eur:
390.9
usd:
360.09
bux:
73174.1
2024. július 27. szombat Liliána, Olga

Utolsó figyelmeztetés Magyarországnak

Magyarország és Olaszország utolsó figyelmeztetést kapott az Európai Bizottságtól a dohánytermékek reklámja miatt. Az Európai Unióban tavaly nyár óta tilos a cigaretták népszerűsítése, illetve a dohánygyárak sem szponzorálhatnak nemzetközi eseményeket.

Két hónapja van Olaszországnak és Magyarországnak arra, hogy a dohánytermékek reklámozása terén változtasson a jelenlegi gyakorlaton. Ha ezt nem teszi meg, akkor az Európai Bíróság elé kerül az ügy.

A bizottság azt kifogásolja, hogy a két ország gazdaságilag fontos eseményekkel összefüggő különleges körülmények között mentességet ad a reklámtilalom alól. Olaszország esetében arról van szó, hogy olyan rendezvényeket szponzorálnak a dohánygyárak, amelyek ugyan hazainak tekinthetőek, ám több ország televíziója is közvetíti az eseményt, illetve az interneten is követhető a rendezvény. Ez pedig ellenkezik az uniós irányelvvel, miszerint nemzetközi eseményt nem támogathat cigarettagyár.

A Forma-1-en bukhat Magyarország

Noha a magyar szabályok jóval szigorúbbak az Uniós előírásoknál, Magyarország mégis bajba kerülhet. Ebben az esetben a bizottság azt kifogásolja, hogy kivételesen, az országnak gazdaságilag fontos esetekben kivételt biztosít a dohánytermék-reklám tilalma alól - ez pedig nem más mint a Forma-1 Magyar Nagydíj.

Az unióban tavaly nyár óta tilos a dohányreklám. Az összes tagállamra kiterjedő irányelvet még 2003-ban fogadta el az Európai Parlament és a Tanács. Ennek értelmében 2005. július 31-től tilos újságokban, rádióban és az interneten dohánytermékeket reklámozni.

A televíziós népszerűsítést még a 90-es években szüntette meg a közösség. A most hatályba lépő irányelv a nemzetközi kulturális és sportrendezvényeknél nem teszi lehetővé, hogy dohánygyárak szponzorálják az eseményt.

Mozikban, óriásplakátokon, ajándéktárgyakon lehet

Ugyanakkor ha nemzeti rendezvényről van, amelyen csak az adott ország versenyzői vesznek részt, a dohánygyárak támogathatják az eseményt. Az Európai Unió eredetileg a reklámozás teljes tilalmát szerette volna elérni. Ám az Európai Bíróság 2001-ben azt mondta, hogy az EU hatásköre erre nem terjed ki.

Így a mozikban, óriásplakátokon továbbra is lehet népszerűsíteni a termékeket, csakúgy, mint egyes ajándéktárgyakon, amilyen például a toll, a hamutartó, vagy a napernyő.

Idén év elején egyébként Magyarország és Olaszország mellett a spanyolok és a csehek is rovót kaptak a bizottságtól, a nem megfelelő szabályozás miatt. A két utóbbi ország azonban teljesítette a követelményeket.

Az ügyben az InfoRádió keresi a gazdasági és közlekedési minisztériumot.

KAPCSOLÓDÓ HANG
Címlapról ajánljuk
Bánhidi Bence: a lecke fel van adva

Bánhidi Bence: a lecke fel van adva

A magyar férfi kézilabda-válogatott tagjai szerint a rossz kezdés volt az Egyiptom elleni vereség oka, de arra lehet építeni, hogy nyolcgólos hátrányból is felállt a csapat.

Orbán Viktor Tusnádfürdőn: 500 éve nem látott változás jön, világrendszerváltás lesz

A miniszterelnök-pártelnök a 33. Bálványosi Szabadegyetemen tart előadást. Kifejtette, miért csak kívülről lehet békét kikényszeríteni Ukrajnában, miért folytat szemforgató és álságos politikát Lengyelország, miért támogatja annyi ország Oroszországot, mi a nagyság titka, miért elkerülhetetlen, hogy Ázsia legyen a világhatalom új központja. Orbán Viktor elmondta: elkészült egy 2030-nál hosszabb időtávra érő magyar nagystratégia.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.07.29. hétfő, 18:00
Böcskei Balázs politológus, az IDEA Intézet stratégiai igazgatója
Mráz Ágoston Sámuel a Nézőpont Intézet igazgatója
EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×