Infostart.hu
eur:
382.97
usd:
326.3
bux:
109213.64
2025. december 12. péntek Gabriella

Utolsó figyelmeztetés Magyarországnak

Magyarország és Olaszország utolsó figyelmeztetést kapott az Európai Bizottságtól a dohánytermékek reklámja miatt. Az Európai Unióban tavaly nyár óta tilos a cigaretták népszerűsítése, illetve a dohánygyárak sem szponzorálhatnak nemzetközi eseményeket.

Két hónapja van Olaszországnak és Magyarországnak arra, hogy a dohánytermékek reklámozása terén változtasson a jelenlegi gyakorlaton. Ha ezt nem teszi meg, akkor az Európai Bíróság elé kerül az ügy.

A bizottság azt kifogásolja, hogy a két ország gazdaságilag fontos eseményekkel összefüggő különleges körülmények között mentességet ad a reklámtilalom alól. Olaszország esetében arról van szó, hogy olyan rendezvényeket szponzorálnak a dohánygyárak, amelyek ugyan hazainak tekinthetőek, ám több ország televíziója is közvetíti az eseményt, illetve az interneten is követhető a rendezvény. Ez pedig ellenkezik az uniós irányelvvel, miszerint nemzetközi eseményt nem támogathat cigarettagyár.

A Forma-1-en bukhat Magyarország

Noha a magyar szabályok jóval szigorúbbak az Uniós előírásoknál, Magyarország mégis bajba kerülhet. Ebben az esetben a bizottság azt kifogásolja, hogy kivételesen, az országnak gazdaságilag fontos esetekben kivételt biztosít a dohánytermék-reklám tilalma alól - ez pedig nem más mint a Forma-1 Magyar Nagydíj.

Az unióban tavaly nyár óta tilos a dohányreklám. Az összes tagállamra kiterjedő irányelvet még 2003-ban fogadta el az Európai Parlament és a Tanács. Ennek értelmében 2005. július 31-től tilos újságokban, rádióban és az interneten dohánytermékeket reklámozni.

A televíziós népszerűsítést még a 90-es években szüntette meg a közösség. A most hatályba lépő irányelv a nemzetközi kulturális és sportrendezvényeknél nem teszi lehetővé, hogy dohánygyárak szponzorálják az eseményt.

Mozikban, óriásplakátokon, ajándéktárgyakon lehet

Ugyanakkor ha nemzeti rendezvényről van, amelyen csak az adott ország versenyzői vesznek részt, a dohánygyárak támogathatják az eseményt. Az Európai Unió eredetileg a reklámozás teljes tilalmát szerette volna elérni. Ám az Európai Bíróság 2001-ben azt mondta, hogy az EU hatásköre erre nem terjed ki.

Így a mozikban, óriásplakátokon továbbra is lehet népszerűsíteni a termékeket, csakúgy, mint egyes ajándéktárgyakon, amilyen például a toll, a hamutartó, vagy a napernyő.

Idén év elején egyébként Magyarország és Olaszország mellett a spanyolok és a csehek is rovót kaptak a bizottságtól, a nem megfelelő szabályozás miatt. A két utóbbi ország azonban teljesítette a követelményeket.

Az ügyben az InfoRádió keresi a gazdasági és közlekedési minisztériumot.

KAPCSOLÓDÓ HANG
Címlapról ajánljuk

Ukrán elnök: karácsonyig kaptunk időt Washingtontól

Az ukrajnai háború befejezéséről szóló megállapodás kidolgozására nem volt konkrét, ultimátumjellegű határidő, de az Egyesült Államok szeretné még karácsony előtt teljes mértékben tisztázni a megállapodás állását - közölte Volodimir Zelenszkij ukrán elnök csütörtökön Kijevben újságírókkal.
VIDEÓ
Újabb rekordok dőltek az amerikai tőzsdéken

Újabb rekordok dőltek az amerikai tőzsdéken

Eleinte bizonytalan hangulat uralkodott ma Európa tőzsdéin, két ellentétes erő hatott és hat ma a piacokra: egyrészt tegnap az amerikai jegybank kamatot vágott és további kamatcsökkentéseket jelzett előre, ami javította a befektetői hangulatot, de ezt követően rontotta a képet, hogy az Oracle a vártnál gyengébb negyedéves számokat tett közzé, ami miatt újra előkerültek a mesterséges intelligencia buborék kipukkanásával kapcsolatos félelmek. A nap végére azonban már felfelé vették az irányt a tőzsdék, ez alól nem kivétel a hazai piac sem: a BUX nagyot emelkedett elsősorban a ralizó OTP-nek köszönhetően, miután több magas célár is jött a bankpapírra. Az amerikai tőzsdéken alapvetően pozitív volt a hangulat: az S&P 500 és a Dow Jones rekordmagasan zártak, a Nasdaqot viszont lehúzta az Oracle vártnál gyengébb gyorsjelentése.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×