkötéséhez, és elveti a kivételezést a mozdonyvezetőkkel.
A türelmi idő mára virradóan lejárt, és a mozdonyvezetők bejelentették, hogy beváltják korábbi fenyegetésüket, és rövidesen beszüntetik a munkát. A vasúttársaság máris jelezte, hogy szakszervezeten kívüli és külföldről felkért mozdonyvezetőkkel megpróbálják a forgalom legalább 50 százalékát fenntartani, de az utasoknak mindenképpen fel kell készülniük a fennakadásokra.
A közlekedésügyi miniszter aggodalommal nyilatkozott a sztrájkfenyegetésről, és rámutatott arra, hogy a tiltakozó akció súlyos következménnyel járhat az ország gazdaságára. Becslések szerint csupán a Volkswagen és az Audi németországi üzemeiben legalább 10 millió euró veszteséggel járna a mozdonyvezetők tervezett sztrájkja.
Hanganyag: Vincze András