Infostart.hu
eur:
388.9
usd:
331.22
bux:
108783.37
2025. december 18. csütörtök Auguszta

Eljárást indított az EU Magyarország ellen

Négy tagállam, köztük Magyarország ellen kezdeményezett eljárást az Európai Bizottság, a dohánytermékek reklámozása miatt. Az EU-ban tavaly nyár óta tilos a cigaretták népszerűsítése. A dohánygyárak nemzetközi eseményeket sem szponzorálhatnak.

Két hónap haladékot kapott Csehország, Olaszország, Spanyolország és Magyarország arra, hogy a dohánytermékek reklámozása terén az uniós normáknak megfeleljenek. Az Európai Bizottság a négy ország ellen eljárást kezdeményezett, mert nemzeti szabályozásukban nem, vagy nem megfelelően tiltják a cigarettareklámokat.

Spanyolországban három évre olyan átmeneti korlátozást vezettek be, amely lehetővé teszi, hogy a dohánygyárak nemzetközi autó- és motorversenyeket szponzoráljanak.

Olaszországban olyan rendezvényeket szponzorálnak a dohánygyárak, amelyek ugyan hazainak tekinthetőek, ám több ország televíziója is közvetíti, illetve az interneten is követhetőek az események. Ez pedig ellenkezik azzal uniós irányelvvel, amely szerint nemzetközi eseményt nem támogathat cigarettagyár.

A cseheknél az jelent gondot, három évig nem bántják azokat a szerződéseket, amelyeket a tilalom hatályba lépése előtt, azaz 2005. július 31-éig írtak alá.

Magyarországot is érinti

Magyarországot is érinti az eljárás, noha a szabályok jóval szigorúbbak az uniós előírásoknál. Esetünkben a bizottság azt kifogásolja, hogy a szabályozás az országnak gazdaságilag fontos esetekben kivételt biztosít a dohánytermék-reklám tilalma alól. Ez pedig nem más, mint a Forma1 Magyar Nagydíj.

A közösségi szabályozás szerint tilos újságokban, rádióban és az interneten dohánytermékeket reklámozni. A televíziós népszerűsítést még a 90-es években szüntette meg a közösség. A most hatályba lépő irányelv a nemzetközi kulturális és sportrendezvényeknél nem teszi lehetővé, hogy dohánygyárak szponzorálják az eseményt.

Az Európai Unió eredetileg a reklámozás teljes tilalmát szerette volna elérni, ám az Európai Bíróság 2001-ben azt mondta, hogy az EU hatásköre erre nem terjed ki. Így a mozikban, óriásplakátokon továbbra is lehet népszerűsíteni a termékeket. Ajándéktárgyakon, például tollon, hamutartón vagy napernyőn is szerepelhet hirdetés.

A Gazdasági és Közlekedési Minisztérium szóvivője azt mondta az InfoRádiónak, hogy az elkövetkező két hónap alatt biztos sikerül megoldást találni a kérdés rendezésére.

KAPCSOLÓDÓ HANG
Címlapról ajánljuk
Alig várták, mégis felemás lett a nagy autós engedmény német fogadtatása

Alig várták, mégis felemás lett a nagy autós engedmény német fogadtatása

Az európai, és ezen belül a német autóipar válsága kényszerítette végül az Európai Uniót, hogy módosítsa három évvel ezelőtt hozott határozatát a belső égésű motorok, azaz a benzines és a dízel meghajtású új autók 2035-től tervezett tilalmáról. Az erről szóló, egyelőre még európai parlamenti és tagállami jóváhagyásra váró javaslat Németországban máris vitát váltott ki.

Orbán Viktor: az EU nagyon veszélyes ösvényre lépett

Orbán Viktor miniszterelnök szerint az Európai Unió nagyon veszélyes ösvényre lépett azzal, hogy megkerülte az egyhangúságot a befagyasztott orosz vagyonról szóló, eddig félévente egyhangú döntést igénylő határozatoknál.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2025.12.18. csütörtök, 18:00
Lehel László
a Magyar Ökumenikus Segélyszervezet elnök-igazgatója
Csúnya lett a vége: nagyot esett a Nasdaq

Csúnya lett a vége: nagyot esett a Nasdaq

Ázsiában többnyire emelkedtek a tőzsdék ma reggel, az európai piacokat azonban iránykeresés jellemezte napközben, az amerikai indexek pedig lefordultak délután a technológiai papírok vezetésével. A magyar tőzsde a lemaradók között volt, az OTP és a Richter húzta le a BUX-ot. Mindeközben emelkedik az olajár, miután Donald Trump elrendelte a Venezuelába érkező vagy onnan induló szankcionált olajszállító tartályhajók teljeskörű blokádját, ami új geopolitikai feszültségeket keltett a keresletet övező aggodalmak mellett.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×